دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
21 مهر 1396 - 16:00

ذکاوت هوش مصنوعی گوگل به کودک 6 ساله رسید

تحقیقات محققان چینی نشان می‌دهد که گوگل در صدر بازار هوش مصنوعی در جهان قرار دارد و ذکاوت هوش مصنوعی این شرکت به اندازه هوش یک کودک شش ساله است.
کد خبر : 221059

به گزارش گروه علم و فناوری آنا به نقل از Mashable، چندی پیش محققان دانشگاه ایلینوی با انجام تست بهره هوشی (IQ) روی یکی از بهترین سیستم‌های هوش مصنوعی جهان، مقایسه‌ای بین توانایی ذهنی انسان با رایانه صورت دادند. در این تحقیق سیستم هوش مصنوعی ConceptNet4 که توسط محققان موسسه تکنولوژی ماساچوست (MIT) توسعه یافته است، تحت آزمون استاندارد بهره هوشی مخصوص کودکان قرار گرفت.


نتایج بررسی نشان می‌داد که میانگین نمره بهره هوشی این سیستم معادل توانایی ذهنی یک کودک چهار ساله است. اما تحقیقات جدیدتر نشان می‌دهد که هوش مصنوعی گوگل به اندازه یک بچه شش ساله است.


این تحقیقات همچنین حاکی از آن است که هوش مصنوعی غول‌های فناوری یعنی اپل، بایدو و مایکروسافت در مقابل هوش مصنوعی گوگل محلی از اعراب ندارند.


بهره هوشی هوش مصنوعی گوگل 47/28 محاسبه شده که کمی کمتر از ضریب هوشی یک کودک شش ساله (55/5) است. گفتنی است که بهره هوشی این فناوری گوگل در سال 2014 حدود 26/5 بوده و این میزان رشد عرض سه سال تقریبا دو برابر بوده است.


این تحقیقات با توجه به سوالات و آزمایش‌هایی که از دستیار صوتی شرکت‌هایی چون گوگل، اپل و مایکروسافت انجام گرفته است.


نتایج این تحقیق همچنین نشان می‌دهد که هوش مصنوعی چینی‌ها که در شرکت بایدو ساخته شده است، بعد از گوگل و با امتیاز حدود ۳۳ در جایگاه دوم قرار می‌گیرد. هوش مصنوغی مایکروسافت با نام Bing AI هم تنها با یک امتیاز کمتر مقام سوم را به دست می‌آورد. سیری، دستیار صوتی شرکت اپل، با نمره 23/5 و تصاحب جایگاه چهارم چندان درخشان ظاهر نشده است.


گفتنی است که برای تعیین بهره هوشی یک هوش مصنوعی میزان اطلاعات در دسترس، درک اطلاعات و نحوه برخورد با سوالات مورد بررسی قرار می‌گیرد.


داده‌های در دسترس هوش مصنوعی، مفید بودن آنها و توانایی این فناوری برای دستیابی به اطلاعات درست و پاسخ درست، میزان بهره هوشی آن را تعیین می‌کند.


مترجم: نسترن صائبی


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته