دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
25 ارديبهشت 1396 - 16:23

چاپ دو مقاله عضو هیات علمی واحد ابهر در مجلهISI

دو مقاله عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد ابهر در دو مجله ISI Physical Chemistry Research و Chinese Journal of Chemistry چاپ و منتشرشد.
کد خبر : 179817

به گزارش خبرنگار خبرگزاری آنا، 2 مقاله دکتر شهلا همدانی با عنوان ذیل در دو مجله ISI چاپ و منتشر شد:


Adsorption Properties and Quantum Molecular Descriptors of the Folic Acid Drug Adsorbed on Zigzag and Armchair Single Walled Carbon Nanotubes: DFT Simulations. Chinese Journal of Chemistry. 2017.


Adsorption Properties of Folic Acid onto Functionalized Carbon Nanotubes:


Isotherms and Thermodynamics Studies. Physcial Chemistry Research. 2017.


نتایج مقاله در مورد داروی فولیک اسید یا فولاسین (C19H19N7O6) است که یکی از انواع ویتامین‌های گروه B بوده و برای رشد سلول و متابولیسم اسیدهای آمینه و بیوسنتز DNA و RNA لازم است. فولیک اسید برای کاهش خطر نقص تولد در مغز (مانند اسپینا بیفیدا)، برای درمان و پیشگیری ازکم‌خونی ماکروسیتیک، بیماری آلزایمر، فشار خون بالا، سرطان خون، اختلال دوقطبی، سندرم خستگی مزمن، بیماری عروق کرونر و برخی از اختلالات روانی استفاده می‌شود.


با توجه به تحقیقاتی که در سال 1945 انجام شد، این دارو یک ماده موثر در درمان سندرم ژیلبرت است که یک اختلال ارثی مشترک است. فولیک اسید می‌تواند مکانیسم داروهای ضد تشنج مانند فنی توئین و فنوباربیتال را افزایش دهد. فنی‌توئین و پیریمیدون ممکن است غلظت‌های سرمی فولات را کاهش دهند و در صورت مصرف طولانی مدت، موجب بروز نشانه‌های کمبود فولیک اسید شوند.


به تازگی برهمکنش نانو لوله‌های کربنی عاملدارشده با فولیک اسید به دلیل اهمیت چنین ترکیباتی به عنوان ناقل در سیستم‌های دارورسانی مورد توجه قرار گرفته است و چون فولیک اسید لیگاند جذاب است، می‌تواند برای هدف قراردادن غشا سلول مورد استفاده قرار گیرد. تمایل بالا داروی فولیک اسید و گیرنده‌های فولات حاکی از استفاده این دارو به عنوان یک هدف کلیدی در بر همکنش با نانو لوله‌های کربنی به عنوان سیستم های انتقال دارو است.


نانو لوله‌های کربنی به طور بالقوه می‌توانند برای کاربردهای بیوپزشکی در محدوده فن‌آوری بیوسنسور برای سیستم‌های دارورسانی استفاده شوند. پژوهش حاضر نتایج حاصل از محاسبات مکانیک کوانتومی و بررسی‌های تجربی در برهمکنش داروی فولیک اسید با نانو لوله‌های کربنی عاملدارشده با استفاده از تاثیر فاکتورهای مختلف، همچون دوز جاذب، زمان تماس جاذب و مولکول دارو، غلظت اولیه دارو و میزان رهایش مولکولهای دارو است. مطالعات انجام شده در این پژوهش نشان می‌دهد، نانو لوله‌های کربنی به‌علت قطر کوچکشان، یک جاذب موثر برای جذب داروی موردنظر بوده و حامل مناسبی برای انتقال دارو در سیستمهای بیولوژیکی هستند.


نتایج این پژوهش در دو مجله ISI Physical Chemistry Research و Chinese Journal of Chemistry در مارس و آوریل2017 به صورت یک مقاله پژوهشی کامل منتشر شده است.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته