نقش کلیدی صادرات برای رونق صنعت سنگ ایران
به گزارش خبرنگار اقتصادی آنا، با وجود اینکه صنعت ساختمان در چند سال گذشته رکود بی سابقه ای را تجربه کرده اما تلاش گران عرصه تولید و فراوری سنگ های تزئینی و ساختمانی هنوز هم با امید و پشتکار برای توسعه این صنعت گام های بزرگی برداشته اند.
فعالان صنعت سنگ دریافته اند که راه نجات این صنعت تنها توجه به بازارهای داخلی نیست و صادرات می تواند کلیدی برای رشد و رونق بازار باشد.
مدیران انجمن سنگ ایران در آستانه برگزاری نهمین نمایشگاه بین المللی صنعت سنگ های تزئینی و ماشین آلات وابسته میزبان اصحاب رسانه بودند تا ضمن تشریح برنامه های این نمایشگاه تخصصی از چالش ها و مشکلات پیش روی این صنعت قدیمی و فعال کشور سخن بگویند.
ابوالقاسم شفیعی ، رئیس انجمن سنگ ایران در این نشست خبری از برگزاری نهمین نمایشگاه بین المللی سنگ های تزیینی در 19 تیرماه خبرداد.
وی اظهار کرد: در دولت دهم خسارت های سنگینی به فعالان صنعت سنگ وارد شد. آمارها حکایت از این دارد صادرات سنگ های تزئینی در دولت دهم از 900 هزار تن به 600 هزار تن رسید و تا 540 هزار تن هم کاهش پیدا کرد. در سال هایی که از دولت یازدهم گذشت با وجود همه تلاش هایی که شد به سهم خودمان نرسیدیم و تنها توانستیم صادرات را در سال 95 به 700 هزار تن صادرات سنگ های فراوری شده و 220 هزار تن سنگ های فراوری نشده برسانیم. سال 89 و 90 دولت ترکیه حداکثر 500 هزار تن صادرات داشت و کشور ما 900 هزار تن سنگ ساختمانی صادر می کرد.اما در حال حاضر کشور ترکیه با 1.5 میلیون تن صادرات سهم خود را از بازار سه برابر کرده و سهم ایران از حدود 900 هزار تن صادرات به 750 هزار تن رسیده است.
یکی از اشتباهات دولت یازدهم موضوع کاهش معافیت ها و مشوق های صادراتی بود . معافیت های 100 درصدی به 20 درصد رسید که مشکلات فراوانی برای صادرات ایجاد کرد.این اقدام دولت برای این بود که از خام فروشی جلوگیری کنند اما باید پذیرفت در شرایطی که کشور هنوز در شرایط تحریم قرار دارد و باز کردن ال سی و جابجایی پول امکان پذیر نیست و با توجه به اینکه هنوز امکان فرآوری به معنای واقعی وجود ندارد نمی توان با کاهش معافیت های صادراتی مشکل خام فروشی را حل کرد.
وی از دولت دوازدهم خواست در زمینه حقوق دولتی و معافیت های صادراتی در بخش معدن تجدید نظر کند.
تاسیس وزارت معدن و توجه به صنعت سنگ
مالک رحمتی ،نایب رئیس انجمن سنگ ایران نیز در این جلسه با اشاره به برگزاری نهمین دوره نمایشگاه بین المللی سنگ ایران گفت:تلاش و همت انجمن سنگ ایران بر این است که نمایشگاهی برگزار کند که به معنای واقعی بین المللی باشد.بسیاری از نمایشگاه ها در کشور کلمه بین المللی را یدک می کشند،اما وقتی وارد محتوا می شوید می بینید که هیچ نشانی از بین المللی بودن به همراه ندارد.اما دلیل اینکه انجمن سنگ به بعد بین المللی نمایشگاه توجه ویژه دارد این است که کشور ما یکی از 10 کشور معدنی دنیا است. کشور ما 60 نوع ماده معدنی دارد که دنیا به آن نیازمند است.
وی با بیان اینکه کشور ما قرار است توسعه پیدا کند تصریح کرد:در بحث توسعه کشورها همه به مزیت های نسبی توجه می کنند.سوال اساسی این است که مزیت نسبی کشور ما برای توسعه چیست. امروزه بسیاری از کشورها در حوزه صنعت ده ها سال از ما جلوتر هستند. هر کارخانه ای در ایران با خارج از ایران مقایسه شود در می یابیم که همه کارخانه ها چه خودروسازی و چه سایر صنایع دو دهه تفاوت معنا دار دارند. اگر قرار است کشور به سرعت قابل توجهی به سمت توسعه حرکت کند باید به مزیت نسبی کشور پی ببریم. در عرصه ی کشاورزی چهار اقلیم کشور مزیت نسبی است اما با این وجود اگر در بخش کشاورزی به موفقیت هایی دست یابیم هرچند حرکت قابل تقدیری انجام داده این اما بازهم نتوانسته ایم به رشد توسعه و سرمایه گذاری مطلوب دست یابیم.باید پذیرفت که مزیت مسبی کشور ما معادن ایران است.
رحمتی با اشاره به اینکه اگر وزات معدن جدا شود مشخص است که اهتمام جدی در کشور به وجود آمده ادامه داد:اگر چنین شود معلوم است که می خواهند در توسعه کشور به معادن و تولید ناخالص ملی ناشی از آن نقش بدهند. نقش دادن هم الزاماتی دارد و یکی از این الزامات نمایشگاه بین المللی است. اگر نمایشگاه بین المللی فقط با حضور خودمان برگزار شود از توسعه خبری نیست. گزارش های سال قبل نمایشگاه نشان می دهد در سال گذشته 67 کشور خارجی در این گردهمایی اقتصادی حضور داشتند اما این قدم اول است. وجود نیروی سرمایه گذار خارجی یا بازدید کننده خارجی در نمایشگاه ها اولین قدم محسوب می شود.
رحمتی با تاکید بر اینکه ایران مشکل اشتغال دارد و این مشکل به دست معادن حل می شود ادامه داد:صنعت معدنی انسان محور است و در بخش دور ریز این صنعت بیشتر بر محوریت نیروی انسانی قرار دارد.در بحث حفظ محیط زیست با زباله های معدنی میتوانند کارهای زیادی انجام دهند. شهرداری تهران هم بسیاری از این کارهارا آغاز کرده و در میادین استان تهران از سنگ فرش ها استفاده کرده است .
وی با اشاره به نیاز قطربه 20 میلیارد دلار سنگ در بازیهای جام جهانی گفت:ایران باید تلاش کند حتی با برگزاری یک نمایشگاه اختصاصی در قطر زمینه فروش سنگ های ساختمانی به این کشور را فراهم کند.
توجه به صادرات در صنعت سنگ
همچنین احمد شریفی، دبیرکل انجمن سنگ ایران با بیان اینکه در صنعت سنگ یک هزار و 900 واحد معدنی فعالیت می کنند که 27 میلیون تن ظرفیت اسمی داشته و 6500 واحد فراوری نیز فعالیت می کنند که ظرفیتی معادل 160 میلیون متر مربع سنگ دارند گفت: محاسبه این امار و سرمایه نصب شده نشان می دهد اگربا این ظرفیت نصب شده تولید داشته باشیم و تولید واقعی با ظرفیتمان هم خوانی داشته باشد ارزش روز بین المللی محصولات این زنجیره ارزش ما حدود 7 میلیارد دلار است در حالی که در حال حاضر با ظرفیتی کمتر از 50 درصد توان خود فعالیت می کنند که بخشی به دلیل رکود است و بخشی به دلیل عدم وجود نگاه توسعه ای به این صنعت است و وزارت صنعت هم این نگاه را ندارد.
وی با اشاره به ادغام وزارتخانه ها در گذشته تاکید کرد:با ادغام وزارتخانه ها متولی صنایع کوچک ، صنایع بزرگ و معادن و و بازرگانی یک مجموعه شد و با توجه به مشکلات موجود به طور طبیعی معدن در حاشیه قرار میگیرد و این یکی از معضلاتی است که دولت و مجلس باید توجه ویژه ای به ان داشته باشد.
شریفی با اشاره به برجام و تاثیر ان روی صنعت سنگ نیز اظهار کرد: قبل از برجام 259 هزار تن از سنگ های فرآوری شده صادرمیشد و بعد از برجام این رقم به 385 هزار تن افزایش یافت. قبل از برجام مشکل حمل و نقل و کشتیرانی ها داشتیم که رفع شد.گرچه هنوز هم مشکلات و معضلات زیادی داریم اما با اندک امکانی که پس از برجام فراهم شده توانستیم در بخش صادرات سنگ های تزیینی جهش خوبی داشته باشیم. در بخش سنگ های نیمه فراوری قبل از برجام 450 هزار تن صادرات وجود داشت که در سال گذشته به 750 هزار تن افزایش پیدا کرد. در سال95 در جمعبیش از یک میلیون و136 هزار تن صادرات به ارزش 273 میلیون دلار داشتیم که یک موفقیت در حوزه صادرات و مرهون فراهم شدن بخشی از امکاناتی از جمله حمل و نقل و جابجایی پول در پسابرجام است.
بنابر این گزارش مدیران ارشد صنعت سنگ ایران در پایان این نشست خبری اظهار امیدواری کردند که با حمایت های جدی دولت دوازدهم بتوان شاهد رونق هر چه بیشتر صنعت سنگ های تزیینی در کشور و جهان بود.
انتهای پیام/