دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
18 خرداد 1394 - 09:24

ناسا خاطره هواپیمای کنکورد را زنده می‌کند

سازمان فضایی آمریکا با یک سرمایه‌گذاری میلیون دلاری و پروژه‌ای 8 مرحله‌ای قصد دارد خاطره پروازهای مافوق صوت تجاری را زنده کند.
کد خبر : 22139

به گزارش گروه علم و فناوری آنا به نقل از یاهو مکتوب، ناسا پروژه‌ای 2/3 میلیون دلاری را آغاز کرده است که هدف از آن طراحی یک هواپیمای مسافربری مافوق صوت است. بر اساس اعلام این سازمان، 8 تحقیق مختلف در این‌باره به مراکز دانشگاهی و هوانوردی معتبر سپرده شده است تا روی ساخت هواپیمایی تازه برای حمل مسافر و بار و استفاده تجاری که سریع‌تر از صدای خودش به مقصد می‌رسد تحقیق کنند.


این تحقیقات روی دو بخش کاهش صدای موتورها و کاهش انتشار صدا از ارتفاع بالا تمرکز بیشتری دارد و هدف ناسا، قابل تحمل ‌شدن هواپیماست.


آخرین هواپیمای مافوق صوت تجاری، با نام کنکورد فعالیت می‌کرد که در اختیار شرکت‌های هواپیمایی فرانسه، انگلیس و سنگاپور بود. کنکورد در سال 1976 (1355) به صورت عملیاتی وارد ناوگان هوایی انگلستان و فرانسه شد و تحولی تازه در صنعت هوانوردی تجاری ایجاد کرد.


تنها مشابهی که در تاریخ هوانوردی تا امروز برای کنکورد وجود داشته است، توپولوف تی‌یو144 بوده که از نظر ظاهری بسیار شبیه کنکورد بود.


ویژگی منحصر به‌فرد کنکورد ، جدای از سرعت 2/04 ماخ (2800 کیلومتر در ساعت یعنی بیش از دو برابر سرعت صوت) که در ارتفاع بالا به آن می‌رسید، دماغه متحرک آن بود که در زمان سرعت‌های بالا کاملا در راستای بدنه قرار می‌گرفت و در زمان فرود برای بهتر شدن دید خلبان، به سمت پایین خم می‌شد.


این هواپیما پس از چند سانحه بدون قربانی که ناشی از آتش گرفتن موتورهای بود، در تنها سانحه جدی که داشت، در سال 2000 در اطراف پاریس سقوط کرد و تمام 113 مسافر آن کشته شدند.


پس از آن بود که تحقیقات نشان داد که نقص فنی در موتورهای چهارگانه توربوجت آن وجود دارد که رفع آن صرفه اقتصادی نداشت و در نتیجه کنکورد در سال 2003 برای همیشه بازنشسته شد.


هواپیمای 144 نفره کنکورد در طول مدت خدمتش طرفداران بسیاری داشت و از جمله ایران نیز در اواخر دهه 50 شمسی 3 فروند از این هواپیما را سفارش داد و یک فروند از آن نیز در فرودگاه کیش به صورت آزمایشی فرود آمد اما پس از انقلاب اسلامی به دلیل مشکلات، این قرارداد لغو شد.


کنکورد به دلیل صدای هیولایی که موتورهایش تولید می‌کرد و همچنین باند فرود طولانی که نیاز داشت، برای تمام مقاصد قابل استفاده نبود اما ناسا امیدوار است با طرح‌هایی که تهیه می‌کند، این مشکلات را نیز رفع کند.


اکنون سه طرح پیشنهادی برای این هواپیما آماده شده و به‌زودی طرح‌های دیگر نیز برای انتخاب نهایی ارائه خواهند شد.


پیش از این، ژاپن نیز از سال 2004 تحقیقاتی برای ساخت هواپیمای مافوق صوت مسافری که تا 10 ماخ سرعت داشت را آغاز کرده بود و حتی پروازهای آزمایشی در استرالیا نیز انجام داد اما این پروژه که قرار بود تا سال 2015 عملیاتی شود، مدتی است که در سکوت خبری قرار گرفته است و از نتایج آن اطلاعی در دست نیست.


مترجم: محمدرضا احمدی‌نیا


انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب