دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
22 ارديبهشت 1394 - 15:16
تحلیل رویترز از تاثیر لغو تحریم‌ها بر صادرات نفت و گاز ایران

کشورهای اروپایی و آسیایی از لغو تحریم‌های ایران سود خواهند برد

دستیابی به توافق هسته‌ای میان ایران و گروه 1+5 به افزایش روزانه یک میلیون بشکه‌ای صادرات نفت ایران منجر خواهد شد.
کد خبر : 17736

به گزارش سرویس بین‌الملل خبرگزاری آنا، خبرگزاری رویترز در گزارش خود در این زمینه آورده است: چارچوب توافق انجام شده در لوزان سوئیس یک نقطه برجسته در مذاکرات بود، اکنون نیز مذاکرات بر سر جزئیات مربوط به بازرسی‌ها و در عین حال برداشتن تحریم‌های بین‌المللی خواهد بود، اقدامی که می‌تواند به سرمایه‌گذاری در صنعت انرژی ایران و افزایش صادرات نفت و گاز این کشور منجر شود.


سرمایه‌گذاری جدید و افزایش صادرات نفتی یکی از مهم‌ترین انگیزه‌های ایران برای دستیابی به توافق هسته‌ای است و این کشور می‌تواند از طریق افزایش صادرات نفت و گاز حتی با قیمت پایین شرایط اقتصادی خود را بهبود بخشد.


بر اساس سناریوهای اعلام‌شده ایران می‌تواند در ماه‌های آغازین برداشتن تحریم‌ها 300 هزار بشکه در روز به صادرات خود بیفزاید و پس از آن در طول 12 تا 18 ماه آینده میزان افزایش صادرات نفت خود را به یک میلیون بشکه در روز برساند. تعداد کارشناسانی که معتقدند بازه زمانی برای افزایش صادرات نفت ایران بیشتر از این خواهد بود، بسیار کم است که این خبر خوبی برای مشتریان و البته یک چالش برای تولیدکنندگان نفت خواهد بود.


عربستان که رقیب سنتی ایران در منطقه است، از افزایش تولید نفت در بازار جهانی استقبال نخواهد کرد اما این انتظار می‌رود که مقامات ریاض حتی با قیمت پایین‌تر نیز برای حفظ بازار خود تلاش کنند.


از سوی دیگر تبعات ژئوپلیتیکی پایان تحریم‌ها علیه ایران از پایین‌ترین میزان اهمیت برخوردار خواهد بود، چرا که ایران در صورت رفع تحریم‌ها دارای انگیزه بیشتری برای حفظ بازار خود در زمینه انرژی‌های غیرهسته‌ای خواهد بود.


اکنون هم تهران و هم شرکت‌های نفتی بین‌المللی در حال پیش‌بینی شرایط در صورت لغو تحریم‌ها هستند. تهران خواهان ایجاد شرایط رقابتی برای کسب درآمد سنتی خود است و شرکت‌های نفتی نیز خواهان سود بردن از بازار ایران در شرایطی راضی‌کننده هستند.


مسئله مهم دیگر در این زمینه، طرح خط لوله صلح میان سه کشور ایران، پاکستان و افغانستان است که می‌تواند پس از لغو تحریم‌ها به بازی برد-برد برای ایران تبدیل شود. کشورهای آسیای مرکزی نیز در صورت لغو تحریم‌ها به دنبال مزایای بازار نفت و گاز ایران خواهند بود تا از این طریق از تسلط چین و روسیه بر این مسئله بکاهند.


کشورهای حوزه دریای خزر نیز به دلیل احتمال افزایش همکاری در زمینه منابع نفتی این دریا پس از لغو تحریم‌های ایران، ذی‌نفع این مسئله خواهند بود و در نهایت اتحادیه اروپا نیز در صورت لغو تحریم‌ها می‌تواند از وابستگی به گاز اروپا خارج شود.


انتهای پیام/

برچسب ها: تحریم نفت ایران
ارسال نظر
هلدینگ شایسته