دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
30 آبان 1396 - 12:15

اولین میهمان منظومه شمسی، سیارکی به شکل سیگار است

ناسا اخیرا عکسی از اولین میهمان منظومه شمسی ما منتشر کرده‌است، این سیارک که از منظومه شمسی دیگری می‌آید، شکلی سیگار مانند دارد.
کد خبر : 233881

به گزارش گروه علم و فناوری آنا از DailyMail، ستاره‌شناسان به‌تازگی موفق به شناسایی جسمی از یک سیستم ستاره‌ای دیگر شده‌اند که در حال عبور از منظومه شمسی ماست؛ هاله‌ای قرمز رنگ در اطراف این سیاره سیگار شکل را پوشانده است.


این سیارک که «اوماما» نام گرفته است، 400 متر طول دارد و عرض آن تقریبا 10 برابر طول آن است. این نسبت بزرگ‌تر از هر شهاب‌سنگ یا سیارکی است که تاکنون از منظومه شمسی ما گذشته است.


با وجود این که شکل طول و دراز این سیارک عجیب به نظر می‌رسد و شبیه به سیارک‌های دیگر در منظومه شمسی ما نیست اما می‌تواند اطلاعات جدید درباره نحوه شکل‌گیری منظومه‌های شمسی دیگر به ارمغان بیاورد.


تجزیه و تحلیل‌ها نشان می‌دهد که این جسم نجومی عجیب‌وغریب در کهکشان راه شیری سرگردان بوده است و برای صدها میلیون سال قبل از ورود به منظومه شمسی ما به هیچ سیستم ستاره‌ای متصل نبوده است.


توماس زوربانچن، یکی از محققان ناسا، در این باره گفت: «برای دهه‌ها گمان می‌کردیم که چنین جسم بین‌ستاره‌ای در فضا وجود دارد و حالا برای اولین بار شواهد واقعی از وجود آن به دست آورده‌ایم. این اکتشاف تاریخ‌ساز، روزنه جدیدی را به سوی نحوه شکل‌گیری منظومه‌های شمسی دیگر باز می‌کند»


تیمی از ستاره‌شناسان با ترکیب عکس‌های به دست آمده از رصدخانه جنوبی اروپا، دستگاه «FORS» و با استفاده از چهار فیلتر دیگر از تلسکوپ‌های بزرگ دیگر، میزان روشنایی این سیارک را اندازه‌گیری کردند. نتایج نشان می‌دهد که این سیارک هر 7/3 ساعت دور محور خود می‌چرخد.


نسبت بین طول و عرض هیچ سیارک یا شهاب‌سنگی از منظومه شمسی ما به بزرگی سیارک اوماما نیست.


مترجم: هانا حیدری


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته