دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
06 فروردين 1396 - 10:30
به پیشنهاد محمد آزرم:

شمس آقاجانی و نرگس باقری در بازار شعر

«در جریان رگ‌هایم باش» سروده نرکس باقری و «چرا آخرین درنا باز می‌گردد» سروده شمس آقاجانی، از مجموعه‌شعرهای منتشر شده در سال 95 بودند که...
کد خبر : 164997

به گزارش گروه فرهنگی آنا، محمد آزرم، شاعر و منتقد ادبی دو مجموعه شعر که در سال 95 منتشر شده‌اند را معرفی و خواندن آن‌ها را به مخاطبان شعر پیشنهاد کرد:


در جریان رگ‌هایم باش


از کتاب‌هایی که در سال 95 خواندم سومین کتاب، شعر نرگس باقری با عنوان «در جریان رگ‌هایم باش» از انتشارات «مروارید» است که فرمی گسترده و منعطف با رویکرد زبان‌محوری را به موازات روایتی داستانی به کار گرفته و با تاریخ، جغرافیای تاریخی و به قول خود کتاب «زمان‌های پیش از هنوز» گفت‌وگو می‌کند.


در این کتاب تاریخی متمایز از تاریخ مکتوب، ساخته می‌شود. زنی که می‌اندیشد، و به شکل خودش می‌اندیشد، می‌تواند دریچه‌های تازه‌ای باز کند و دنیای متفاوتی را نشان دهد. عشق، مرگ، هستی، از نگاه زن در شعرهای این کتاب تعاریفی متمایز دارند. به ویژه از نگاه زنی که از محدودیت‌ها فراتر رفته و با آگاهی و درک بیشتری به جهان نگاه می‌کند.


راوی شعر باقری در این جهان با نزدیک شدن به اسطوره‌ها و باورها وارد دنیای آفرینش می‌شود و در طبیعت، معناها و دلالت‌های متفاوتی درک می‌کند و خلاقیت را به شکل تازه‌تری ارائه می‌دهد. راوی شعر «در جریان رگ‌هایم باش» بارقه‌هایی از شعور زنانه‌ی تاریخ را که همواره پنهان مانده است، آشکار می‌کند و اجازه نمی‌دهد تاریخ مکتوب برای او قید مضاعفی باشد.


چرا آخرین درنا بازمی‌گردد


شمس آقاجانی سال 95 کتاب شعری با عنوان «چرا آخرین درنا بازمی‌گردد» با «انتشارات بوتیمار» منتشر کرد که در آن با تلفیق یک خبر از روزنامه و یک پست فیس‏بوک از دوستانش و ترکیب مسیر پنج هزار کیلومتری درناها از سیبری تا خزر با زمان پنج هزار سال قبل «گیل‏گمش» تا امروز به اضافه‏ چندین متن برای مطالعه‏ی بیشتر، شعری روایی ساخته است و وانمود می‏کند درباره زندگی و مرگ یا مهاجرت حرف می‏زند درحالی که حرفی اگر دارد، همین فرمی‌ است که دارد حواس خواننده را پرت می‏کند.


جالب است که در مصاحبه از او درباره مسائل زیست محیطی هم سوال می‌کنند و او هم برای افزودن به این حاشیه‌های متنی پاسخگو است. این کتاب را صرفا با نگاهی زیباشناختی بخوانید.


انتهای پیام/

برچسب ها: محمد آزرم
ارسال نظر
هلدینگ شایسته