دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
19 بهمن 1395 - 08:57
همایش شناخت‌شناسی تفسیر راهنما و تجلیل از شخصیت قرآنی آیت‌الله هاشمی رفسنجانی(ره) برگزار شد

پژوهشگران علوم‌انسانی: تفسیر راهنمای آیت‌الله هاشمی کلید قرآن است/ توسعه علمی، فرهنگی و آگاهی مردم از دغدغه‌های ایشان بود

همایش شناخت‌شناسی تفسیر راهنما و تجلیل از شخصیت قرآنی آیت‌الله هاشمی رفسنجانی(ره)، روز گذشته در سالن حکمت پژوهشگاه علوم‌انسانی و مطالعات فرهنگی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری برگزار شد.
کد خبر : 157033

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، دکتر حسینعلی قبادی، رئیس پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی تهران در این مراسم گفت: «آیت‌الله هاشمی برای پیروزی انقلاب اسلامی مجاهدت‌های بسیاری را انجام داد. ایشان مانند مرحوم آیت‌الله موسوی اردبیلی از چهره‌های نادر انقلاب اسلامی به شمار می‌آید. به نظر من اولین ویژگی آیت‌الله هاشمی استراتژیست بودن ایشان است.»


او ادامه داد: «نگاه علمی ایشان برای روحانیت فرصت‌آفرینی به وجود آورد.»


آیت‌الله هاشمی باعث پیوند نسلی شد


قبادی، اعتدالگرایی را یکی از خصوصیات بارز آیت‌الله هاشمی دانست و گفت: «ایشان اکثر روزهایشان را به کار علمی و پژوهشی و حفظ منافع ملت سپری می‌کردند. از طرفی مرحوم هاشمی باعث پیوند نسلی شدند؛ یعنی پل ارتباط آرمان‌های امام‌راحل با جوانان ایرانی بودند، چرا که آیت‌الله هاشمی ارتباط خوبی با نسل‌های مختلف پس از انقلاب به ویژه جوانان داشتند.»


رئیس پژوهشگاه علوم‌انسانی و مطالعات فرهنگی تاکید کرد: «آیت‌الله هاشمی هیچ‌وقت کار علمی را کنار نگذاشت و حتی بیرون از زندان فعالیت‌های علمی انجام می‌داد. بسیاری معتقدند که ایشان با قرآن کریم شهود داشتند؛ به عبارتی آیت‌الله هاشمی قرآن را نمی‌خواند یا گوش نمی‌داد، بلکه این کتاب آسمانی را می‌نوشید.»


او در ادامه گفت: «به خاطر دارم که رئیس فقید مجمع تشخیص مصلحت نظام می‌گفتند زمانی که گرفتار مشکل شدم به قرآن پناه می‌برم.»


به گفته قبادی، تفسیر راهنمای آیت‌الله هاشمی یکی از بهترین تفاسیری است که درباره قرآن دیده و خوانده است.


مرحوم هاشمی عاشق مردم ایران بود


همچنین در این مراسم دکتر خانم بروجردی، معاون پژوهشگاه علوم‌انسانی و مطالعات فرهنگی نیز گفت: «من همواره گفته‌ام که مرحوم هاشمی، زبان و شناسنامه انقلاب اسلامی بود. من ایشان را آموزگار انقلابیون می‌دانم.»


او در ادامه افزود: «رئیس فقید مجمع تشخیص مصلحت نظام، علم، آگاهی و دانش را جزو ضرورت‌های جامعه بشری می‌دانست؛ حتی به خاطر دارم که قانون برنامه اول ابتدا توسط ایشان در انقلاب اسلامی نهادینه شد. آیت‌الله هاشمی در آن قانون توجه زیادی به علم و دانش و فهم و آگاهی مردم کرده بود، بنابراین از دیدگاه من و بسیاری از پژوهشگران ایشان شخصیت بسیار والا و بزرگی داشتند.»


بروجردی در بخش دیگری از سخنان خود به رابطه آیت‌الله هاشمی با مردم اشاره کرد و گفت: «مرحوم هاشمی عاشق مردم ایران بود. عشق باعث تکامل انسانی می‌شود؛ بنابراین او برای عشقش و همچنین آگاهی و فهم مردم همه‌کاری را انجام داد.»


از زیر عبا به زیر چادر


یکی دیگر از میهمانان این مراسم محسن هاشمی فرزند آیت‌الله هاشمی رفسنجانی بود. او در این همایش ابتدا سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی را تبریک گفت و افزود: «پدرم در کتاب خاطراتش نوشته است؛ از همان ابتدا که به حوزه آمدم و فعالیت‌های اجتماعی، فرهنگی و مذهبی خود را شروع کردم دلم می‌خواست کارها و فعالیت‌های قرآنی خودم را بیشتر کنم.»


فرزند آیت‌الله هاشمی ادامه داد: «پدرم قبل از انقلاب بارها به زندان می‌افتاد اما با حبس‌های چندماه و کوتاه و ایشان در زندان یعنی زمانی که حبس‌های کوتاه داشتند، موفق به کارهای پژوهشی و قرآنی نمی‌شدند، اما در آخرین باری که به مدت 3 سال به زندان افتادند، تفسیر قرآن را در آن مدت تعیین‌شده شروع کردند.»


او یادآوری کرد: «زمانی که مادرم (عفت مرعشی) به ملاقات پدرم می‌رفت، دفترچه‌هایی را از ایشان دریافت می‌کرد. به این معنا که آیت‌الله هاشمی تفسیرهای خودشان را در دفترچه‌های 200 برگی به مادرم یا به قول خودشان از زیر عبا به زیر چادر می‌دادند.»


محسن هاشمی در پایان سخنانش گفت: «بعد از انقلاب اسلامی کتاب‌های چندجلدی از تفسیر قرآنی ایشان و تفسیر راهنما از طریق مرکز مطالعات قم منتشر شدند.»


شخصیت قرآنی آیت‌الله هاشمی


دکتر فروغ پارسا، استاد دانشگاه و پژوهشگر نیز در این مراسم آیت‌الله هاشمی رفسنجانی را یکی از چهره‌های ماندگار و فرهنگی انقلاب اسلامی دانست و گفت: «ایشان علاوه بر اینکه دارای شخصیت قرآنی هستند، شخصیت‌های دیگری مانند شخصیت سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و غیره نیز دارند، اما ما در این همایش شخصیت قرآنی ایشان را مورد بررسی قرار می‌دهیم.»


او در ادامه آیت‌الله هاشمی را جامع‌الاطراف ارزیابی کرد و افزود: «من به عنوان یک پژوهشگر تفسیر راهنمای رئیس فقید مجمع تشخیص مصلحت نظام را یکی از بهترین تفاسیر قرآنی می‌دانم.»


تفسیر راهنمای آیت‌الله هاشمی رفسنجانی یکی از بهترین تفاسیر موجود است


حجت‌الاسلام سیدعلی ایازی استاد حوزه و دانشگاه نیز در این همایش تاکید کرد: «تفسیر قرآنی آیت‌الله هاشمی تحت‌الشعاع بسیاری از حرکت‌های اجتماعی، سیاسی و فرهنگی ایشان قرار دارد.»


او در ادامه یادآوری کرد: «سال 66 قرار شد که فیش‌ها و عناوین تفسیری آیت‌الله هاشمی را با همکاران و اساتید حوزه علمیه بررسی کنیم. بعد از مطالعه آنها که 22 دفترچه 200 برگی بودند را تبدیل به کتب کردیم. 22 گروه 5 نفره را برای بازخوانی و مطالعه مجموعه‌فیش‌های تفسیری ایشان مامور کردیم. همان‌طور که دوستان و همکاران در این جلسه گفتند، تفسیر راهنمای آیت‌الله هاشمی رفسنجانی رحمت‌الله‌علیه یکی از بهترین تفاسیر موجود است.»


ایازی گفت: «توسعه علمی، فرهنگی و آگاهی مردم و کشور یکی از دغدغه‌های مهم ایشان به حساب می‌آمد. ایشان تا اواخر حیات‌شان به جامعه و آگاهی مردم کشورش می‌اندیشید.»


این استاد حوزه علمیه در ادامه افزود: «خداوند به مرحوم هاشمی توفیق تفسیر قرآن کریم را داده بود؛ چرا که افراد اندک‌شماری در ایران تفسیر قرآن را انجام داده بودند، اما هیچ‌یک از تفاسیر آنها مانند تفسیر راهنمای آیت‌الله هاشمی نبوده و نیست.»


ایازی تفسیر راهنمای قرآنی آیت‌الله هاشمی را محصول زندان دانست و گفت: «جالب است بدانید اکثر بزرگان تفاسیر قرآنی خود را در زندان انجام داده بودند، بنابراین تفسیر ایشان معنا و مفهوم اجتماعی دارد.»


این مدرس دانشگاه در ادامه به خطبه‌های نماز جمعه مرحوم هاشمی اشاره کرد و افزود: «اگر به خطبه‌های آیت‌الله هاشمی در نماز جمعه‌ها توجه کرده باشید، می‌بینید که خطبه‌های اول ایشان بدون استثنا قرآنی هستند. مساله و دغدغه آیت‌الله هاشمی مسائلی اجتماعی و جامعه بود. بنابراین ما تفسیری بهتر از تفسیر راهنمای ایشان درباره قرآن کریم نداریم.»


ایازی در پایان سخنان خود تفسیر راهنمای آیت‌الله هاشمی را پاسخ به شبهات مردم عادی و محققان ارزیابی کرد.


سبک ترکیبی تفسیر راهنمای مرحوم هاشمی


حجت‌الاسلام محمدصادق یوسفی‌مقدم، رئیس مرکز فرهنگی و مطالعات حوزه علمیه قم نیز در این نشست گفت: «بی‌شک تفسیر راهنمای ایشان محصول شجره جهاد و اجتهادی است.»


او در ادامه رئیس فقید مجمع تشخیص مصلحت نظام را ستاره پرفروغ و بی‌همتا در آسمان دانست و افزود: «تفسیر راهنمای مرحوم هاشمی سبک ترکیبی دارد. برخی می‌گفتند روز قیامت جلوه‌ای از خداوند است، اما تفسیر آیت‌الله هاشمی به همه ثابت کرد که روز قیامت همه محو تماشای جمال خداوند هستند.»


نرم‌افزار تفسیر راهنمای آیت‌الله هاشمی


حجت‌الاسلام موسوی تفسیر راهنمای آیت‌الله هاشمی رفسنجانی را کلید قرآن کریم دانست و گفت: «ما در مرکز مطالعات فرهنگی حوزه علمیه قم نرم‌افزار تفسیر راهنمای آیت‌الله هاشمی را راه‌اندازی کرده‌ایم. دوستان و همکاران من در این مراسم تمام حرف‌هایی که باید می‌گفتند را گفتند، اما باید بگویم که بررسی کتاب تفسیر راهنمای آیت‌الله هاشمی را نمی‌توان در یک یا دو جلسه تشریح و بیان کرد.»


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته