نماینده مجلس: دریافت عوارض از بازیهای رایانهای خارجی به نفع بازیسازان ایرانی است
به گزارش گروه علم و فناوری آنا به نقل از روابط عمومی بنیاد ملی بازیهای رایانهای، فاطمه ذوالقدر در مورد ارزیابی خویش نسبت به فعالیتهای بنیاد ملی بازیهای رایانهای گفت: «فعالیتهای این بنیاد بسیار خوب و قابل توجه بود؛ بهخصوص در دو بخش آموزش و ترتیب نیروی انسانی و امور بینالملل که به معرفی بازیهای ایرانی به جهانیان منجر میشود اقدامات شایستهای انجام شده است که در این مدت کم صورت پذیرفته است. به هر حال رقابت در حوزه بازیهای رایانهای بالاست و دنیا در این حوزه ۳۰ سال جلوتر است؛ در حالی که در کشورمان حدود ۱۰ سال است که بازیسازی انجام میشود».
وی افزود: «باید به بازیهای ایرانی بیشتر بپردازیم چراکه بازیهای خارجی گاهی با فرهنگ ایرانی اسلامی در تضاد هستند و از سوی دیگر بازیسازی میتواند برای اقتصاد و درآمدزایی کشور هم مفید باشد. در این راه مشکلاتی از جمله نبود قانون کپی رایت هم وجود دارد که بایستی برای رفع این مشکل تلاش کنیم».
نماینده تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس، نقش خانوادهها در زمینه اصلاح فرهنگ مصرف بازیهای رایانهای را بسیار پر رنگ دانست و تشریح کرد: «متاسفانه برای رعایت کردن ردهبندی سنی قانونی وجود ندارد و نقش والدین و مربیان برای جلوگیری مصرف بازیهای نامناسب و رعایت ردهبندی سنی توسط فرزندان بسیار حائز اهمیت است. برای فرهنگسازی نحوه صحیح مصرف بازی در کشور باید حرکتی جمعی اتفاق بیفتد و صدا و سیما و هر نهاد دیگری که میتواند نقش موثری در فرهنگسازی داشته باشد نقش خود را ایفا کند».
سیده فاطمه ذوالقدر از طرح دریافت عوارض از بازیهای خارجی که آزادانه در ایران بهفروش میرسند حمایت کرد و افزود: «باید از این طرح حمایت کرد چراکه نه تنها هزینهای را به دولت تحمیل نمیکند بلکه باعث درآمدزایی نیز میشود. در حال حاضر از هر کالایی هنگام ورود به کشور عوارض دریافت میشود و بازیهای رایانهای نیز نباید مستثنی باشند».
وی دریافت عوارض ۱۰ تا ۲۰ درصدی از فروش بازیهای خارجی در ایران را مثبت ارزیابی کرد و گفت: «از محل درآمد حاصل شده میتوان از تولید و توسعه بازیهای داخلی حمایت کرد و این مهم به رشد و توسعه این صنعت کمک میکند».
فاطمه ذوالقدر بودجه اختصاص داده شده به بازی و بازیسازی در کشور را متناسب با مقتضیات این حوزه ندانست و تشریح کرد: «با توجه به اینکه اکنون در حال رقابت با دنیا هستیم و برخی کشورها دههها جلوتر هستند، بودجه محدودی که به صنعت بازیسازی اختصاص یافته کافی نیست چراکه این حوزه، یک حوزه فرهنگی و در واقع سرمایهگذاری روی کودکان و نوجوانان است و باید بیشتر به آن توجه شود».
انتهای پیام/