اگر دانشجویان دکتری با هدف استادشدن درس بخوانند، اسیر دور باطل شدهاند
به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، دکتر فرهاد رهبر در حاشیه شانزدهمین همایش دبیران هماندیشی دانشگاههای کشور که صبح امروز در مشهد مقدس برگزار شد، در جمع خبرنگاران و در پاسخ به سوالی درباره برنامههای دانشگاه آزاد اسلامی برای گسترش هماندیشی استادان و برنامههای فرهنگی گفت: آنچه مسلم است این است که رکن اساسی هر دانشگاه و واحد علمی استادان هستند و قاعدتاً اگر بخواهیم برنامهریزی داشته باشیم تا دانشگاه نقش مؤثری در جامعه ایفا کند، باید از کانال اساتید اقدام کنیم.
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی ادامه داد: برنامهریزی برای ارتقا دانش استادان، اصلاح هرم هیأت علمی، برنامهریزی برای افزایش اخلاق حرفهای در دستور کار دانشگاه آزاد اسلامی قرار دارد تا علم و فرهنگ هم راستا با یکدیگر در دانشگاه آزاد اسلامی ارتقا یابد.
وی با بیان اینکه هدف از افزایش سطح علم و فرهنگ اسلامی در دانشگاه آزاد اسلامی این است که این دانشگاه بتواند در اهداف اصلی خود نقش آفرینی کند، گفت: اکنون دانشگاهها به سمت نسل سوم که دانشگاههای مسأله محور است، حرکت میکنند و این تغییر به معنای آن است که باید ابتدا مسائل را بشناسیم و بعد برای حل آن تدبیر کنیم.
فرهاد رهبر اضافه کرد: برای تحقق نسل سوم دانشگاه استادان باید بدانند که نیازهای جامعه و صنعت چیست و چگونه میتوانیم آنها را حل کنیم. برای اینکار یک توان تیمی لازم است که دانشجویان در کنار اساتید قرار گرفته و با کمک دانشگاه به این حوزه ورود کنند.
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی خاطر نشان کرد: برگزاری چنین نشستهایی حکایت از آن دارد که بتوانیم با هماندیشی استادان به صورت شبکهای در دانشگاهها دانش استادان را افزایش دهیم و دسترسی ایجاد شود که استادان بتوانند از این امکانات با کسب اطلاع از آنچه در جامعه میگذرد و ایجاد ارتباط سیستماتیک بهره ببرند.
وی ادامه داد: بخش قابلتوجهی از استادان دانشگاه، آموزش را صرفا برای آموزش میبینند و اینکه دانشجویان دکتری با هدف استادشدن درس بخوانند اسیر یک دور باطل شدهاند.
رهبر افزود: استادان رکن اصلی دانشگاهها هستند که نقشی اساسی برای انجام وظائف محول شده به دانشگاهها را بر عهده دارند و محصول تلاش این اساتید، تربیت دانشجویانی است که باید در ادامه به حل مساله مردم بینجامد، حال اگر وضعیت دانشجویان را در زمان ورود و نیز پایان دانشآموختگی مقایسه کنیم درخواهیم یافت که چه تحولی در خصوص عرق دینی و ملی در آنان ایجاد کردهایم.
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی اظهار کرد: باید بررسی شود که جدای از بحث دانشافزایی، به لحاظ دینداری، ابتکار، خلاقیت، عرق ملی، خودباوری، اخلاق، معنویت و بصیرت به دانشجو اضافه شده است.
وی گفت: اگر استاد خود متحول شده و سرشار از عشق به اسلام و غرور ملی باشد میتواند این مفاهیم را به دانشجو نیز منتقل کند و آنگاه است که میتوانیم مدعی شویم به وظیفه خود عمل کردهایم. باید میزان اثربخشی دبیران هماندیشی بر روی اساتید دانشگاه با شاخصی مشخص شود تا برای آسیبشناسی این روند برنامهریزی دقیق، هدفمند و موثری انجام شود.
رهبر با انتقاد از شیوه آموزش و تربیت در دانشگاه گفت: متاسفانه در دانشگاهها مانند حوزه شاگردپروری نمیشود؛ اساتید به اندازه کافی برای دانشجویان وقت نمیگذارند و دانشجویان نیز حرمت و شان استادشاگردی را به جا نمیآورند.
وی در پاسخ به سوال دیگری درباره کاهش شهریه دانشگاه آزاد اسلامی گفت: شهریه دانشگاه آزاد اسلامی در مقایسه با دانشگاه دولتی بسیار کمتر است.
فرهاد رهبر با بیان اینکه شهریه دانشگاه آزاد اسلامی متناسب با نرخ تورم سالانه که از سوی دولت اعلام میشود، افزایش مییابد، گفت: در یکی دو سال اخیر شهریه دانشگاه آزاد اسلامی متناسب با تورم افزایش پیدا کرده، اما با این حال ما تلاش داریم که با مدیریت و کاهش هزینهها شهریه دانشجویان را مدیریت کنیم.
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با تأکید بر اینکه دانشگاه آزاد اسلامی، دانشگاهی غیردولتی و غیرخصوصی و متعلق به مردم است، گفت: دانشگاه آزاد اسلامی اگر منافعی داشته باشد، برای مردم است و ما تأکید داریم که از در مضیقه قرار گرفتن مردم پرهیز شود و تلاش داریم هزینه ها را تا جایی که ممکن است، کاهش بدهیم.
وی اضافه کرد: اخیراً مصوبهای برای برخی رشته محلها داشتیم و به واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی اختیار دادیم تا با توجه به امکانات موجود و استادانی که در آن واحد وجود دارند، برای برخی از رشتهها تا 50 درصد تخفیف لحاظ شود.
رهبر گفت: دانشگاه آزاد اسلامی برای دانشجویان زلزلهزده استان کرمانشاه که درگیر این حادثه دردناک هستند هم تخفیف ویژهای قائل شده است و ما حمایت از دانشجویان را از وظایف خود میدانیم.
انتهای پیام/