گوگل جایزه «ماه» را چربتر کرد
به گزارش گروه علم و فناوری آنا به نقل از Engaget، ایکسپرایس که اکنون یک شرکت است و برای یک رقابت فضایی بین شرکتی خصوصی طراحی شده بود، اکنون دو مرحله مقدماتی و جایزه اختصاصی این بخشها را نیز شامل میشود تا انگیزه بیشتری به رقبای باقیمانده در میدان بدهد.
ایکسپرایس 10 سال قبل، در آغاز راه یک جایزه 20 میلیون دلاری بود که برای یک شرکت خصوصی که بتواند به کره ماه برسد، روی آن فرود بیاید، عکسهای با کیفیت بالا ارسال کند و 500 متر روی ماه جابهجا شود در نظر گرفته شده بود.
اکنون با گذشت یک دهه از ارائه این رقابت، پنج شرکت بزرگ فضایی خصوصی توانستهاند به مرحله نهایی و رقابت بر سر جایزه 20 میلیون دلاری برسند اما هیچ نشانهای از موفقیت کامل در هیچ کدام دیده نمیشود پس گوگل دست بهکار شده تا انگیزه بیشتری به این رقبا بدهد.
اتفاق تازه در این جایزه این است که یک جایزه 1/75 میلیون دلاری برای شرکتی که بتواند خود را به مدار ماه برساند و یک دور به دور این رفیق قدیمی زمین بچرخد، پرداخت میشود. رقبا میتوانند به جای چرخیدن در مدار، مستقیم روی سطح ماه فرود آیند.
جایزه دوم به شرکتی تعلق میگیرد که بتواند روی ماه فرود آید، از آنجا پیامی که نشاندهنده فرود موفقتآمیز باشد ارسال کند و عکسهایی با کیفیت بالا برای زمین بفرستد.
مرحله آخر، پیاده کردن یک روور یا سطحنورد روی سطح ماه و کاوش آن و آوردن نمونه به زمین است که برنده جایزه بزرگ 20 میلیون دلاری خواهد شد. هنوز مشخص نیست کدام شرکت حاضر در رقابت بتواند به کدام جایزه برسد اما بعید است در سال 2017 کسی بتواند جایزهای دریافت کند.
انتهای پیام/