دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
13 بهمن 1395 - 14:22

امکان جهان هولوگرامی به اثبات رسید + ویدئو

نتایج تحقیقات مجزایی در چند نقطه دنیا، نظریه نمود سه‌بعدی از واقعیت دو بعدی کائنات را تأیید کرده است و ظاهرا دنیای سه‌بعدی ما فقط یک خطای دید است.
کد خبر : 155580

به گزارش گروه علم و فناوری آنا به‌ نقل از PhysOrg، تصور برخی از مفاهیم و مسائل فیزیک بنیادی، وحشتناک و حیرت‌انگیز است. شاید به‌ همین‌ دلیل است که متخصصان و علاقه‌مندان به این رشته‌ها نیز افرادی خاص هستند. یکی از نظریه‌های فیزیک بنیادی از دهه 1990 میلادی این بود که دنیای ما سه‌بعدی نیست بلکه در اصل یک دنیای دو بعدی‌ است که نمودی سه‌بعدی پیدا کرده است و به چشم ما اینطور دیده می‌شود. برای تصور دقیق‌تر باید به برچسب هولوگرام روی یک کالا فکر کنید؛ این برچسب‌ها خودشان دوبعدی هستند یعنی برجستگی و ارتفاعی ندارند اما تصویری که از آن می‌بینیم، یک تصویر سه‌بعدی‌ است.


محققان دانشگاهی در کانادا، ایتالیا و بریتانیا پس از بررسی‌های زیادی که روی نامنطبق بودن امواج مایکرو ویو زمینه‌ای در کائنات که زمان انفجار بزرگ برجای مانده است، انجام دادند به‌ این نتیجه رسیدند که به‌ همان اندازه که مدارک برای کائنات سه‌بعدی وجود دارد، به همان نسبت هم می‌توان اثبات کرد که کائنات ما در اصل دوبعدی‌ است.


آغاز این نظریه از زمانی بود که فیزیکدانان متوجه عدم تطبیق میان نظریه نسبیت عام اینیشتین و فیزیک کوانتوم شدند. نظریه نسبیت در توضیح پدیده‌های بسیار بزرگ در فواصل بسیار دور موفق عمل می‌کند در حالی که کوانتوم برای بسیار کوچک‌ها و بسیارنزدیک‌ها کارآیی دارد و این دو تقریبا هیچ‌جا به‌ یکدیگر نمی‌رسند.


در اینجا دو نظریه درباره کائنات شکل گرفتند که یکی با نام نظریه M معتقد است که تعداد ابعاد (طول عرض ارتفاع و زمان) بسیار زیاد و تا 11 بعد است و دیگری که از نظریه ریسمان‌ها نشأت گرفته است، پیشنهاد می‌کند که کائنات فقط دو بعد دارد اما نمود خود را در چهار بعد گسترده است تا جای کمتری بگیرد.


جای هیچ نگرانی‌ای برای انسان نیست چراکه تقریبا هیچ‌کدام از این نظریه‌ها به زندگی روزمره ما ربطی پیدا نمی‌کند و هیچ وضعیتی قرار نیست تغییر یابد اما در فیزیک بنیادی کائنات، این واقعیت شگفت‌انگیز که کائناتی به این عظمت، برای اینکه کمتر فضا اشغال کند، یک حقیقت دوبعدی را در تصویری سه‌بعدی بازتاب داده است، بسیار قوت یافته است.







مترجم: محمدرضا احمدی‌نیا




انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته