دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
04 بهمن 1396 - 13:30

نیمی از هوش انسان به ژن بستگی دارد

دانشمندان ادعا می‌کنند که مهم نیست چقدر مطالعه می‌کنید و درس می‌خوانید، منشاء نیمی از بهره هوشی در ژنتیک شماست.
کد خبر : 254563

به گزارش گروه علم و فناوری خبرگزاری آنا از DailyMail، نتایج تحقیقات جدید نشان می‌دهد که ژن‌هایی که انسان با آن‌ها به دنیا می‌آید، عامل اصلی در تفاوت سطح هوشی بین مردم است. محققان می‌توانند از یافته‌های جدید در مبحث سرشت در مقابل پرورش استفاده کنند تا دریابند چه چیزی باعث باهوش شدن یا خنگ شدن انسان می‌شود.


علاوه بر ژن‌ها، عوامل محیطی مانند نحوه تربیت والدین و تغذیه نیز نقش مهمی در سطح هوش انسان دارند. همچنین قرار گرفتن جنین در معرض مواد شیمیایی نقش کلیدی در این میان ایفا می‌کند.


نتایج تحقیقات جدید که توسط دانشگاه ادینبورگ انجام شده است، نشان می‌دهد که انواع مختلفی از ماده ژنتیکی نادر تاثیر غیرمستقیمی روی سطح هوش انسان دارند.


محققان با هدف پیدا کردن دنبال نشانه‌هایی مرتبط با IQ، به بررسی هزاران نشانگر ژنتیکی در DNA هزاران نفر پرداختند.


آن‌ها متوجه شدند که اثر ترکیبی انواع مختلف ماده ژنتیکی نادر و معمولی، می‌تواند حداقل نیمی از تفاوت‌های سطح هوشی بین افراد مختلف را توضیح دهد.


پیش از این مطالعاتی در زمینه دوقلوها و خانواده شده بود که با نتایج تحقیق جدید هماهنگی دارد. همچنین مطالعات مولکولی از ژنوم انسان نشان می‌دهد که ژنتیک تنها 30 درصد در سطح هوشی فرد موثر است.


نتایج مطالعه جدید برای اولین بار میزان تاثیر انواع مختلف ماده ژنتیکی نادر بر سطح هوشی فرد را اندازه‌گیری کرد. تیم تحقیقاتی دریافت که در مقایسه با ماده ژنتیکی معمولی، ماده ژنتیکی نادر تاثیر بیشتری بر سطح هوشی فرد دارند.


دکتر دیوید هیل در این باره می‌گوید: «گروه تحقیقاتی ما برای اندازه‌گیری تاثیر ماده ژنتیکی نادر بر سطح هوشی از دو روش استفاده کرده است. ترکیب اثر ماده ژنتیکی نادر و معمولی نشان می‌دهد که بیش از نیمی از بهره هوشی فرد به ژن‌های او بستگی دارد».


این مطالعه برای اولین بار اثر ماده ژنتیکی بر سطح هوشی را نشان داد.


سال گذشته نیز دانشمندان توانستند 52 ژن مرتبط با بهره هوشی را پیدا کنند که 40 مورد از این ژن‌ها برای اولین بار کشف شده بودند.


مترجم: هانا حیدری



انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته