دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
18 مرداد 1396 - 11:45

میکروبات‌های مغناطیسی که سلول‌های تکی را حمل می‌کنند + ویدئو

دانشمندان موفق به طراحی ربات‌های بسیار کوچک ساخته شده‌ از مکعب‌های میکروسکوپی شده‌اند که در هنگام قرار گرفتن در یک میدان مغناطیسی قادر به تغییر شکل است.
کد خبر : 201563

به گزارش گروه علم و فناوری آنا به نقل از upi، وقتی که میکروبات کار خود را آغاز می‌کند قادر به جذب انرژی از محیط اطراف است. نام این تکنولوژی «میکروبات اوریگامی» است و می‌توان از آن برای جذب و حمل سلول‌های تکی استفاده کرد.


ارلین ولو، استاد شیمی و مهندسی زیست مولکولی در دانشگاه کالیفرنیای شمالی، در این باره می‌گوید: «موضوع این مطالعه، ذرات فعالی که قادر به جذب انرژی از محیط اطراف و تبدیل آن به حرکت هدایتی هستند، بسیار جالب است».


این مینی‌ربات‌ها از مکعب‌های پلیمری ساخته شده‌اند و هر کدام یک قسمت مغناطیسی دارند. می‌توان آنها را وادار کرد تا در کنار هم قرار بگیرند و ساختارهای منحصر به‌فردی را بسازند.


همچنین می‌توان نانوذرات تشکیل‌دهنده مکعب‌ها را وادار به خوشه‌ای مانند پک‌من، بازی ویدئویی که در ایران با نام نقطه‌خور شناخته می‌شود، کرد تا در هنگام اعمال و حذف نیروی مغناطیسی باز و بسته شود.


ولو در ادامه افزود: «می‌توان این خوشه‌ها را با اعمال میدان مغناطیسی باز کرد و با غیرفعال کردن میدان مغناطیسی، آنها را بست. دلیل بسته شدن آن هم به خاطر آزادسازی انرژی ذخیره شده است».


در آزمایش‌های اخیر، دانشمندان موفق شدند از این میکروبات‌ها برای محاصره کردن و گرفتن یک سلول مخمر استفاده کنند. همچنین پژوهشگران قادر به انتقال و سپس رهاسازی سلول مذکور بودند.


ولو در آخر افزود: «قبلا هم نمونه اولیه‌ یک میکروبات خود تا شونده را ارائه داده بودیم که می‌توانست به عنوان یک میکروابزار برای بررسی واکنش نوع خاصی از سلول‌ها، مانند سلول‌های سرطانی، مورد استفاده قرار بگیرد».


به گفته دانشمندان، دسته‌های ذرات تا شونده و ساختارهای مکعبی قادر به تقلید رفتار پروتئین‌ها و آمینواسیدها هستند.





مترجم: هانا حیدری


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته