دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
24 ارديبهشت 1396 - 15:52

4/4 میلیارد سال پیش همه‌ کره زمین زیر آب بود

شاید عجیب به نظر برسد اما ذرات ریز مواد معدنی می‌تواند اطلاعات بسیار خوبی را در مورد داستان اولیه کره زمین به دست دهد و محققان با مطالعه روی همین ذرات اعلام کردند که 4/4 میلیارد سال پیش زمین یک زمین بی‌ثمر و بدون کوه بود و تقریبا کل کره زمین زیر آب بوده است و فقط تعداد انگشت‌شماری جزیره بیرون از سطح آب وجود داشتند.
کد خبر : 179523

به گزارش گروه علم و فناوری آنا به نقل از BusinessInsider، دانشمندان دانشگاه ملی استرالیا روی ذرات مواد معدنی‌ای مطالعه کرده‌اند که از قدیمی‌ترین سنگ‌های کشف‌شده روی زمین به دست آمده است. این ذرات مواد معدنی که «زیرکون» نام دارد از تپه‌های جک در استرالیای غربی کشف شده است.


به گفته دانشمندان، حدود 4/4 میلیارد سال پیش کره زمین در دوران زمین‌شناسی با نام «ابردوران پیشازیستی» یا Hadean Eon به سر می‌برده است. پیشازیستی یا هادئن دورانی زمین‌شناختی شامل حدفاصل بین پیدایش منظومه خورشیدی تا قدیمی‌ترین سنگ‌های شناخته‌شده در سطح زمین است. احتمالا در ۱۰۰ میلیون سال ابتدای این دوران، زمین و سایر سیارات منظومه خورشیدی شکل گرفته‌اند. پوسته زمین در این دوران تشکیل شد و به ضخامت آن افزوده شده ‌است.


آنتونی برنهام، مدیر این تیم تحقیقاتی می‌گوید: «تاریخ زمین شبیه به یک کتاب است که از فصل‌های اول آن درباره نمونه‌های صخره‌ای چیزی بر جای نمانده است و دانشمندان تلاش دارند که با استفاده از این ماده معدنی به اطلاعات بیشتری در این رابطه دست پیدا کنند. لذا این ذرات را به نوعی می‌توان همان صفحات گم‌شده از کتاب زمین در نظر گرفت».


گفتنی است که نام علمی زیرکون، سیلیکات زیرکونیوم است و تقریبا در هر نقطه‌ای از پوسته زمین یافت می‌شود. در این پژوهش روی یکی از مشتقات این ماده به نام «زیرکونیوم آواری» (detrital zircon) تمرکز شده است که در صخره‌های آذرین تشکیل می‌شود و به تدریج به رسوب تبدیل می‌شود. زیرکون غالبا در برگیرنده توریم و اورانیوم است که این یعنی به واسطه روش‌های قدمت‌سنجی مدرن به راحتی می‌توان سن و سال آن را تشخیص داد. دانه‌های زیرکون حدودا 500 میلیون سال بعد از شکل‌گیری زمین در ماگما به صورت کریستالی درآمدند و در نتیجه اطلاعات بسیار کمی را درباره شرایط زمین در آن دوران ارائه می‌دهند.


به گفته برنهام، این تحقیقات نشان می‌دهد که در 700 سال نخست شکل‌گیری زمین، هیچ خبری از کوهستان یا برخوردهای قاره‌ای در آن نبوده است و مدت زمان زیادی طول کشیده است تا زمین به شکل امروزی خود درآید.


مترجم: نسترن صائبی


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته