دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
25 دی 1396 - 17:45

سومین همایش استعدادها در هزاره سوم

نشست سومین همایش استعدادها در هزاره سوم با حضور دکتر نصرت‌الله ضرغام برگزار شد.
کد خبر : 251690

به گزارش خبرنگار گروه علم‌ و فناوری خبرگزاری آنا، دکتر نصرت‌الله ضرغام در نشست سومین همایش استعدادها در هزاره سوم که با هدف مدیریت استعداد در جامعه برگزار می‌شود، گفت: «یکی از اهداف صندوق حمایت از پژوهشگران جوان تقویت زیرساخت‌های علمی و فرهنگی کشور و جامعه است».


همایش استعدادها در هزار سوم توسط دانشگاه شریف، صندوق حمایت از پژوهشگران جوان و مرکز تحقیقاتی شفا برگزار می‌شود.


دکتر ضرغام با اشاره به این که هدف از برگزاری همایش استعدادها در هزاره سوم مردم‌سازی دانش و اجتماعی کردن علم است، گفت: «تقویت زیرساخت‌های علم و فناوری جامعه یکی از وظایف سه گانه صندوق حمایت از پژوهشگران جوان است که این تقویت ابعاد نرم و سختی را در برمی‌گیرد. یکی از ابعاد نرم این تقویت‌سازی مردمی کردن دانش و اجتماعی کردن علم است. رشد درک علمی مردم، رشد علم در جامعه و داشتن جامعه علمی منجربه ترویج علم در کشور می‌شود که اگر این اتفاق بیفتد جامعه علمی رشد و ترقی زیادی خواهد داشت رشد علمی می‌تواند ارتباط میان مردم و دانشمندان را افزایش دهد».


رئیس صندوق حمایت از پژوهشگران جوان گفت: «عوامل مختلفی در رشد و درک علمی مردم یک جامعه دخیل است از جمله فرهنگ، تاریخ و ارتباط مراکز علمی و آموزشی و فضای مجازی. صندوق حمایت از پژوهشگران جوان از چند سال پیش شروع به بومی‌سازی اجتماعی کردن علم و دانش کرده است و به موضوعاتی می‌پردازد که مردم به آن نیاز دارند و به آن علاقه‌مندند که این امر باعث ایجاد انگیزه می‌شود و ایجاد انگیزه باعث حرکت و پویایی می‌شود».


اهداف همایش استعدادها در هزاره سوم فراهم‌سازی بستری جهت تبادل ایده‌ها و به اشتراک‌گذاری تجربیات در جامعه علمی کشور، معرفی روش‌ها و تکنیک‌های جدید استعدادیابی و استعدادپروری، معرفی نمونه فناوری‌های نوین داخلی و خارجی در حوزه مدیریت استعداد، فراهم‌سازی زمینه‌ای جهت پیوند سرمایه‌گذاران و صاحبان ایده در حوزه فناوری‌های مختلف استعدادیابی و استعداد پروری، ایجاد فضایی برای معرفی و به اشتراک‌گذاری دستاوردهای جامعه علمی در حوزه مدیریت استعداد و فناوری‌های مربوطه، کمک به ارتقاء و بهبود استعدادهای آتی و فراهم نمودن بستر مناسب برای فراگیر کردن مفهوم استعدادیابی و استعداد پروری در جامعه است.


محورهای همایش استعدادها در هزاره سوم مدیریت استعداد، مفاهیم کاربردی، علم و آینده پژوهی، مدیریت استعداد، بهره‌وری و بهبود عملکرد افراد، سیستم‌ها و جامعه، مدیریت استعداد و نقش آن در توسعه اقتصادی، سیاسی و فرهنگی جوامع، بررسی نقش بخش خصوصی در فرآیند استعدادیابی و استعدادپروری، رسانه، فرهنگ‌سازی، آموزش و عمومی‌سازی علم استعداد در جامعه، نقش فناوری و فناوری ارتباطات و اطلاعات در مدیریت استعداد، نقش بازی، اسباب‌بازی و بازی‌های رایانه‌ای در مدیریت استعداد، راه‌کارهای مدیریت استعداد و عوامل تاثیرگذار بر آن در خانواده، مدرسه و جامعه، بررسی تجارب جهانی و ایران در استعدادیابی و مدیریت استعداد، نظام آموزشی کشور، مدیریت استعداد، چالش‌ها و راهبردها است.


در همایش استعدادها در هزاره سوم 15 سخنرانی و پنج کارگاه آموزشی انجام می‌شود که سخنران‌ها شامل پروفسور زیگلر، رئیس شبکه استعدادیابی اتحادیه اروپا، یک نفر از ترکیه که در رابطه با ضرایب توسعه پایدار صحبت می‌کند، یک نفر از فیلیپین که در رابطه با نقش استعداد در توسعه ملی صحبت می‌کند، دکتر اشتوگر در رابطه با اصول تشخیص استعدادها، دکتر رویا کیلینگر که در رابطه با توسعه استعداد و خلاقیت در دانش‌آموزان با استعداد صحبت می‌کند، دکتر رستمی در رابطه با شناخت و هدایت استعدادها صحبت خواهد کرد.


به گفته دکتر ضرغام، صندوق حمایت از پژوهشگران جوان پنج اقدام اساسی در رابطه با اجتماعی کردن علم و مردم‌سازی دانش انجام داده است که عبارتند از:


1- از مخترعان خود خواستیم که طرح‌هایشان را به صورت ساده توضیح بدهند مردم عادی قادر به درک آن باشند.


2- رخدادهای علمی سطح کشور را حمایت می‌کنیم که از شروع این اقدام تا به حال 7000 نفر در همایش‌ها، میزگردها و رویدادهای علمی شرکت کرده‌اند. این همایش‌ها باید با موضوعاتی که مورد نیاز و علاقه مردم باشد، برگزار شود، مهمانانی که در آن شرکت می‌کنند باید در موضوع مورد نظر تخصص داشته باشند، افرادی که نیاز به استفاده از این اطلاعات دارند حتما به رویدادها دعوت شوند، رویداد شامل کارگاه‌های آموزشی شوند و علم و دانش را در جامعه ترویج کنند.


3- مدیریت خانواده با تاکید بر استعدادیابی در خانواده، شناسایی استعدادها و پرورش آن در خانواده بیشتر جدی شمرده شود. ممکن است استعداد برخی از کودکان خاص باشد برای مثال در زمینه علوم و ریاضی نباشد ممکن است کودک در زمینه مدیریت یا هنر استعداد داشته باشد، خانواده‌ها باید بتوانند این استعدادها را شناسایی کنند و آنها را پرورش دهند. امیدواریم که این آموزش‌ها در مهد کودک‌ها انجام شود و تا دانشگاه ادامه پیدا کند.


4- صندوق حمایت از پژوهشگران جوان روی سرمایه‌های اجتماعی تمرکز کرده است که از سرمایه‌های اجتماعی می‌توان به امید، شادابی و نشاط و اعتماد اجتماعی اشاره کرد.


5- مردم محیط زیست را درک کنند و بدانند اکوسیستم‌ها چه نقشی در سلامت‌ آن‌ها دارد. مردم باید بدانند که اگر تعادل محیط زیست به هم بخورد چه اتفاق‌های فجیعی برای آنها رخ می‌دهد. اگر این دانش در اختیار مردم قرار بگیرد، این احتمال وجود دارد که بتوان جلوی گرمایش زمین و تغییرات آب و هوایی را گرفت.


وی افزود: «یکی از سرمایه‌های اجتماعی امید است که اگر امید نباشد خلاقیت هم در جامعه نیست. اگر امید نباشد، رشد و پیشرفت در جامعه وجود نخواهد داشت. از دیگر سرمایه‌های اجتماعی شادابی و نشاط است که عدم وجود آن امکان کار و خلاقیت را از بین می‌برد. یکی دیگر از سرمایه‌های اجتماعی، اعتماد اجتماعی است که اکثر ما بر مبنای این اعتماد اجتماعی با هم همکاری می‌کنیم هدف صندوق حمایت از برگزاری همایش استعدادها در هزاره سوم آشنایی مردم با سرمایه‌های اجتماعی است».


همایش استعدادها در هزاره سوم روز چهارشنبه و پنج‌شنبه از هشت صبح تا پنج بعد از ظهر برگزار می‌شود. همچنین نشستی آخر این همایش بزگزار می‌شود که شرکت در آن برای عموم مردم آزاد است. همچنین علاقه‌مندان می‌توانند همایش را به صورت آنلاین از سایت همایش استعدادها در هزاره سوم تماشا کنند.



انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته