دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
در نشست مشترک کمیسیون انرژی اتاق تهران و فدراسیون صنعت نفت ایران مطرح شد:

مبالغ هنگفتی برای آب هزینه می‌شود اما نتیجه هیچ!

باید از ابزارهای اقتصادی در مدیریت آب نهایت بهره‌ را برد تا تامین آب از منابع آب‌های نامتعارف نظیر پساب‌ها و آب‌های شور و لب‌شور را مقرون به صرفه شود اما سال‌های پیش طرح مکانیزاسیون آب کشاورزی با صرف مبالغ هنگفت اجرا شد و به نتیجه نرسید زیرا راه‌حل‌های اجرایی، ساختاری مناسب ندارند.
کد خبر : 234902

به گزارش گروه اقتصادی آنا از روابط عمومی اتاق تهران، رضا پدیدار رئیس کمیسیون انرژی و محیط زیست اتاق تهران، با بیان اینکه محیط زیست امانتی است که باید به سلامت آن را به نسل‌های آینده کشور سپرد، گفت: محیط زیست سالم می‌تواند بستر شکوفایی و نوآوری را در کشور فراهم کند و در ایجاد این رویه باید بخش‌خصوصی و دولت هم گام باشند.


نایب‌رئیس فدراسیون صنعت نفت ایران با اشاره به این گفته برنده نوبل اقتصاد سال 2017 که «بهبود تصمیم‌گیری‌ها در حوزه سلامت و محیط زیست یک ثروت و شادکامی است»، افزود: در مصرف هوشمندانه آب باید به مکانیزم کمی و مکانیزم کیفی آن توجه شود.


بهروز بهمن‌زنگی یکی از فعالان اقتصادی در حوزه صنعت نفت و پتروشیمی نیز، در سخنانی با بیان اینکه صنعت پتروشیمی جزو آب‌برترین صنایع در کشور است، گفت: تحلیل آمارهای گزارش مصرف آب در صنعت، حاکی از آن است که در میان گروه‌های صنعتی، تولید مواد و محصولات شیمیایی بالاترین سهم مصرف آب را در سال 1390 به خود اختصاص داده است.


به گفته وی، صنایع مذکور به همراه صنایع غذایی و تولید فلزات اساسی تقریبا بیش از 80 درصد آب مصرفی در کارگاه‌های بالاتر از 10 نفر کارکن را به خود اختصاص داده بودند.


وی به طور نمونه به میزان آب مورد نیاز طرح اوره و آمونیاک اشاره کرد و گفت: میزان آب خام مورد نیاز این طرح 1629 مترمکعب در ساعت است.


بهمن‌زنگی سپس افزود: با توجه به سیر تکاملی مدیریت آب و با توجه به کاهش شدید منابع آب تجدیدشونده در کشور، می‌توان نتیجه گرفت که در حال حاضر کشور دوره مدیریت عرضه آب را پشت سر گذاشته و در دوره مدیریت تقاضای آب و آغاز دوره بازتخصیص آب قرار دارد.


به گفته وی، از ملزومات این دوره‌ها استفاده از ابزارهای اقتصادی در مدیریت آب است تا تامین آب از منابع آب‌های نامتعارف نظیر پساب‌ها و آب‌های شور و لب‌شور را مقرون به صرفه کند.


این فعال اقتصادی با بیان اینکه شاخص بهره‌وری آب در صنعت طی سال‌های گذشته در کشور، کاهشی بوده است افزود: سهم ارزش آب مصرفی از ارزش تولید صنعتی کمتر از یک درصد است، حال آنکه بانک جهانی سهم 1.3 درصدی را پیشنهاد می‌کند.


بهمن‌زنگی در ادامه تصریح کرد که برای رفع مشکلات این بخش باید مدیریت یکپارچه منابع آب به صورت عملیاتی در دستور کار نهادهای ذی‌ربط قرار گیرد. وی در عین حال به استفاده از فاضلاب‌های شهری تصفیه‌شده در مصارف صنعتی و همچنین بازچرخانی آب در شهرک‌های صنعتی، نیروگاه‌ها و صنایع پتروشیمی و پالایشگاهی با همکاری شرکت‌های دانش‌بنیان و تکنولوژی‌های نوین تاکید کرد.


راه‌حل‌هایی که به نتیجه منتهی نمی‌شود


در پایان این نشست و در دقایقی که به پرسش و پاسخ حاضران و برگزارکنندگان این همایش اختصاص داشت، محمد چگینی، رییس کمیته انرژی مجمع تشخیص مصلحت نظام، به این نکته اشاره کرد که چند سال است که برای معضلات مطرح شده، راه‌حل‌هایی ارائه می‌شود و آنچه اکنون حائز اهمیت به نظر می‌رسد آن است که به چه دلیل این راه‌حل‌ها تاکنون به نتیجه نرسیده است.


او با اشاره به طرحی که سال‌های پیش برای مکانیزاسیون آب کشاورزی با صرف مبالغ هنگفت اجرا شد و به نتیجه نرسید، گفت: لازم است پیش از ارائه راه‌حل‌های اجرایی، راه‌حل‌های ساختاری ارائه شود.


چگینی برای نمونه به نیروگاه‌ها و بهره‌وری آب در این واحدها اشاره کرد و گفت: اکنون 50 الی 60 درصد نیروگاه‌ها دولتی است و درصد بالایی از نیروگاه‌ها نیز توسط شرکت‌های شبه‌دولتی مدیریت می‌شود. اکنون افزایش بهره‌وری آب باید توسط نیروگاه‌هایی به اجرا درآید که وزیر نیرو متولی آن است. بنابراین این مسایل را باید به طور ریشه‌ای حل کرد.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته