دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

کسب و کارهای نان و آب دار مواد غذایی

حوزه مواد غذایی معمولا سودده است اما برای اینکه در برابر رقبا شکست نخورید باید به فکر ایده های جدید باشید.
کد خبر : 182993
به گزارش گروه رسانه های دیگر آنا از خراسان، اگر شما با تحلیلی کلان و آینده نگرانه، ایده های مربوط به حوزه های پراقبال در آینده را انتخاب کنید موفقیت شما تضمین شده خواهد بود. هر کدام از ایده های امروز کسب و کار شامل نوآوری هایی در کسب و کارهای معمولی حوزه مواد غذایی است که می تواند الهام بخش شما باشد.


از تولید ترشی و مربا و لواشک تا کیک لواشکی



تولید خانگی یا کارگاهی انواع لواشک، مربا، ترشی، شوری و خیارشور جزو اولین ایده های کسب و کارهای خانگی و کم هزینه است. ایده هایی که هنوز هم اشباع نشده اند. برای شروع هرکدام از این مشاغل می توانید با کسب مجوز از سازمان مربوطه شروع کنید. البته همه این مشاغل در لیست مشاغل خانگی وزارت کار آمده است لذا می توانید از طریق وزارت کار این موضوع را پیگیری کنید. هزینه اولیه بسیار کم است؛ برای تهیه ترشیجات فقط به مواد اولیه و ظروف بسته بندی نیاز دارید و برای مرباجات علاوه بر آنها، نیاز به ظروف مناسب برای پخت و پز هم هست. حاشیه سود هم حداقل 50 درصد است. اگرچه اقبال به این کسب و کارها زیاد است اما بازار آن محلی است و ممکن است در بسیاری از مناطق، بازاریابی و فروش محصولات سخت نباشد. ضمن آنکه فضای مجازی هم کار را برای بازاریابی و فروش آسان تر کرده است. با همه اینها همیشه خلاقیت در تولید، کارِ بازاریابی و فروش را بسیار آسان می کند.
درآمدهای شیرین با یک ابتکار ترش!
خانم مرتعشی یک بانوی خلاق اهل انزلی است که ایده های قدیمی را برای کارآفرینی برنتافت و از تولید لواشک، ترشی و مربا فراتر رفت. آن گونه که خودش به مجله مهر گفته شوهرش یک مغازه خشکبار فروشی داشته و آن‌ ها ابتدا تنها خَمَس (آلوچه پخته و له شده در زبان محلی) می‌فروختند. سپس به سراغ لواشک های رولتی می روند که با استقبال فراوان روبرو می‌شود. همین موضوع عاملی می شود تا مسیر ابتکار را در پیش بگیرد و محصولی تولید کند به اسم کیک لواشکی. حالا کیک های ترشش درآمد شیرینی نصیبش کرده و علاوه بر دو مغازه ای که در انزلی برای عرضه محصولاتش دارد، از جاهای مختلف کشور هم سفارش می گیرد.علاوه بر خلاقیتی که به کار بسته، ایده او جنبه های آینده نگرانه هم داشته است؛ بسیاری از مردم به خاطر بیماری ها نمی توانند کیک های شیرین و خامه ای بخورند. او کیک هایش را خیلی هم ترش نمی کند تا به معده آسیب نرساند؛ همه اینها یعنی تولید محصولی که هم نوآورانه و هم مطابق با نیازهای روز و آینده مردم است. همیشه وقت برای نوآوری هست؛ کافی است به آینده نگاه کنید و از این گونه ایده ها الهام بگیرید.



خرما؛ از بسته بندی ساده تا تولید چیپس و شکلات!



ایده دوم امروز شیرین تر از ایده اول است. سورتینگ و بسته بندی خرما یک کسب و کار معمولی است که ممکن است شما بتوانید با طراحی و بازاریابی خوب در آن موفق شوید؛ یعنی یک بازار هدف (مثلا همایش های رسمی یا تغذیه مدارس) را مدنظر قرار داده و بسته بندی های کوچک و متناسبی از خرما (یا ترکیب خرما با خشکبار دیگر) را برای این بازار هدف تهیه کنید. انتخاب مناسب بازار هدف می تواند بازاریابی و فروش را آسان کند. خودتان را محدود نکنید و همین کسب و کار معمولی (و شاید نخ نما) را با انتخاب بازار هدف خاص و تمرکز بر آن تبدیل به یک کسب و کار موفق کنید. البته نوآوری در این حوزه فقط به انتخاب بازار هدف محدود نمی شود. نوع محصول هم می تواند نقطه پرتاب کسب و کار شما باشد.
دو راه حل برای دو مشکل
برای نوآوری باید به آینده نگاه کنید. در موضوع فرآوری خرما دو مسئله پیش روی جامعه است که می تواند ایده کسب و کار آینده شما باشد: 1- خانواده ها بسیار علاقه مندند که کودکانشان به جای تنقلات مضر محصولاتی سالم و مقوی مثل خرما بخورند. اما آنها خرما دوست ندارند! 2- قند خون بالا و بیماری های ناشی از قند و شکر، بسیاری را نیازمند کشمش و خرما کرده است. اما استفاده از خرما در همه جا ممکن نیست.در جواب به هر دو مشکل ایده هایی شکل گرفته است. ایده اول تولید خرمای شکلاتی است که برای بچه ها بسیار جذاب است؛ چرا که یک خوراکی بسیار خوش طعم می خورند که شبیه تنقلات امروزی است اما اصل آن خرماست. برای مشکل دوم هم تولید چیپس خرما رو به افزایش است.
سرمایه مورد نیاز؛ از 5 تا 90 میلیون تومان
برای نمونه جزئیات تولید چیپس خرما و سرمایه و مهارت لازم را بیشتر توضیح می دهیم. شما باید خرمای خشک (بدون شیره) را هسته گیری کرده و خرد کنید. سپس در مقدار کمی آرد و پودر قند می غلطانید. بعد از خشک شدن چیپس خرما آماده است. تهیه این محصول و بسته بندی آن در منزل و با استفاده از ابزارآلات معمولی ممکن است. در این حالت با کمتر از 5 میلیون تومان می توانید کسب و کار خود را شروع کنید. اما اگر بخواهید کمی صنعتی تر کار کنید می توانید دستگاه هسته گیر و دستگاه برش (اسلایسر) خرما بخرید. قیمت این دستگاه ها وابسته به ظرفیت متفاوت است اما برای تهیه هر دستگاه حدود 45 میلیون تومان سرمایه نیاز است. این دستگاه می تواند بیش از 20 هزار خرما را در یک ساعت برش بزند. لذا باید ظرفیت بسته بندی و فروش به این میزان را ایجاد کنید. علاوه بر آن کسب مجوزهای صنفی و بهداشتی لازم، تدارک فضای کافی و مواد اولیه و نیروی کار هم سرمایه خاص خود را می طلبد که بسته به ظرفیت تولید و منطقه متفاوت خواهد بود.



انتهای پیام/

برچسب ها: مواد غذایی
ارسال نظر
نظرات بینندگان ۰ نظر
موسوی
Iran (Islamic Republic of)
چهارشنبه ۲۷ شهريور ۱۳۹۸ - ۰۰:۴۵
۰
مربا خانگی میخواستم
هلدینگ شایسته