دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
تحلیلگران اردنی خطاب به مقام‌های کشورشان:‌

سیاست بهبود روابط با تهران را دنبال کنید

یک پایگاه تحلیلی در گزارشی نوشت: در حالی‌ که اردن با افزایش انزوای بیشتر در منطقه مواجه شده است، تحلیلگران این کشور از سران اَمان خواسته‌اند با اتخاذ گام‌های جدید، اتحاد با ایران را در نظر گیرند.
کد خبر : 248364

به گزارش گروه رسانه‌های دیگر خبرگزاری آنا، پایگاه المانیتور در تحلیلی با پرداختن به مشکلات مختلف اردن از جمله در حوزه‌های اجتماعی و اقتصادی نوشت: «پیش‌بینی برای وضعیت اقتصادی این کشور در سال 2018 خوشبینانه نیست و اقتصاددانان درباره احتمال کاهش میزان کمک‌های خارجی به این کشور در سال جدید میلادی هشدار داده‌اند.»


طبق این گزارش، در حالی‌ که «وضعیت اقتصادی غم‌انگیز» تنها بخشی از اوضاع بد این کشور است، کارشناسان بر تغییرهای عمده ژئوپلتیکی در منطقه در سال 2017 تاکید کردند که فشارهای بیشتری را بر این کشور وارد کرده است. از سویی دیگر در روابط خارجی نیز باید وخیم شدن روابط اردن با رژیم صهیونیستی را بیان کرد.


المانیتور بر وجود حس انزوا و به حاشیه رفتن اردن به‌دلیل تغییر متحدان و واقعیت‌های ژئوپلتیکی جدید در منطقه تاکید می‌کند و می‌نویسد: «کارشناسان و تحلیلگران از رهبری این کشور خواسته‌اند به چنین واقعیت‌هایی واکنش نشان دهد و مسیرهایی را به سوی برخی کشورها همچون ایران باز کند. روابط امان و تهران در چند دهه گذشته به پایین‌ترین حد خود رسیده است.


این پایگاه تحلیلی با بیان اینکه اردن در بهبود روابط با ایران هم‌زمان با انتخاب حسن روحانی به‌عنوان رئیس‌جمهوری ایران مشتاق است، نوشت: «برخی کارشناسان با نفوذ اردنی از مقام‌های این کشور خواسته‌اند تا به‌دنبال بهبود روابط با تهران باشد. در همین زمینه عریب رنتاوی، تحلیلگر سیاسی روزنامه الدستور از مقام‌های کشورش درخواست کرد تا امارات را در این زمینه الگو قرار دهند.»


رنتاوی در مقاله خود نوشت: «سطح تجاری میان ایران و امارات که از نظر سیاسی با هم مشکل دارند، بیش از 17 میلیارد دلار در سال است و ابوظبی کماکان علیه ایران فعالیت دارد اما ما هیچ اختلاف نظری با تهران نداریم و نباید در راس کشورهای مخالف ایران قرار گیریم. بهتر است که روابط با این کشور را عادی و سفیر خود را فوری به ایران اعزام کنیم.»


محمد ابو رمان، دیگر مفسر سیاسی در روزنامه الغد، از حکومت اردن خواست تا با ایران به ویژه در برهه‌ای که دروازه‌ای به‌سوی عراق همراه با بازار گسترده خود شده است و به امان نفت ارزان نیز می‌دهد، گفت‌‌‌وگو‌ها را آغاز کند. وی افزود: «البته این بدان معنی نیست که ما باید متحدان خود را تغییر دهیم اما باید فرصتی را برای حفظ منافع ملی به خود بدهیم. ما باید آگاه باشیم که از لحاظ سیاسی منزوی هستیم و اختلاف‌های عمیقی با متحدان سنتی داریم.»


جمانت غنیمات، سردبیر روزنامه الغد نیز از مقام‌های این کشور درخواست کرد تا در متحدان سنتی خود در برهه‌ای که تهران در حال ارسال پیام‌های مثبت به این کشور است، بازنگری کنند.


مجتبی فردوسی‌پور، سفیر ایران در اردن گفت: «ما برای بازسازی روابط التماس نمی‌کنیم. هر زمان که درها برای تقویت و انسجام روابط اقتصادی به‌عنوان نمونه میان ایران و اردن باز باشد، طرف اردنی بیشترین نفع را خواهد برد. بازار ایران شامل 80 میلیون نفر است و بازار اردن 9 میلیون نفر را تحت پوشش دارد، کمیت بخش صنعتی اردن با ایران قابل مقایسه نیست.»


فردوسی‌پور در پاسخ به این سوال که اردن از حضور نیروهای ایران و حزب‌الله در نزدیکی مرز اردن نگران هستند، گفت: «همیشه با پادشاهی اردن در ارتباط هستیم و از این کشور حمایت کردیم تا به‌عنوان عضو ناظر در مذاکرات آستانه حضور داشته باشد. اردن در هفت دور مذاکرات شرکت داشت و موضوع مرزها نیز بر روی میز بود. زمانی‌ که توافق سه‌جانبه میان روسیه، آمریکا و اردن درباره آغاز فرایند کاهش تنش‌ها در جنوب سوریه انجام شد، ما از آن ایده حمایت کردیم. بنابراین، درک نمی‌کنم که چنین نگرانی‌هایی از کجا می‌آید. ما باید بنشینیم و به جای آن‌که اجازه اعمال نفوذ شایعات رسانه‌ها را بدهیم، گفت‌وگوی پشت پرده برگزار کنیم.»


المانیتور در پایان این گزارش تحلیلی نوشت: «تاکنون که مقام‌های حکومت اردن نشانه‌هایی دال بر آمادگی برای تغییر متحدان خود یا بهبود روابط با تهران از خود نشان نداده‌اند. به یقین، هرگونه عادی سازی روابط میان اردن و ایران در این برهه حساس با استقبال نکردن متحدان عرب این کشور یا واشنگتن مواجه می‌شود.»


منبع: فارس


انتهای پیام/

برچسب ها: اردن ایران
ارسال نظر
هلدینگ شایسته