دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
21 اسفند 1395 - 16:54

آموزش روش تحقیق اصول پروپوزال نویسی در واحد میانه

عضو هیات علمی گروه کشاورزی واحد میانه با تاکید بر اینکه پروپوزال‌های ارائه شده نخوانده امضا نشود، بیان کرد: «موضوعاتی به صورت پروپوزال برای دانشجویان تدوین و یا پذیرفته شود که از بیان مسئله قوی برخوردار بوده و موضوعات به اصطلاح problem-based مد نظر بوده و در این زمینه بیان مسئله با دقت بیشتری تدوین شود.»
کد خبر : 165465

به گزارش خبرنگار خبرگزاری آنا، دکتر سلیمان جمشیدی در کارگاه آموزشی روش تحقیق اصول پروپوزال نویسی ویژه استادان که از سوی حوزه معاونت پژوهش و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی واحد میانه برگزار شد، در مورد موضوعاتی از قبیل عنوان، بیان مسئله، سوالات و فرضیه‌های تحقیق، اهداف و نوآموری تحقیق و طرز نگارش پیشینه تحقیق و روش کار توضیحاتی ارائه کرد.


وی گفت: «با توجه به شرایط موجود، مسئولیت علمی پروپوزال به عهده استاد راهنما و مشاور است و استادان باید به کنترل دقیق پروپوزال ها اهتمام ویژه داشته باشند.»


مدرس این دوره افزود: «در بیان مسئله، کوتاه و مختصر، کامل، مستند، مطابقت با عنوان، خودداری از ارائه جدول و نمودار، وحدت موضوعی پاراگراف‌ها رعایت شود.»


وی فرضیه‌های تحقیق را حدس زیرکانه و محتاطانه از نتیجه یا نتایج احتمالی تحقیق و خبری نوشتن جملات را ذکر کرد و در مورد اهداف تحقیق گفت: «یکی از مهمترین نکات این است که موضوعات جای هدف نوشته نشود، از ارائه اهداف غیر واقعی، غیرقابل دستیابی و آرمان گرایانه پرهیز شود.»


عضو هیات علمی گروه کشاورزی واحد میانه ادامه داد: «در جنبه نوآوری که بخش ارزیابی فنی استاد راهنما هست، نباید به اهمیت موضوع، مدرن بودن موضوع پژوهش، مزیت های اقتصادی، اجتماعی، اخلاقی و ...، امنیت زیست محیطی، برتری های فنی و تکنولوژیک پرداخته شود بلکه در این بخش باید عنوان شود که چه چیز جدیدی به علم موجود با توجه به بررسی پیشینه تحقیق افزوده می شود و در واقع نوآوری تحقیق، کنترل غیرتکراری بودن موضوع پروپوزال است.»


جمشیدی، ابزار گردآوری اطلاعات که بیشتر مخصوص طرح‌های عملی و اطلاعات میدانی است را در مشاهده، اندازه‌گیری و آزمایش بیان کرد و افزود: «در تجزیه و تحلیل اطلاعات، ویژه طرح‌های عملی است و نحوه خلاصه‌سازی و تجزیه و تحلیل آماری داده‌ها، نرم‌افزارهای مورد نیاز و روش‌های آماری مورد استفاده ذکر شود.»


جمشیدی در پایان این کارگاه، به روش های مختلف منبع دهی داخل متن و فهرست منابع اشاره شد و در مورد آن بحث و تبادل نظر شد.


انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب