دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
23 آذر 1396 - 10:35

استفاده از هوش مصنوعی در تشخیص هویت

سیستم امنیتی جدید چین به سبک فیلم «گزارش اقلیت» است و از هوش مصنوعی برای شناسایی هویت مجرمان استفاده می‌کند. پایگاه اطلاعاتی این سیستم شامل 2 میلیارد نفر است و می‌تواند تنها در چند ثانیه چهره شخص را شناسایی کند.
کد خبر : 241430

به گزارش گروه علم و فناوری آنا به نقل از DailyMail، یک سیستم نظارت هوشمند که می‌تواند طی چند ثانیه چهره مجرمان را در پایگاه اطلاعاتی دو میلیاردی خود شناسایی کند در چین رونمایی شد. این سیستم به میلیون‌ها دوربین مدار بسته متصل است و برای شناسایی هدف از هوش مصنوعی استفاده می‌کند.


این سیستم «چشم سنجاقک» نام دارد و در حال حاضر در شانگهای برای ردیابی مجرمان مورد استفاده قرار گرفته است. به گفته کمپانی سازنده این سیستم، «ییتو تکنولوژی»، چشم سنجاقک عکس‌های پایگاه اطلاعاتی ملی این کشور را اسکن می‌کند.


این تصاویر شامل ساکنین شانگهای، بازدیدکنندگان و افرادی که وارد فرودگاه‌ها و بنادر این شهر شده‌اند، نیز می‌شود.


ژو لانگ، مدیر اجرایی و یکی از موسسان کمپانی ییتو تکنولوژی، در این باره می‌گوید: «دستگاه‌های ما به آسانی می‌تواند تنها طی چند ثانیه چهره فرد را بین حداقل دو میلیارد نفر تشخیص دهد. این در حالی است که تا سه سال پیش این کار غیرممکن بود».


جمعیت شهر شانگهای 24 میلیون نفر است بنابراین این سیستم به پلیس این شهر در ردیابی مجرمان کمک می‌کند.


در روز اولی که این سیستم در متروی شانگهای شروع به کار کرد، توانست مجرمی را در یکی از ایستگاه‌ها شناسایی کند. پس از مطابقت چهره مجرم با پایگاه اطلاعاتی، چشم سنجاقک عکس شخص شناسایی‌شده را به یک پلیس می‌فرستد تا مجرم را دستگیر کنند.


این سیستم امنیتی طی سه ماه بعد، 567 مظنون را شناسایی کرد.


ژو در ادامه می‌گوید: «فرض کنید که در شهر 24 میلیون نفری شانگهای زندگی می‌کنید. اداره چنین جمعیتی برای دولت و پلیس دشوار است و بدون کمک گرفتن از تکنولوژی دشوارتر نیز می‌شود. باوجود این که دوربین‌های مدار بسته زیادی در سطح شهر نصب شده‌اند اما بررسی همه آنها غیرممکن است، بسیار هم وقت‌گیر است و نیاز به منابع انسانی فراوانی دارد. اما حالا هوش مصنوعی می‌تواند این کار را به‌سرعت انجام دهد».


مترجم: هانا حیدری


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته