دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
06 خرداد 1394 - 09:34

پذیرش 31 مقاله علمی و پژوهشی در همایش ملی نکوداشت آیت‌الله بهجت

معاون هماهنگی دانشگاه آزاد اسلامی استان گیلان و دبیر علمی همایش ملی نکوداشت آیت الله العظمی بهجت فومنی(ره) گفت: از 50 مقاله ارائه شده به این همایش 31 مقاله علمی و پژوهشی توسط هیات داوران پذیرش شده است.
کد خبر : 20272

به گزارش خبرنگار آنا، حجت الاسلام سیدعلی میرابراهیمی در این همایش که پنجم خرداد سال جاری در سالن اجتماعات دانشگاه آزاد اسلامی واحد رشت برگزار شد، افزود: تجلیل و تکریم از نخبگان و بزرگان علم و فرهنگ و اندیشه در راستای طرح های ماندگار فرهنگی در حوزه معاونت فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی در دستور کار است و همایش ملی نکوداشت آیت الله العظمی بهجت فومنی(ره) در این راستا برگزار شده است.


وی اضافه کرد: تولید یک سرود فاخر با نام بهجت عاشقان توسط استاد حسام الدین سراج با شعر استاد گیلانی عبدالرضا رضائی نیا و رونمایی از دو کتاب با عنوان های عاشقانه آسمانی بهجت و بهجت عاشقان از برنامه های این همایش ملی است.


میرابراهیمی، تصریح کرد: این عارف واصل و اندیشمند بر تبیین ارزش های اسلامی و اخلاقی تاکید داشتند و عمل به فرمان الهی را در دستور امور خود قرار داده بودند.



آیت الله العظمی حاج شیخ محمد تقی بهجت فومنی (ره) در اواخر سال 1294 در شهر فومن به دنیا آمد. تحصیلات ابتدایی حوزه را در مکتب خانه فومن به پایان رساند و پس از تحصیلات ادبیات عرب هنگامی که 14 سال از عمر شریفش می گذشت، برای تکمیل دروس حوزوی عازم عراق شد و حدود چهار سال در کربلا معلی اقامت کرد و علاوه بر تحصیل علوم رسمی از محضر استادان بزرگ آن سامان از جمله مرحوم حاج شیخ ابولقاسم خویی (غیر از آیت الله العظمی خویی معروف) بهره برد و در سال 1352 ه. ق برای ادامه تحصیل رهسپار نجف اشرف شد و سطح عالی علوم و حوزه را در محضر آیات عظام حاج آقای ضیاء عراقی و میرزای نائینی در حوزه درسی آیت الله حاج شیخ محمدحسین غروی اصفهانی وارد شد.


از این استاد بزرگ عرفان و اخلاق تالیفاتی چند به یادگار مانده است؛ یک دوره کامل اصول، حاشیه بر مکاسب شیخ انصاری (ره) و تکمیل آن تا آخر مباحث مربوط به مکاسب و متاجر، دوره کامل طهارت، دوره کامل کتاب صلاه، دوره کامل کتاب زکات، دوره کامل کتاب خمس و حج، حاشیه بر کتاب ذخیره العباد مرحوم شیخ محمدحسین غروی، چندین مجله و تقریباً یک دوره فقه فارسی.


بهجت 27 اردیبهشت سال 88 بر اثر ایست قلبی دارفانی را وداع گفت و در حرم مطهر حضرت فاطمه معصومه(س) در شهر مقدس قم به خاک سپرده شد.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته