دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
07 آبان 1396 - 11:00
زرآبادی در مخالفت با وزیر پیشنهادی علوم:

واژه "استقلال" یک بار هم در برنامه وزیر پیشنهادی علوم بیان نشده است

نماینده مردم قزوین در مجلس با تاکید بر نهادینه شدن استقلال آکادمیک در همه شئونات مختلف دانشگاه، تصریح کرد: جالب است که واژه "استقلال" یک بار هم در برنامه پیشنهادی دکتر غلامی بیان نشده است.
کد خبر : 226313

به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری آنا، سیده حمیده زرآبادی در نشست علنی امروز (یکشنبه، 7 آبان ماه) مجلس شورای اسلامی، در مخالفت با وزیر پیشنهادی علوم، تحقیقات و فناوری گفت: زمان زیادی از انتخابات ریاست جمهوری و بیان دیدگاه‌ها، برنامه‌ها و بستن عهدها و حضور شهر به شهر و مناظرات انتخاباتی نگذشته است و تمام مردم ایران از زنان، دانشجویان، کارگران، اقلیت‌های قومی و مذهبی این عهدها و برنامه‌ها را تا همیشه به یاد خواهند داشت مردمی که اگر حضورشان نبود قطعا امروز به گونه‌ دیگری رقم می خورد.


نماینده مردم قزوین در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: مردمی برای تحقق اصلاحات و ایجاد امید و اعتلاء و پیشرفت کشور قدم به میدان گذاشتند؛ اما آقای رئیس جمهور اگر همه فراموش کنند، شما که حرف‌ها، قول‌ها و سخنانتان را فراموش نمی‌کنید. سرانجام کابینه جوان و استفاده از ظرفیت زنان و اقلیت‌ها در کابینه چه شد؟ آیا قرار است حرف‌هایمان با عملکردمان یکی نباشد، ما نمایندگان مردم هستیم و زبانی برای بیان مطالبات و دردها مردم هستیم.


زرآبادی خطاب به رئیس‌جمهور گفت: اگر نگوییم کابینه امیدتان همه را ناامید کرد اما باید با صدای بلند تکرار کنیم که حرف ها و وعده‌هایتان آنچنان که بارها بیان کردید اجرا نشد و حالا نوبت به آخرین سنگر آزادی، دانشگاه رسیده است. آقای رئیس جمهور صدای دانشجویان تهران، اصفهان، شیراز، قزوین، همدان را شنیده‌اید؛ آیا دانشگاه امن نه امنیتی که وعده دادید اینگونه محقق خواهد شد.


وی ادامه داد: حق رئیس‌جمهور انتخاب و معرفی وزرا به مجلس است، امروز بر اساس وظیفه‌ای که قانون برعهده‌ام گذاشته است، در خصوص رأی اعتماد به وزیر علوم نکاتی را عرض می‌نمایم، بررسی برنامه‌های وزیر علوم بیان کننده نگرش و رویکردی است که قادر به پاسخگو به نیازها و ضرورت‌های کشور نیست. در برنامه‌های ایشان خلاء دانشگاه‌های نسل چهارم به وضوح دیده می‌شود، دانشگاه‌هایی که به جای فارغ‌التحصیلان بیکار، شرکت‌های دانش بنیان فارغ التحصیل می‌نماید.


زرآبادی تصریح کرد: دانشگاه‌هایی که پژوهش آنها در راستای افزایش بهره‌وری صنایع است، دانشگاه‌هایی که به بودجه عمومی وابسته نیستند متأسفانه سوابق مدیریتی وزیر پیشنهادی علوم نیز بیانگر آن است که در راه‌های اتصال صنعت با دانشگاه تلاش اندکی داشته و این حلقه مفقوده برنامه ایشان است از سوی دیگر عمده ایرادات وارده به برنامه دکتر غلامی علاوه بر اشکالات کلی و راهبردی، اساسا هیچ گذاره سنجش پذیر در این برنامه وجود ندارد و معطوف به دو محور کالاسازی آموزش عالی و عدالت در نظام آموزش عالی و مسئله نگرش امنیتی و سیاسی به فضاهای دانشگاهی و مواجهه غیرآکادمیک با ذات انتقادی علم است.


نماینده مردم قزوین در مجلس شورای اسلامی افزود: برنامه عملیاتی باید با توصیف وضع موجود آغاز شود که در این بخش که در این بخش باید نقاط قوت شناسایی و تلاش شود نقاط ضعف از بین برود و باید موضوعات به صورت کارشناسانه توضیح داده می‌شد، در برنامه‌های معرفی شده از سوی دکتر غلامی به هیچ عنوان موضوع توصیف وضع موجود و گزارش شرح حال آموزش عالی وجود ندارد و مشخصا معلوم نیست که برنامه مد نظر ایشان بر روی چه زمینه‌ای بنا شده است تا شرایط برای نظارت بر اجرای برنامه فراهم شود.


وی گفت: به عنوان مثال مرجعیت علمی و اجتماعی آموزش عالی در کشور همواره یکی از نقاط قابل اتکایی بوده که دانشگاه را مبدأ تحولات قرار داده اما با چشم‌پوشی از این مورد در برنامه وزیر پیشنهادی علوم معلوم نیست که مرجعیت دانشگاه در افق برنامه به چه صورت خواهد بود. از سوی دیگر مسائل اساسی مانند افزایش بی رویه مهاجرت دانشجویان دانشگاه‌ها، عدم انسجام در نظام تقنینی و سیاست‌گذاری، پژوهش و فناوری، فقدان رویکرد درست نسبت به اسلامی شدن دانشگاه‌ها، عدم تحقق سهم اعتبارات آموزش عالی، نبود نهادهای مستقل مدنی و اعتبارسنجی آموزش و پژوهش در برنامه پیشنهادی مورد اشاره قرار نگرفته است.


زرآبادی تصریح کرد: در مباحث مرتبط با آموزش عالی اگرچه بخشی از برنامه دکتر غلامی تحت عنوان نظام علم و فناوری بومی و اثربخش در پیشرفت عدالت نام دارد اما در هیچ کجای برنامه نشانی از نحوه مواجهه با تهدیدات پیش‌رو در آموزش عالی وجود ندارد.


نماینده مردم قزوین در مجلس شورای اسلامی افزود: در هیچ کجای برنامه پیشنهادی آقای غلامی برنامه‌ای برای دوره‌های رایگان آموزش عالی در نظر گرفته نشده است و در عوض در برنامه ایشان به افزایش سهم دوره‌های غیردولتی اشاره شد و همچنین به رویه بومی گزینی نهادینه شده در دوره ریاست جمهوری آقای احمدی‌نژاد، مصوبه شده که استان‌های مرکزی نزدیک تهران به دلیل هم قطب شدن با تهران، فرصت بیشتری برای دانش‌آموزان این استان‌ها برای پذیرش در دانشگاه‌های مرکزی کشور را فراهم کند.


وی ادامه داد: پذیرش یک دانش‌آموز از استان‌های مرزی و محروم علیرغم وجود صلاحیت‌های علمی به سختی در دانشگاه‌های دولتی شهرهای تهران یا استان‌های مرکزی انجام می‌شود بنابراین باید بازبینی جدی در موضوع بومی‌گزینی انجام شوم اما در برنامه پیشنهادی دکتر غلامی مغفول مانده است.


زرآبادی در اجرای طرح آمایش دانشگاه‌ها تنها تعداد دانشجو و هزینه‌های واحد معیار قرار گرفته و نقش دانشگاه در محرومیت‌زدایی چندان محل توجه نبوده است حال آن که کمترین جمعیت دانشجویی کشور به نسبت جمعیت استان به دلیل توسعه نیافتگی در 8 استان مرزی کشور قرار دارند و کاهش امکانات آموزش عالی در آن مناطق با توجه به شرایط می‌تواند با دامن زدن به مرکزگریزی کشور را با تهدیداتی روبر کند. تنها راه برای ایجاد امنیت پایدار در مرزها توسعه پایدار مرزها و آوردن آموزش عالی با کیفیت با هزینه کم به آن مناطق است.


این نماینده مردم در مجلس دهم افزود: عدالت تأمین اعتبارات رفاهی برای دانشجویان با هدف حفظ کرامت انسانی در برنامه پیشنهادی آقای غلامی با لحاظ ضمانت‌های اجرایی بیان نشده و این بیانگر کلی‌گویی در برنامه‌های ایشان است بنابراین باید جزئیات بیان و شرایط برای سنجش‌پذیری و تضمین برای اجرا بیان می‌شد.


وی افزود: غفلت از معیشت دانشجویان، مقاطع تحصیلات تکمیلی علی‌الخصوص دانشجویان مقطع دکتری بیانگر نگاه کالایی به علم و پژوهش در برنامه پیشنهادی دکتر غلامی است، حال آن که می‌شد با استفاده از تجربیات موفق بین‌المللی ضمن تضمین معیشت آبرومند دانشجویان مقاطع تحصیلات تکمیلی از حجم این مسائل کاست.


زرآبادی گفت: در مبحث مسئله نگرش امنیتی و سیاسی به فضای دانشگاهی و مواجهه غیرآکادمیک و آزاد اعتقادی علم یکی از لازمه‌های اصلی و بنیادی آن تلاش برای نهادینه شدن استقلال آکادمیک در همه شئونات مختلف دانشگاه است، جالب است که بیان شود واژه استقلال یک بار هم در برنامه پیشنهادی دکتر غلامی بیان نشده و هیچ مقوله‌ای مرتبط با این مفهوم قدیمی جامعه شناسی علم در برنامه حاضر وجود ندارد لذا هنگامی که در افق نگاه وزیر پیشنهادی علوم مفهوم اساسی استقلال آکادمیک می‌توان با بسط فعالیت های گوناگون علمی، فرهنگی، اجتماعی و سیاسی زمینه توسعه و تقویت نهادهای مدنی در نهاد دانشگاه را فراهم آورد.


نماینده مردم قزوین در مجلس شورای اسلامی افزود: در بحث دیپلماسی علمی و در بحث قانون پیشگیری از تقلب در آثار علمی در برنامه دکتر غلامی نکاتی ذکر نشده است.


انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب