دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
23 خرداد 1396 - 12:35
در صحن علنی شورای شهر مطرح شد:

پاسخ معاون شهردار تهران به ابهامات تبدیل‌ وضعیت‌های قرارداد‌های شهرداری

معاون توسعه منابع انسانی شهرداری تهران به ارائه تشریح گزارش درخصوص ساماندهی نیروهای انسانی شهرداری تهران پرداخت.
کد خبر : 187057

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری آنا، سیدجعفر تشکری هاشمی، معاون توسعه منابع انسانی شهرداری تهران در سیصد و پنجاه و دومین جلسه علنی شورای‌ اسلامی شهر تهران به منظور ارائه گزارش ساماندهی نیروهای انسانی در شهرداری تهران، اظهار کرد: در سال 84، 54هزار و 430 نفر پرسنل در شهرداری تهران فعالیت می‌کردند که این تعداد در سال 96 به 55هزار و 594 نفر رسیده است.


وی با بیان اینکه با وجود پروژه‌های بزرگ شهری، منابع انسانی شهرداری تهران تنها طی 12 سال گذشته 2 درصد افزایش داشته است، تصریح کرد: براساس بند 117 برنامه پنج ساله دوم شهرداری تهران، نقش بانوان باید افزایش می‌یافت که بر همین اساس سهم بانوان در پرسنل شهرداری تهران 11.35 درصد به 17.09 درصد افزایش پیدا کرده است و ما شاهد افزایش 6 درصدی نقش بانوان در شهرداری تهران هستیم.


تشکری هاشمی با بیان اینکه سازمان بازرسی کل کشور دیدگاه‌هایی نسبت به وضعیت ساماندهی و ارتقای امنیت شغلی پرسنل شهرداری تهران داشته است، عنوان کرد: بر‌همین اساس تبدیل وضعیت کارکنان قراردادی به ثابت آزمایشی را آغاز کردیم. در سال 94 پیرو مکاتبات متعددی که شهرداری تهران با سازمان مدیریت برنامه‌ریزی داشت، توانستیم وضعیت 5هزار نفر از همکاران قراردادی‌مان را به ثابت آزمایشی تبدیل کنیم.


معاون توسعه منابع انسانی شهرداری تهران با بیان اینکه جزو شروط اولیه این بود که اعتبار لازم از طریق شورای شهر درخصوص این تبدیل وضعیت به تصویب برسد، افزود: در بودجه سال 96 بودجه لازم برای تبدیل وضعیت پرسنل شهرداری در نظر گرفته شد و قرار شد این افراد از طریق آزمون تبدیل وضعیت شوند.


به گفته وی، در شهرداری تهران 15هزار و 500 پست سازمانی وجود دارد که از این تعداد 8 هزار نفر در پست‌ها فعالیت می‌کنند، تصریح کرد: هم‌اکنون 1500 پست خالی است و این در حالی است که ساختار شهرداری براساس دهه 60 فعالیت می‌کند.


معاون توسعه منابع انسانی شهرداری تهران با بیان اینکه براساس شرایط اعلام شده 14 هزار و 707 نفر می‌توانستند در آزمون شرکت کنند، تصریح کرد: اما برای آنها شرایط دیگری در نظر گرفته شد که عده‌ای در این اقدام ریزش کردند. به عنوان مثال، کسانی می‌توانستند در آزمون شرکت کنند که دارای مدرک فوق‌دیپلم و بالاتر بودند یا حداقل سه سال سابقه کاری در شرکت‌های موردتایید شهرداری داشتند. براساس دستور سازمان اداری- استخدامی، این افراد باید حداقل 50درصد نمره نفر اول قبول‌ شده در آزمون را کسب می‌کردند و در مجموع 60 درصد کل امتیازات را به دست می‌آوردند.


وی با بیان اینکه از سوی دستگاه‌های نظارتی و سازمان بازرسی کل کشور وضعیت شغلی کارکنان شهرداری مورد ایراد قرار گرفته بود، افزود: جلسات متعددی با سازمان اداری- استخدامی برگزار شد و مقدمات اجرای تبدیل وضعیت 5هزار کارمند شهرداری با تایید شورای شهر آغاز شد. در ابتدای امر، قراردادی با سازمان سنجش به امضا رسید تا به عنوان مرجع طراحی سوالات آزمون و اعلام نتایج از همکاری آنها استفاده کنیم.


وی با بیان اینکه در همین زمان نامه‌ای به دست معاونت منابع انسانی رسید که براساس آن با توجه به اینکه ممکن است عده‌ای که شرایط شرکت در آزمون را ندارند، در این آزمون شرکت کنند؛ دستور موقوف‌الاجرایی استخدامی به دست ما رسید، گفت: به همین منظور سازمان بازرسی کل کشور در معاونت منابع انسانی مستقر شد تا دوباره این موضوع مورد بررسی قرار گیرد. در همین راستا، جلسات متعددی مجددا با سازمان اداری- استخدامی برگزار کردیم و اسناد زیادی رد و بدل شد تا توانستیم مجددا اجازه تبدیل وضعیت 5 هزار نیروی شهرداری را دریافت کنیم. با اصلاحاتی که در دستورالعمل صورت گرفت، دستورالعمل جدید به ما ابلاغ و قرار شد تا در دو نوبت؛ در یک نوبت 3هزار نفر و در نوبتی دیگر 2 هزار نفر تبدیل وضعیت شوند.


تشکری هاشمی تاکید کرد: در مرحله اول 2700 نفر تبدیل وضعیت شدند و بقیه تبدیل وضعیت‌ها برای مرحله دوم انجام شد.


به گفته تشکری هاشمی، ثبت‌نام‌ها در سایت سازمان سنجش از 20 آذر 95 آغاز و اولین آزمون 15 بهمن سال 95 برگزار شد و پس از آن اعتراضاتی به شهرداری تهران درخصوص آزمون از طرف شرکت‌کنندگان که بعضا ایثارگر بودند یا مدارک‌شان منطبق نبود، به شهرداری رسید.


معاون توسعه منابع انسانی شهرداری تهران با بیان اینکه آزمون مرحله دوم در تاریخ 26 اسفند سال 95 برگزار شد، تصریح کرد: پس از اعلام نتایج و در اختیار گرفتن نام افراد قبول شده، آزمایشات پزشکی و تاییدیه‌ها و گزینش آغاز شد.


وی با بیان اینکه 69درصد افراد تبدیل وضعیت شده آقایان و 31‌درصد آنها خانم‌ها هستند، گفت: منابع انسانی، خدمات شهری، مالی، برنامه‌ریزی، فنی و عمران و حمل‌و‌نقل و ترافیک رسته‌هایی بودند که در آنها تبدیل وضعیت صورت گرفت.


قراردادهای هادیان‌شهر به خاطر مشکلات کارکنان تنظیم شد


تشکری هاشمی با بیان اینکه هادیان‌شهر از طریق نیروهای پیمانکاری فعالیت خود را انجام می‌داد، تصریح کرد: شرکت‌ها در مناقصات شرکت می‌کردند و به صورت پیمانکاری نیروهایشان با شهرداری فعالیت می‌کرد، در این زمان چالش‌های فراوانی وجود داشت. آنها همکاران ما را بسیار اذیت می‌کردند و در پرداخت حقوق و حق بیمه تاخیرات فراوانی وجود داشت.


وی با بیان اینکه امنیت شغلی این رسته بسیار کم بود، تصریح کرد: شکایت‌های فراوانی در این‌باره وجود داشت؛ به همین دلیل دستورالعملی تنظیم شد تا این وضعیت را به حداقل برسانیم. تلاش کردیم تا دستورالعمل قرارداد شرکت‌های پیمانکار همکار با شهرداری را بدون ایجاد عوارض حقوقی به پایان برسانیم. به همین دلیل، جلسات کارشناسی زیادی انجام شد تا با گزینش‌های صورت گرفته بنا بر آن شد تا قراردادهای این افراد از شرکت‌های متفرقه به یک شرکت به نام هادیان‌شهر تبدیل وضعیت شود.


به گفته تشکری هاشمی، 7200 نفر از نیروهایی که سال‌ها با شهرداری همکاری داشتند، قراردادشان به هادیان‌شهر تبدیل شد و هم‌اکنون 97.89 درصد قراردادهای هادیان‌شهر تجمیع‌شده و 2‌درصد باقی‌مانده نیز هرچه سریع‌تر به پایان می‌رسد.


توضیحات معاون شهردار‌ درباره استخدام در متروی تهران


تشکری هاشمی در توضیح انتقادات به استخدام‌های غیرقانونی در شرکت متروی تهران گفت: وضعیت مترو و امنیت آن از یک هواپیما حساس‌تر است و ما برای این منظور یک مرکز علمی‌- کاربردی راه‌اندازی کردیم تا افراد ابتدا کارآموزی کنند، سپس به عنوان دستیار فعالیت و در نهایت خودشان وارد عرصه کار شوند. در این‌باره سازمان بازرسی کل کشور با حضور نمایندگانی از شرکت بهره‌برداری مترو، پرس‌وجوهایی داشت و ما موفق به اینکه در موعد مقرر پاسخ آنها را بدهیم، نشدیم. زیرا حجم و تنوع سوالات زیاد بود. اما هم‌اکنون نامه‌ 11 بندی سازمان بازرسی را پاسخ داده و ابهامات برطرف شده است.


انتهای پیام/

برچسب ها: تشکری هاشمی
ارسال نظر
هلدینگ شایسته