دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

معرفی ترجمه ها و تالیف‌‌هایی با موضوع تجربه دینی

«تجربه دینی» همواره یکی از مهم ترین مباحث در حوزه اندیشمندان حوزه فلسفه دین در داخل و خارج از ایران بشمار می‌رود که اخیرا در کشور ما تالیف ها و ترجمه های خوبی با محوریت این موضوع منتشر و روانه بازار شده است. در گزارش به اجمال بخشی از این آثار تالیفی، ترجمه ای را معرفی خواهیم کرد.
کد خبر : 230607

*تنوع تجربه دینی؛ ویلیام جیمز


به گزارش سرویس اندیشه خبرگزاری آنا؛‌ کتاب تنوع تجربه دینی؛ نوشته ویلیام جیمز است که حسین کیانی زحمت ترجمه آن را بدوش کشیده است. این اثر توسط انتشارات حکمت در سال 1393 چاپ و روانه بازار کشورمان شده است. در یادداشت مترجم کتاب تنوع تجربه های دینی چنین آمده است که:



ویلیام جیمز در این کتاب با روشی تجربی و با رجوع به منابع و مستندات فراوان درباره نحوه مواجهه انسان با امر دینی و قدسی کنکاش می‌کند و ضمن ارائه تعریفی خاص از دین به نمودها و جلوه‌های حیاتی دینی در صاحبان تجربه دینی و مؤمنان در ادیان مختلف می‌پردازد. او از بحث دین و عصب‌شناسی شروع می‌کند و پس از تعریف کلی دین به بررسی دو رویکرد نسبت به دین می‌پردازد: دین سالم‌اندیشان و دین بیماراندیشان. در فصل مربوط به «آیمان‌آوری» به شرح مبسوط کیفیت منقلب شدن فرد از بی‌ایمانی به ایمان و شور دینی می‌پردازد و در فصلی دیگر پس از شرح مقام قدیسی یا پارسایی، ارزش این کیفیت را در زندگی تبیین می‌کند و پس از آن درباره ویژگی‌های مختلف حیات دینی به صورت خاص به عرفان و فلسفه نظر می‌اندازد و در پایان کتاب نتیجه‌گیری کلی خود را از آثار و نتایج و ارزش و ضرورت زندگی دینی بیان می‌دارد. کثرت منابع و مستندات پژوهشی و عمق تفکرات و کاوش‌های وی به راستی حیرت‌انگیز است. نشر حکمت این کتاب را در ۵۷۸ صفحه و با قیمت 33 هزار تومان منتشر کرده است.



*مغز معنوی؛ علم و تجربه دینی، اندرو بینیوبرگ


مغز معنوی؛ علم و تجربه دینی نوشته اندرو بی.نیوبرگ؛ عنوان کتابی است که توسط علی‌اکبر ضیائی ترجمه و نشر بین‌المللی امین آن را منتشر و روانه بازار نشر کرده است.


علی‌اکبر ضیائی، مترجم مغز معنوی؛ علم و تجربه دینی چنین نوشته است: نیوبرگ به عصب شناسان الهیات تذکر می دهد که تجارب دینی را به طور کلی وارد حوزه آسیب شناسی نکنند، زیرا از منظر روان درمانی ممکن است آنان فردی با تجربه و یا با باورهای ناشناخته و غیر عادی را به عنوان غیر طبیعی بشناسند، اما باید توجه داشته باشند که اصولا چه امری در حقیقت طبیعی و چه امری غیر طبیعی است و معیار تفکیک آنها از یکدیگر چیست؟


به نظر نیوبرگ تفکیک امر طبیعی از غیر طبیعی کار ساده ای نیست، زیرا این امر با استانداردهای شناخته شده در هر جامعه ای ارتباط دارد، بدین معنی که گاهی امری در یک جامعه طبیعی و در جامعه دیگر غیر طبیعی جلوه می کند و این بستگی به نوع نگرش هر جامعه به آن امر است. قیمت این کتاب 25 هزار تومان و در 224 صفحه منتشر شده است.



*درباره تجربه دینی؛ مایکل پیترسون


کتاب «درباره تجربه دینی» اثر «مایکل پیترسون» از اندیشمندان نام آشنا در حوزه فلسفه دین بشمار می رود. این کتاب را مالک حسینی به فارسی برگردانده است. در قسمتی از این کتاب می‌خوانید: «این مجموعه شامل شصت و دو مقاله است که در سیزده بخش تدوین شده‌اند و هر بخش به موضوعی از موضوعات فلسفه دین اختصاص یافته است. علاوه بر آن گذشته از مقدمه‌ای کوتاه، متشکل از پنج قسمت است که در ابتدای هر یک خلاصه‌ای بسیار کلی و در عین حال روشنگر از آن قسمت آمده است. مترجم مناسب دیده است که نمونه‌هایی از گزارش تجربه‌های دینی در عالم اسلام را ضمیمه کتاب حاضر کند و بدین نحو نسبت موضوع تجربه دینی را با سنت اسلامی و تناسب طرح این موضوع را در مباحثات فلسفی و دینی اسلامی روشن تر سازد.» کتاب حاضر را انتشارات «هرمس» به چاپ رسانده است.



*تجربه دینی؛ وین پراودفوت


این کتاب نوشته وین پراودفوت اندیشمند در حوزه دین می باشد که در سال های اخیر از جمله منابع رشته فلسفه دین در دانشگاه های کشورمان محسوب می شود.


کتاب تجربه دینی را عباس یزدانی به فارسی برگردانده است. در این کتاب مخاطب ابتدا با معنای این واژه در سیر تاریخی آن مواجه می شود و سپس به پرسش هایی درباره چیستی و چرایی تجربه دینی پرداخته می شود. تجربه دینی را انتشارات طاها در سال 1393 روانه بازار نشر کرده است.


این کتاب در 399 صفحه با قیمت 12 هزار تومان همینک قابل خریداری توسط علاقه مندان است.


تالیفاتی برای تجربه دینی



*تجربه دینی و چرخش هرمنوتیکی: بررسی و نقد آرای ویلیام آلستون


این کتاب از جمله تالیفاتی است که تجربه دینی را مورد تحقیق و بررسی خود قرار داده است. نویسنده این اثر بابک عباسی است که آن را در 289 صفحه به رشته تحریر در آورده است.


در این کتاب، نظریه های «ویلیام آستون» درباره تجربه دینی تحلیل و تفسیر شده است. قول به اصالت تجربه دینی را می توان واکنشی دین دارانه به نقد دین در دوره مدرن دانست؛ چرا که این رویکرد می کوشد به معیارهای معرفتی مدرنیته و در صدر آن ها محوریت تجربه وفادار بماند. در پژوهش حاضر، تلاش شده تا ضمن شرح برآمدن این جریان فکری مهم در آثار افرادی چون «شلایر ماخر» و «جیمز» یکی از مهم ترین صورت بندی های معاصر این رأی یعنی نظریه معرفت شناسنانه «آستون» نقد و بررسی شود. محقّق در این راستا پس از ارزیابی نقدهای فیلسوفان تحلیل در جست وجوی منظری جامع به «هرمنوتیک هایدگری» روی آورده و سعی می کند ثابت نماید که تلقّی هرمنوتیکی از تجربه دینی، تبیین بهتری از تنوّع و تکثّر تجربه های دینی به دست می دهد.



*تجربه دینی و مکاشفه عرفانی


این کتاب توسط محمدتقی فعالی در 604 صفحه و توسط سازمان انتشارات پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی روانه بازار شده است.


مؤلف در فصل نخست کتاب، طی دو بخش تاریخچه و ریشه «مکاشفه» و سیر تاریخی آن را از منظر جایگاه، حوزه و قلمرو بررسی نموده و بطور تفصیلی آن را مختص دین اسلام می داند و ریشه یابی آن را تا قرن پنجم پی می گیرد. در بخش دیگر از این فصل با عنوان «تجربه دینی و عرفانی»، تجربه عرفانی را یکی از اقسام تجارب دینی دانسته و از آنجا که مسأله تجربه دینی در شاخه های متنوع دین پژوهی مدرن دخیل می باشد بنابر ضرورت، به بررسی جایگاه تجربه عرفانی ضمن گذر از بستر نظری تاریخی آن پرداخته و به طور مبسوط کلیه شعب دین پژوهی مدرن را همچون روانشناسی دین، جامعه‌شناسی دین، هنر دینی، دین شناسی تطبیقی، پدیدار‌شناسی دین، کلام فلسفی، فلسفه دین و... از نظر می‌گذرانند.


در بخش‌های دیگر این فصل، به بررسی ابعاد تجربه عرفانی، چون بُعد روانشناختی، معرفت شناختی، . . . و قلمرو آن در سه حوزه دین، وحی و ایمان پرداخته و از عوامل ظهور تجربه‌گرایی دینی از قبیل: ظهور مکتب رمانتیک، نقادی کتاب مقدس، فلسفه کانت و . . . به تفصیل سخن می گویند.


در بخش نخست از فصل دوم، ضمن تعریف و تبیین واژگان در خصوص «مکاشفه» از خلال کلام بزرگان عارف اسلام همچون امام خمینی(ره)، خواجه عبدالله انصاری، ابن عربی و نظریات وی در باره علم، معرفت، مشاهده و مکاشفه و . . . به بررسی ویژگیها و پیامدهای مکاشفه همچون رفع حجاب، مراتب و درجات، حالات، معرفت زایی، برتری بر عقل، توصیف ناپذیری و . . نهایتاً «ماهیت مکاشفه» می پردازد.


مؤلف در بخش دوم این فصل، با عنوان «تجربه دینی و عرفانی»، پس از تعریف آن، به ذکر طبقه بندی تجارب دینی پرداخته و سپس از برخی دیدگاههای موجود در این خصوص از قبیل نظریه «ویلیام جیمز»، «استیس» و«پایک» و نیز آراء مختص هر یک نام برده و به تفصیل به تبیین ماهیت «تجربه دینی و عرفانی» و ربط آن به باور دینی از دو رویکرد دوگانه می پردازد.


در پایان، «وحی و مکاشفه» در دو دیدگاه غرب و اسلام بررسی گردیده و نظرگاه قرآن و روایات به «کشف و شهود» نمایانده شده است.



*مبانی نظری تجربه دینی


مبانی نظری تجربه دینی: مطالعه تطبیقی و انتقادی آرای ابن عربی و رودلف اتو عنوان کتابی به قلم علی شیروانی است. این کتاب توسط بوستان کتاب در 324 صفحه و با قیمت 1500 تومان منتشر شده است.


مولف در این کتاب دو جریان فرهنگی_دینی متفاوت را بررسی می‌کند که یکی به حوزه عرفان و تصوف اسلامی اختصاص یافته دیگری مربوط به الاهیات مدرن مسیحیت قرن بیستم است.


مولف به این منظور آرا و دیدگاه‌های ابن عربی و رودلف اتو را درباره تجربه دینی، عناصر عقلانی و غیر عقلانی دین، تجربه مینوی، تجربه عرفانی، ولایت، نبوت و رسالت را مقایسه و ارزیابی می‌کند. ویژگی‌های تجربه مینوی، پدیدارشناسی و تجربه دینی، عینیت تجربه دینی،هسته مشترک تجربه‌های دینی، چیستی و انواع تجربه‌های عرفانی، تجربه عرفانی و معرفت به حقیقت هستی و وحدت ادیان، از جمله مباحث این کتاب است.


معرفی کتاب ها: محمدرضا زمانی خطیبی


انتهای پیام/

برچسب ها: حسین کیانی
ارسال نظر
هلدینگ شایسته