دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
06 آبان 1396 - 11:33
سرسنگی خبرداد:

حضور 50 میهمان خارجی از 17 کشور در همایش باستان‌شناسان جوان

نشست خبری سومین همایش بین‌المللی باستان‌شناسان جوان با حضور معاون فرهنگی دانشگاه تهران صبح امروز شنبه ۶ آبان در محل تالار امیرکبیر این دانشگاه برگزار شد.
کد خبر : 225912

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، دکتر مجید سرسنگی، معاون فرهنگی دانشگاه تهران درباره پیشینه این همایش، گفت: همایش باستان‌شناسان جوان ۶ دوره از سوی کانون باستان‌شناسان جوان دانشجویی برگزار شده که ۳ دوره اخیر این همایش، بین‌المللی بوده و سطح کیفی آن افزایش یافته است.


او افزود: این همایش ۷ آبان ساعت ۹:۳۰ دقیقه در محل تالار فردوسی دانشگاه تهران با حضور میهمانان خارجی و داخلی، مسئولین علمی و سیاسی کشور، رئیس و اعضای هیات‌رئیسه دانشگاه تهران و دانشجویان برگزار می‌شود.


به گفته سرسنگی، از همایش امسال استقبال بسیار خوبی شده است. ۵۰ میهمان خارجی از ۱۷ کشور در این همایش حضور پیدا می‌کنند.


معاون فرهنگی دانشگاه تهران به مخدوش کردن فرهنگ و تمدن غرب از سوی رسانه‌های غربی اشاره کرد و گفت: جدیدترین حرکت غرب علیه تمدن و آثار باستانی ایران نام جعلی خلیج‌عربی است که رئیس‌جمهور آمریکا آن را بیان کرد. تاکنون هیچکس نتوانسته به تمدن بزرگ و غنی ایران نکته منفی وارد کند.


او ادامه داد: در سال‌های اخیر برخی از کرسی‌های باستان‌شناسی ایران در دانشگاه‌های معتبر جهان تعطیل شده و به جای آن به کسانی تعلق گرفته است که بر علیه کشور و تمدن ایران فعالیت می‌کنند.


سرسنگی با بیان اینکه نباید باستان‌شناسی را فقط به درآمد‌زایی گره زد، گفت: عده‌ای مطرح می‌کنند؛ اگر این میراث مولد درآمد نباشد و نتواند جذب توریست کند فایده‌ای ندارد، این نگاه اشتباه است. نسل جوان باید با این فرهنگ و تمدن غنی و عظیم آشنا شوند. اگر بخواهیم جایگاه خوبی در میان کشورها داشته باشیم باید به آثار فرهنگی توجه ویژه ‌کنیم.


او درباره رسالت دانشگاه‌ها نسبت به جامعه گفت: دانشگاه نسبت به آنچه در بیرون از خودش می‌گذرد نسبت به جامعه وظیفه دارد. برگزاری این گونه همایش‌ها گامی بزرگ در این راه یعنی همان پیوند دانشگاه و جامعه است و امیدواریم در این‌همایش پرسش‌های باستان‌شناسی دانشجویان را با یافته‌های علمی پاسخ داد.


معاون فرهنگی دانشگاه تهران گفت: در کنار اهمیت علمی که این ‌همایش دارد مهم‌تر این است که توسط دانشجویان برگزار می‌شود. یکی از نکاتی که در سال‌های اخیر در دانشگاه تهران بر آن‌ تاکید شده است توانمندسازی دانشجویان و افزایش توان مسئولیت‌پذیری آنهاست و این مایه افتخار دانشگاه تهران است که دانشجویان ‌می‌توانند این ‌برنامه‌های بزرگ را برگزار کنند.


سرسنگی در پایان گفت: در سال ۹۵ حدود ۴۰۰ برنامه دانشجویی در دانشگاه تهران برگزار شد و این رویکرد در سال ۹۶-۹۷ هم ادامه دارد و افزایش نیز یافته است.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته