۱۵ رشته دانشگاهی در تیررس طرح تحول علوم انسانی/ تصویب ۶۰ برنامه درسی
به گزارش آنا از تسنیم، غلامعلی حداد عادل عصر امروز در مراسم افتتاحیه سومین دوره طرح ملی گفتمان نخبگان علوم انسانی که در مرکز همایشهای غدیر در قم برگزار شد، با اشاره به اهمیت گفتمان سازی در علوم انسانی اظهار داشت: تا زمانی که علوم انسانی ما اسلامی نشود تمدن اسلامی شکل نخواهد گرفت.
وی بابیان اینکه هدف نهایی از انقلاب اسلامی دستیابی به تمدن اسلامی است، افزود: امروز در جهان چیزی به نام تمدن اسلامی وجود ندارد و این یک واقعیت ملموس و اعتراف تلخ است و وقتی از تمدن اسلامی در مجامع بینالمللی سخن می گوئیم منظور تمدن اسلامی چندین قرن قبل است که دیگر آثاری از این تمدن دیده نمیشود.
حداد عادل با انتقاد از عدم حضور کشورهای اسلامی در عرصههای بینالمللی گفت: شکوه و تمدن اسلامی که مدتها در عرصههای جهانی سایه افکنده بود خاموش گشته است و امروز دیگر تمدنی به نام اسلامی نداریم و نشانه آنهم این است که دولتهایی اسلامی در عرصه بینالمللی تأثیر گذار نیستند.
رئیس فرهنگستان زبان فارسی خاطرنشان کرد: 54 کشور اسلامی که امروز در جهان وجود دارند در تحولات بزرگ جهانی بی تأثیر هستند و در حاشیه این اتفاقات قرار دارند و این به خاطر این است که کشورهای اسلامی نتوانستند تمدن سازی مناسبی در این زمینه به وجود بیاورند.
حداد عادل بابیان شاخصهای اصلی تمدن اسلامی گفت: تمدن اسلامی تمدنی است که قدرت بازدارندگی، قدرت مقابله و قدرت تأثیر گذاری داشته باشد و در مقابل تحولات جهانی دچار انفعال و سردرگمی نشوند.
وی انقلاب اسلامی ایران را تنها نمونه بارز از تاثیرگذاری اسلام در قرنهای اخیر دانست و تصریح کرد: در عرصه بینالمللی جز انقلاب اسلامی هیچ اثری از اسلام در عرصههای جهانی وجود نداشته است و تجزیه خلافت عثمانی پایانی بود بر تأثیر گذارهای اسلام در جهان و بعدازآن دولتهای غربی سرمنشأ تحولات بزرگ جهان قرار گرفتهاند.
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام از تمدن سازی بهعنوان کاری زمانبر یاد کرد و گفت: ایجاد تمدن اسلامی کاری است که مدتها زمان میبرد تا تشکیل شود و برای تحقق کامل آن باید افرادی وجود داشته باشد که دلسوز و صاحبهمت باشند.
وی تأکید کرد: تمدن اسلامی را با علوم انسانی غربی نمیشود با هم جمع کرد و قابلدستیابی نیست و نمیشود که علوم غربی داشته باشیم و در پی تمدن اسلامی هم باشیم چراکه تعریف علوم انسانی غربی از انسان با تعریف اسلام از انسان تفاوت دارد.
حداد عادل در بیان دینستیزی دولتهای غربی در زمینه مذهب تصریح کرد: غرب بعد از رنسانس با مذهب و معنویت خداحافظی کرده است و امروز پاپ و کلیسا اثری در تحولات جهانی ندارند و دین به گوشه خانهها و کنج پستوها کوچ کرده است.
وی با انتقاد از هضم شدن علوم انسانی غربی در کشور عنوان کرد: علوم انسانی غربی بدون هیچگونه پشتوانه و کار دقیق علمی و فرهنگی وارد مراکز علمی کشور شد بهصورتی که در ابتدا ورود این علوم به کشور هیچگونه آگاهی از سرنوشت این علوم در کشور وجود نداشت.
حداد عادل با ارائه تعریفی از علوم اسلامی تأکید کرد: علوم اسلامی به معنای نفی تمام علوم انسانی غربی نیست بلکه مهم این است که ما چیزی را که از غرب وارد کشور میکنیم آگاهانه باشد، اما تعریف انسان در علوم انسانی غربی با علوم اسلامی متفاوت است.
رئیس فرهنگستان زبان فارسی عنوان کرد: اگر انسان را از بعد متافیزیکی آن تعریف نکنیم بسیاری از ابعاد وجودی انسان را باید نفی کرد و این همان چیزی که امروز گریبان غرب گرفته است و از تعریف درستی که از انسان باید داشته باشد جدا ساخته است.
وی بابیان شرایط خاص دوران انقلاب اسلامی در زمینه علوم انسانی تأکید کرد: شرایط ابتدای انقلاب به نحوی بود که امکان مطرح کردن طرح تحول علوم انسانی وجود نداشت اما با بازگشایی دوباره دانشگاه نیاز به تحول در این عرصه کاملاً جدی شد.
وی اهتمام جدی شورای عالی انقلاب فرهنگی در زمینه طرح تحول علوم انسانی را مورد توجه قرار داد و گفت: شورای عالی انقلاب فرهنگی در عرصه تحول علوم انسانی تاکنون 143 جلسه تشکیل داده است و الزامات تین طرح تحول را در آن به بوته نقد گذاشته است.
حداد عادل تأکید کرد: در زمینه طرح تحول علوم انسانی 15 رشته مهم مورد توجه قرار گرفته است که از علوم سیاسی، روانشناسی، تاریخ، فلسفه، کلام جدید، زبانهای خارجی، هنر، مدیریت، مطالعات زنان و حقوق از جمله این رشتههایی است که طرح تحول آنها در دست بررسی است.
رئیس فرهنگستان زبان فارسی توجه ویژه به طرح تحول علوم انسانی را مورد توجه قرار داد و تأکید کرد: در حال حاضر 250 نفر از اساتید برجسته کشور در قالب کارگروههای مختلف در حال بررسی طرح تحول هستند که تاکنون بیش از 2 هزار جلسه در این زمینه تشکیل دادهاند.
حداد عادل با اشاره به منظرهای مختلف طرح تحول علوم انسانی عنوان کرد: تحول در علوم انسانی در 4 منظر دنبال میشود که اسلامی سازی، بومیسازی، کارآمدی و روزآمدی 4 منظر مختلف اسلامی سازی علوم انسانی است.
وی میدانهای طرح تحول علوم اسلامی را مورد توجه قرار داد و تصریح کرد: برنامهریزی آموزشی و برنامهریزی درسی زمینههایی هستند که طرح تحول در آنها دنبال میشود که در این مسیر 60 برنامه درسی جدید تصویبشده است.
حداد عادل خاطرنشان کرد: چند هزار کتاب جدید درسی باید برای 15 رشتهای که در طرح تحول در آنها در حال پیگیری است تألیف و تدوین شود در حالی که نیاز جامعه علمی کشور بیش از این مقدار است.
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام بابیان چالشهای مهم در زمینه طرح تحول علوم انسانی افزود: کم بودن اعتبارات مالی، چند شغله بودن اعضای شورای طرح تحول و فراهم نبودن مبانی نظری کار طرح، 3 چالش مهم طرح تحول علوم اسلامی هستند.
حداد عادل بابیان اینکه جریان سکولار ضد دینی در بدنه نظام نفوذ کرده است، تاکید کرد: متأسفانه جریاناتی در کشور وجود دارند که اساساً علوم اسلامی را قبول ندارند و در مراکز مهم کشوری نیز رخنه کردهاند.
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام عنوان کرد: راهی که برای طرح تحول علوم انسانی شروع شده است سالها طول خواهد کشید تا به مرحله اجرا و کاربردی شدن برسد.
انتهای پیام/