دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
08 فروردين 1396 - 09:26

چرا پانداها سیاه و سفیدند؟

دانشمندان در مطالعات گسترده خود درباره علت سیاه و سفید بودن رنگ پانداها دریافتند که آنها علاوه بر اینکه به شدت علاقمند به استتار هستند، نیاز به برقراری ارتباط نیز دارند.
کد خبر : 165222

به گزارش گروه علم و فناوری آنا به نقل از گیزمگ، دانشمندان تاکنون دلایل متعددی را برای رنگ‌های متضاد خرس‌های غول‌پیکر پاندا عنوان کرده‌اند. آنها در تحقیقات خود به بررسی درباره نوع تمایز و رنگ‌آمیزی بدن حیوانات مختلف پرداخته‌اند. یکی از محققان دانشگاه کالیفرنیا در سال 2014 کشف کرد که وجود نوارهای رنگی روی بدن گورخرها، به دلیل ترساندن حشرات گزنده است.


آنها با مطالعات گسترده روی سایر پستانداران و خانواده اسب‌ها دریافتند که گونه‌هایی از پستانداران که روی بدن آنها نوارهایی وجود دارد، در سکونتگاه‌هایی حضور دارند که مملو از حشرات گزنه است بنابراین، به طور طبیعی سدی در برابر این حشرات روی بدن آنها تعبیه شده است.


اما در این میان، محققان به خرس‌های پاندا برخوردند که رنگ سیاه و سفیدی که روی بدن آنها وجود دارد ویژه است و در هیچ پستاندار دیگری به این شکل دیده نمی‌شود که همین امر مقایسه را دشوار می‌کند. اما دانشمندان با تجزیه و تحلیل قسمت‌های مختلف بدن پانداها و تحقیق روی آنها را در نواحی مستقل انجام دادند.


محققان با این روش، تکه‌های پوست بدن پانداها را نسبت به رنگ‌آمیزی تیره و روشن بودن آن با 195 گونه گوشتخوار دیگر و 39 زیرگونه مرتبط با خرس‌ها مقایسه کردند. آنها سپس ارتباط این پانداها را با رنگ‌آمیزی‌های مختلف مو و محیط محل زندگی این حیوان مورد آزمایش قرار دادند تا علت این تمایز رنگی را دریابند.


نتایج به دست آمده از مطالعات حاکی از آن است که بیشتر قسمت‌های بدن پانداها شامل صورت، گردن، شکم و پشت آنها سفید رنگ است که آنها را با زیستگاه برفی آنها سازگار کرده است. در این میان، دست‌ها و پاها سیاه هستند که کمک می‌کند تا در سایه پنهان شوند.


نشانه‌های سیاه‌رنگ روی صورت ارتباطی با استتار این حیوان ندارد اما در عوض برای برقراری ارتباط به کار می‌آید. گوش‌های سیاه پانداها به این حیوان کمک می‌کند که در مواقع لزوم درنده به نظر برسد و به عنوان نوعی هشدار برای سایر درنده‌ها محسوب می‌شود.


در حالی که لکه‌های تیره اطراف چشم‌های پاندا برای برقراری ارتباط با محیط اطراف است به طوری که به این حیوانات کمک می‌کند از این طریق یکدیگر را بشناسند و تشخیص دهند یا در قالب علامتی برای حمله از آن استفاده کنند.


دانشمندان معتقدند که بخشی از نوع رنگ‌آمیزی پانداها به نوع تغذیه نامناسب آنها برمی‌گردد. این حیوانات بیشتر از بامبوها تغذیه می‌کنند و از این رو، مانند خرس‌های دیگر، چربی کافی و لازم را در طول زمستان در بدن خود ذخیره نمی‌کنند. بنابراین، این حیوانات مجبورند در طول سال در حال حرکت باشند تا بتوانند شکم خود را سیر کنند.


نوع رنگ‌آمیزی بدن پانداها به آنها کمک می‌کند تا در مواقع لزوم خود را در دامنه وسیع زیستگاه خود از کوهستان‌های برفی تا جنگل‌های استوایی استتار کنند.


مترجم: ندا اظهری


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته