دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
12 خرداد 1394 - 19:44
در مراسم امضای تفاهم‌نامه همکاری میان دانشگاه آزاد اسلامی و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مطرح شد؛

میرزاده: هزینه در امور فرهنگی، نوعی سرمایه‌گذاری محسوب می‌شود/ جنتی: به آینده دانشگاه آزاد بیش از پیش امیدوارم

عصر امروز با حضور علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و دکتر حمید میرزاده رئیس دانشگاه آزاد اسلامی تفاهم نامه همکاری بین وزارت ارشاد و دانشگاه آزاد اسلامی به امضا رسید.
کد خبر : 21489

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، مراسم امضای تفاهم نامه همکاری بین وزارت ارشاد و دانشگاه آزاد اسلامی با حضور علی جنتی، دکتر حمید میرزاده، دکتر سید طه هاشمی و جمعی از مسئولان این دو نهاد عصر امروز برگزار شد.


رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در این جلسه ضمن گرامیداشت یاد و خاطره امام راحل(ره) و شهدا و تبریک به مناسبت میلاد امام زمان(عج) و خیر مقدم به وزیر ارشاد و معاونین وی گفت: حضور وزیر ارشاد در این دانشگاه علامت علاقه و توجه وزیر به توسعه علمی و فرهنگی کشور است. همانطور که در گذشته دوستی و همکاری در زمینه های مختلف وجود داشته امروز نیز با همفکری و هم‌سویی کاری، این ارتباط ادامه خواهد یافت.


دکتر میرزاده با اشاره به نقش علی جنتی در دولت تدبیر و امید بیان داشت: با توجه به همسویی کاری، وظیفه ما ایجاب کرد تا برنامه های فرهنگی دولت را در دانشگاه اجرایی کنیم. همچنین فعالیت های دکتر طه هاشمی و هماهنگی ها با معاونین و مدیران وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی موجب شد زمینه همکاری دانشگاه به عنوان یک بستر فرهنگی مهم در کشور با وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ایجاد شود.


اولویت دانشگاه آزاد اسلامی توسعه فرهنگی است


وی در ادامه تاکید کرد: اولویت اصلی دانشگاه آزاد اسلامی بحث فرهنگی است. البته ما در این مسیر به مسائلی نظیر آموزش، پژوهش و فناوری هم توجه خاصی داریم اما توسعه فرهنگی و آثارش را در دانشگاه و جامعه به عنوان اولین اصل کاری قرار داده‌ایم.








هم اکنون 300 واحد در 8 حوزه فرهنگی با 6 درصد بودجه در حال فعالیت هستند که این بودجه نزدیک به 10 برابر سال های گذشته افزایش یافته است. این موضوع زمینه‌ساز ایجاد نشاط و مشارکت اجتماعی، سیاسی و فرهنگی دانشجویان، اساتید و همکاران در دانشگاه شده است

هزینه در امور فرهنگی، نوعی سرمایه گذاری محسوب می شود


میرزاده با تاکید بر اینکه ما در دانشگاه آزاد اسلامی معتقدیم که هزینه در امور فرهنگی، نوعی سرمایه گذاری محسوب می شود افزود: توسعه فرهنگی زمینه ساز توسعه اقتصادی و اجتماعی است. خوشبختانه از همان ابتدای فعالیتم در دانشگاه آزاد اسلامی و در یک سال و نیم گذشته با همکاری اعضای فرهیخته و شخصیت های شاخص فرهنگی اولویت ما اجرای این تفکر بوده است که امروز در 400 واحد دانشگاه آزاد شاهد گستردگی و اجرای آن هستیم.


رئیس بزرگترین دانشگاه حضوری جهان درباره طرح های ماندگار فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی نیز گفت: هم اکنون 300 واحد در 8 حوزه فرهنگی با 6 درصد بودجه در حال فعالیت هستند که این بودجه نزدیک به 10 برابر سال های گذشته افزایش یافته است. این موضوع زمینه‌ساز ایجاد نشاط و مشارکت اجتماعی، سیاسی و فرهنگی دانشجویان، اساتید و همکاران در دانشگاه شده است.


انتقاد از صداوسیما


دکتر میرزاده تاسیس دانشگاه آزاد اسلامی را ابتکار آیت الله هاشمی رفسنجانی عنوان کرد و گفت: این دانشگاه با تلاش آیت الله هاشمی رفسنجانی، تایید امام راحل(ره) و نقش عمده مقام معظم رهبری شکل گرفت و امروز با 7 میلیون خانواده ایرانی ارتباط دارد و نقش اجتماعی و فرهنگی آن درسطح جامعه کاملا مشهود است. هم اکنون از هر 3 خانواده ایرانی یک خانواده با دانشگاه آزاد اسلامی مرتبط است اما متاسفانه رسانه ملی این دانشگاه را بایکوت خبری کرده است و به ناچار برنامه های ما از طریق رسانه های محدود خود دانشگاه منتشر می شود.


رئیس دانشگاه آزاد اسلامی درباره مقوله توسعه فرهنگی در دولت تدبیر و امید هم اظهار کرد: برنامه های فرهنگی وزارت ارشاد در این دو سال اخیر کاملا مشهود است؛ از جمله در برگزاری نمایشگاه کتاب که نسبت به سال‌های قبل از شکوه خاصی برخوردار بود و با استقبال بی‌نظیری برگزار شد. این تحولات با تفکر صحیح و در سایه اصلاحات دولت تدبیر و امید اتفاق افتاد تا مردم را متوجه اهمیت امر فرهنگ کند.








هم اکنون از هر 3 خانواده ایرانی یک خانواده با دانشگاه آزاد اسلامی مرتبط است اما متاسفانه رسانه ملی این دانشگاه را بایکوت خبری کرده است و به ناچار برنامه های ما از طریق رسانه های محدود خود دانشگاه منتشر می شود

تفاهم نامه دانشگاه آزاد و وزارت ارشاد باعث هم افزایی در توسعه فرهنگی می شود


دکتر میرزاده از ایجاد زمینه همکاری و قبول تفاهم نامه بین وزارت ارشاد و دانشگاه آزاد اسلامی ابراز خرسندی کرد و افزود: این تفاهم نامه باعث هم‌افزایی در توسعه فرهنگی می شود و مبارزه با ناهنجاری های اجتماعی را تسهیل می کند.


وی همچنین ابراز امیدواری کرد که بند بند این تفاهم‌نامه به زودی به مرحله اجرا برسد.


جنتی: به آینده دانشگاه آزاد بیش از پیش امیدوارم


در ادامه این مراسم وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ضمن تبریک ولادت باسعادت امام زمان(عج) و ابراز خرسندی از امضای این تفاهم‌نامه بیان داشت: دانشگاه آزاد اسلامی یکی از بزرگترین مراکز علمی و دانشگاهی کشور محسوب می شود که مجموعه دانشجویانش از مجموع دانشجویان تمام دانشگاه های دولتی بیشتر است. این دانشگاه نقش بسیار موثری در طول سال ها در ارتقای سطح علمی داشته و امروز به نقطه اوج و شکوفایی خود نزدیک می شود.


علی جنتی با اشاره به لزوم همکاری های فرهنگی با دانشگاه ادامه داد: دانشگاه آزاد با برنامه های موثر فرهنگی کمک بسیار خوبی به فرهنگ کشور می کند و همکاری بین وزارت ارشاد و دانشگاه به خصوص در حوزه پژوهشی یک نیاز است زیرا در توسعه فرهنگی باید از اساتید، هیئت علمی و دانشجویان استفاده کرد. ضمن اینکه وزارت ارشاد به عنوان یک دستگاه فرهنگی باید مجموع امکاناتش را در اختیار دیگر نهادها برای پیشرفت فرهنگی بگذارد.








علی جنتی: نسبت به آینده دانشگاه آزاد اسلامی بیش از پیش امید دارم و بی شک این دانشگاه در زمینه علمی، پژوهشی و فرهنگی با مدیریت دکتر میرزاده گسترش خواهد یافت که نه فقط برای کشور ما بلکه در دنیا نیز موثر باشد

وی با تاکید بر همفکری، همدلی و همزبانی که در مجموعه دولت و سایر نهادهای غیردولتی پدید آمده است، افزود: باید از همه ظرفیت ها استفاده کنیم و آنها را هدر ندهیم زیرا امروز شرایط به گونه ای است که برای ایجاد هم‌افزایی نیاز به همکاری نزدیک داریم.


وزیر ارشاد با تاکید بر اینکه امروز خوشبختانه یک رویه آزاد اندیشی در دانشگاه آزاد اسلامی وجود دارد، گفت: تفکر دولت نیز مبتنی بر ایجاد فضای آزاد اندیشی است و در همین راستا امکانات برای انتشار کتاب، مطالب مطبوعاتی، فیلم و تئاتر بر مبنای قانون فراهم شده است.


جنتی فضای دو سال گذشته را برای فعالیت های فرهنگی مناسب ارزیابی کرد و گفت: در طول یک سال و نیم گذشته فضا برای کارهای فرهنگی باز شده و همه می توانند در چارچوب قانون فعالیت کنند. امروز بسیاری از تابوها شکسته شده و زمینه پیشرفت فراهم آمده است.


وزیر ارشاد، امضای تفاهم نامه با دانشگاه آزاد اسلامی را هم افزایی در جهت استفاده از ظرفیت های مشترک خواند و تصریح کرد: هم اکنون زمینه همکاری در حوزه های مختلف از جمله همایش های علمی و فرهنگی، فعالیت های پژوهشی، نمایشگاهی و تبادل تجربیات و دانشی که در دانشگاه وجود دارد فراهم آمده است که می شود از آن حداکثر استفاده را کرد.


جنتی درپایان سخنانش گفت: نسبت به آینده دانشگاه آزاد اسلامی بیش از پیش امید دارم و بی شک این دانشگاه در زمینه علمی، پژوهشی و فرهنگی با مدیریت دکتر میرزاده گسترش خواهد یافت که نه فقط برای کشور ما بلکه در دنیا نیز موثر باشد.


دکتر طه هاشمی: طرح بزرگ مشاهیر و مفاخر در بیش از 300 واحد دانشگاه آزاد در حال اجراست


در بخش دیگری از این نشست، معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه آزاد اسلامی بر گسترش برنامه های فرهنگی این دانشگاه تاکید کرد و گفت: بیش از 500 کانون قرآنی در دانشگاه آزاد اسلامی در حوزه های مختلف مشغول به کار هستند. همچنین دانشگاه آزاد اسلامی با در اختیار داشتن 70 سالن نمایش در زمینه سینما نیز فعالیت هایی دارد و به زودی جشنواره فیلم کوتاه دانشجویان را نیز برگزار خواهد کرد.








دکتر طه هاشمی: با تاکید دکتر میرزاده برنامه های زیادی برای توسعه و اشاعه زبان و ادبیات فارسی در حال اجرا است و همکاری های مفید و گسترده ای با کشورهای فارسی زبان آغاز شده است

دکتر طه هاشمی به برپایی نمایشگاه هنرهای تجسمی در شیراز و تبریز و مقدمه ایجاد بازار هنر اشاره کرد و ادامه داد: همانطور که در نمایشگاه کتاب توانستیم غرفه باشکوهی داشته باشیم در قسمت نشر و چاپ کتاب نیز برنامه های زیادی در دانشگاه داریم. همچنین در حوزه فرهنگ عمومی نیز کارهای بزرگی صورت گرفته است.


وی با اشاره به برگزاری 10 کارگاه آموزشی و بحث توسعه زبان فارسی در دانشگاه آزاد اسلامی افزود: با تاکید دکتر میرزاده برنامه های زیادی برای توسعه و اشاعه زبان و ادبیات فارسی در حال اجرا است و همکاری های مفید و گسترده ای با کشورهای فارسی زبان آغاز شده است.


معاون فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی در پایان تصریح کرد: طرح بزرگ مشاهیر و مفاخر در بیش از 300 واحد دانشگاه آزاد اجرا و در حال بررسی علمی است. همچنین 16 همایش سبک زندگی توسط دانشگاه آزاد برگزار شده است که تمام این برنامه ها در آینده گسترش می یابد.


دکتر غریبی: پایدارترین تغییر فرهنگ توسط آموزش صورت می گیرد


همچنین در ادامه این جلسه دکتر غریبی، معاون آموزش و پژوهش دانشگاه آزاد اسلامی موضوع فرهنگ را از سه منظر بررسی کرد و بیان داشت: رویکرد دولت نسبت به مسائل فرهنگی به شکل منبع است که موجب هم‌افزایی گسترش آن می شود.








دکتر غریبی: پایدارترین تغییر فرهنگ توسط آموزش صورت می گیرد تا بتوانیم با روش های آموزشی نگاهی عاقلانه و به دور از تعصب را برای نسل جوان و بعدی کشورمان رقم بزنیم و هم افزایی ایجاد کنیم

دکتر غریبی با اشاره به اینکه دانشگاه محل همه فرهنگ ها است افزود: زمانی که وزیر ارشاد در کنار دانشگاه قرار می گیرد تغییر فرهنگ به بهترین شکل اتفاق می افتد. همچنین پایدارترین تغییر فرهنگ توسط آموزش صورت می گیرد تا بتوانیم با روش های آموزشی نگاهی عاقلانه و به دور از تعصب را برای نسل جوان و بعدی کشورمان رقم بزنیم و هم افزایی ایجاد کنیم.


در پایان این مراسم دکتر میرزاده و علی جنتی تفاهم نامه همکاری بین دانشگاه آزاد اسلامی و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی را امضا کردند.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته