دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

سامانه هوشمند ناوگان اتوبوسرانی عقاب افشان رونمایی شد

سامانه هوشمند ناوگان اتوبوسرانی عقاب‌افشان امروز در محل تعمیرگاهی این شرکت با حضور مدیرکل دفتر ایمنی و ترافیک سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای، مدیرکل مولفه‌های اجتماعی وزارت‌بهداشت و جمعی از مدیران بلندپایه شرکت عقاب‌افشان رونمایی شد.
کد خبر : 166340

به گزارش گروه رسانه های دیگر خبرگزاری آنا از ایلنا، در این نشست امیر عباس محمد قلی‌پور، مدیر سامانه هوشمند عقاب افشان درباره نوع کارکرد این سامانه توضیحاتی را ارئه داد.


به گفته او سیستمFMS یا Fleet Management System سیستمی است که به وسیله آن شرکت عقاب‌افشان، از راه دور و به صورت آنلاین کنترل خودورها را در دست می‌گیرد:


قلی‌پور با اشاره به اینکه همه اطلاعات درون خودرو اعم از ارتباط بین بُرد‌ها، ECU و... با اطلاعات موقعیت مکانی خودرو که از طریقGPS مشخص می‌گردد علامتگذاری شده ، توسط اینترنت همراه GPRS به این سامانه مخابره و در پایگاه داده ذخیره می‌شود، ادامه داد: بر اساس این اطلاعات، رفتار راننده، شرایط خودرو، موقعیت جاده و... مورد تجزیه و تحلیل قرار می‌گیرد و در مواقع لزوم، از جمله تحلیل تصادفات، به ناوگان حمل و نقل کشور ، در کنترل و مدیریت شرایط، یاری می‌رساند.



مدیر سامانه هوشمند در ادامه با تاکید بر اینکه این سامانه می‌تواند بر رفتار رانندگان وضعیت خودرو از لحاظ فنی و شرایط جاده نیز نظارت داشته باشد، اضافه کرد: با برقراری ارتباط مستمر و پیوسته‌ای با سازمان‌های مختلف از جمله سازمان پایانه‌ها و... میتوان به افزایش ایمنی و کاهش تصادفات دست یافت.


به گفته قلی‌پور FMS سیستم بسیار پیچیده‌ای است که به ناوگان اتوبوسرانی بین شهری کشور خدمات مفیدی را ارائه خواهد کرد.


این کار‌شناس با تاکید براینکه ما اصلاً قصد کنترل رانندگان را نداریم و این سامانه بیشتر برای خدمت به آن‌هاست تصریح کرد: وظیفه و هدف ما گسترش امنیت و ایمنی همه مسافران و کسانی هست که با خودروها و تولیدات ما در حال سفر هستند. این سامانه قرار نیست «اعمال قانون» کند زیرا وظیفه ما اعمال قانون نیست و ما به دنبال سازوکار مناسبی برای ایجاد آرامش و امنیت مسافران و رانندگان عزیزمان هستیم .


قلی‌پور ادامه داد: این سامانه برای اعلام هشدار‌ها؛ خطر‌ها؛ و مواردی است که از دید رانندگان ما پنهان است، به صورت آنلاین و از راه‌دور هشدارهای خطای فنی به خودور می‌دهد .


این مدیر عقاب افشان با تاکید بر اینکه تمرکز ما بر سلامت فنی خودروهاست، تاکید کرد: تلاش ما برای بالابردن ایمنی شخص راننده و مسافران است. راننده نخستین فردی است که در تصادفات احتمالی آسیب می‌بیند پس ما تلاش می‌کنیم اشکالات فنی و مواردی که به تلفات و تصادفات جاده‌ای می‌انجامد را به حداقل برسانیم و سلامت و ایمنی این عزیزان را افزایش دهیم .


در این نشست همچنین تفاهم‌نامه‌ای بین شرکت عقاب افشان و وزارت بهداشت امضا شد که در این تفاهم‌نامه، سامانه هوشمند ناوگان عقاب افشان در اختیار 1500 دستگاه خودور متعلق به وزارت بهداشت قرار می‌گیرد.


بهروز مرادی - مدیرعامل شرکت عقاب افشان با تاکید بر اینکه شرکت عقاب افشان آمادگی کامل برای همکاری با تمام ارگان‌ها و سازمان‌ها در حوزه حمل ونقل و راهداری را دارد، گفت: این سامانه به وسیله شرکت عقاب افشان طراحی شده است اما با توجه به اینکه نصب آن در تمام خودورهای حوزه حمل و نقل عمومی ایمنی رانندگان، مسافران و عابران پیاده را افزایش می‌دهد، آماده هستیم تا این سامانه را در اختیار تمام سازمان‌ها و ارگان‌های متقاضی قرار دهیم.



او همچنین اعلام کرد که این سامانه قصد همپوشانی با سامانه سپهتن(سامانه پیمایش هوشمند تردد ناوگان سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای) ندارد و شرکت عقاب افشان از مسوولان این حوزه دعوت می‌کند تا ضمن بازدید از این سامانه و استفاده از آن بتوانند تصادفات جاده‌ای را به حداقل برسانند.


جواد هدایتی - مدیرکل دفتر ایمنی و ترافیک سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای نیز در این نشست حضور داشت و ضمن اشاره به اینکه سالانه حدود ۱۶ هزار و ۵۰۰ نفر کشته در تصادفات معابر درون شهری و برون شهری راه های کشور ثبت می شود، گفت: متاسفانه هرساله آسیب های ناشی از حوادث رانندگی حدود هفت درصد از هزینه های تولید ناخالصی داخل را به خود اختصاص می دهد.


مدیرکل دفتر آمار، ایمنی و ترافیک سازمان حمل و نقل جاده ای کشور ادامه داد: برای حفظ سرمایه های مملکت و خانواده ها باید به بحث ایمنی پرداخته شود چرا که از اهمیت بالایی برخوردار است. در همین راستا تلاش ما این است تا بتوانیم با همکاری با شرکت‌هایی که در این زمینه فعالیت می‌کنند، ایمنی خانواده‌های ایرانی را ارتقا دهیم.


هدایتی با اشاره به اینکه این سامانه به نوعی جزو خدمات پس از فروش به‌حساب می‌آید، ادامه داد: یکی از بزرگترین مشکلاتی که در حوزه حمل و نقل و راهداری وجود داشت این بود که ارتباط بین خودروساز و صاحب خودرو در حین فرایند بهره‌برداری قطع می‌شد. این قطع ارتباط باعث می‌شد خودورساز و بهره‌بردار از مشکلات احتمالی خودرو باخبر نشوند و این موضوع هزینه‌های هنگفتی را برای هر دوی آن‎‌ها به همراه داشت.


این کارشناس حمل و نقل جاده‌ای در ادامه اضافه کرد: اتوبوس‌ها و وسایل نقلیه عمومی محل درآمد دائمی هستند، پس لازم است خدمات تعمیرگاهی در کوتاه‌ترین زمان قبل از آنکه هزینه سنگینی را به صاحب خودور تحمیل کند، ارائه شود.


او درباره سیستم هوشمند ناوگان عقاب افشان گفت: این سامانه این امکان را برای تمام ذی‌نفعان حوزه حمل و نقل فراهم می‌آورد تا تمام اطلاعات را چه نوع از سخت‌افزاری مانند، مشکلات فنی خودرو و چه از نوع نرم‌افزاری مانند نوع وضعیت روحی راننده(پرخاشگر،آروم، عصبانی) به آن‌ها انتقال دهد.


مدیرکل دفتر آمار، ایمنی و ترافیک سازمان حمل و نقل جاده ای کشور به این موضوع هم اشاره کرد که این سیستم می‌تواند در اختیار تمام ناوگان‌ها قرار گیرد و برای هر کدام از آن‌ها کارکردی داشته باشد، نوع کارکردی که برای وزارت بهداشت دارد قطعا با نوع کارکردی که برای پلیس راهور دارد متفاوت خواهد بود.


انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب