دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
معاون وزیر صنعت ،تجارت و بازرگانی:

افزایش نرخ ارز منجر به تلاطم در بازارها شده است

معاون وزیر صنعت ،تجارت و بازرگانی گفت: در پی افزایش اخیر نرخ ارز انگیزه برای صادرات بیشتر شده است و در نتیجه این موضوع می تواند در بازارهای مختلف افزایش قیمت را رقم بزند. بر اساس آمار میزان صادرات 2.2 درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایش داشته است و انتظار رشد 5 درصدی تا پایان سال را داریم.
کد خبر : 147422

به گزارش خبرنگار اقتصادی آنا ،سید محمود نوابی معاون وزیر صنعت ،تجارت و بازرگانی و مدیر عامل سازمان حمایت از مصرف کنندگان و تولید کنندگان در نشست خبری در خصوص گران شدن خودور ها و دیگر اجناس وارداتی در پی افزایش اخیر نرخ ارز گفت: دلار وارداتی این کالا ها به قیمت سابق بوده است و در نتیجه افزایش قیمتهای غیر قانونی این شرکتها قابل پیگیری است.


وی در خصوص خودرو های وارداتی افزود: در این حوزه سازمان به صورت بازرسی محور عمل نمیکند بلکه رویکرد ورود سازمان به این بخش شکایت محور است. در این خصوص اقدامات لازم صورت گرفته و دستورالعمل محاسبه قیمت ها بر اساس نرخ ها ی گمرکی سابق ابلاغ شده است. در نتیجه اگر حقی ضایع شده باشد قابل بازگشت است. وی در این خصوص ابراز امیدواری کرد که تکانه ارزی اخیر توسط بانک مرکزی کنترل خواهد شد و همان طور که در چند روز اخیر شاهد توقف روند صعودی نرخ ارز بودیم روند کاهشی در دستور کار بانک مرکزی قرار خواهد گرفت.


نوابی در خصوص وجود حباب قیمتی بیست هزارتومانی در بازار گوشت قرمز گفت: از سال 1391 بر اساس قانون تجمیع، موضوع نظارتی این بخش به جهاد کشاورزی محول شده است اما این مطلب به این مفهوم نیست که ما مسئولیتی در این بخش نداریم. گفته میشود بین قیمت دام زنده و گوشت قرمز 20 هزارتومان حباب وجود دارد که من این مطلب را قبول ندارم. نکته بر سر عدم اقدام به موقع برای عرضه کالا در بازار است. این اتفاق در اوایل سال جاری در مورد شکر نیز اتفاق افتاد و ما در گزارش های خود بارها این مطلب را به سازمانهای مسئول اعلام کرده بودیم. در مورد تنظیم بازار و بازرسی قیمتی در بازار گوشت قرمز مسئولیت اصلی به عهده جهاد کشاورزی و در ادامه اصناف باید این موضوع را پیگیری کند.


وی در ادامه افزود: به نظر میرسد که در برخی از اقلام عرضه کافی در بازار اتفاق نمی افتد و در نتیجه با افزایش میل تولید کنندگان به صادرات در پی افزایش قیمت ارز باید میزان واردات را مدیریت کنیم. این فکر اشتباهی هست که به هر شکل باید برای حمایت از تولید داخل از واردات ممانعت شود. حمایت از تولید داخل نباید به زیان مصرف کننده تمام شود. ما معتقدیم که مصرف کننده باید نیاز خود را با قیمت مناسب تامین کند.


معاون وزیر صنعت ،تجارت و بازرگانی در خصوص آگهی پیش فروش خودرو و قوانین نظارتی اعمال شده در این بخش گفت: آیین نامه حمایت از مصرف کنندگان خودرو با مشارکت وزارت صنعت و سازمان حقوق مصرف کنندگان شفاف سازی شده است و در نتیجه عرضه کنندگان داخلی و خارجی برای پیش فروش خودرو باید مجوز از وزارت ثنعت معدن و تجارت داشته باشند. بنابراین اگر آگهی بدون مجوز منتشر شود قطعا برخورد می شود. البته از رسانه ها هم انتظار می رود که اگهی هایی که مجوز نگرفته اند را تبلیغ نکنند.


تشکیل پرونده تعزیراتی برای 9 واحد لبنی در سال گذشته


نوابی درمورد قیمت روغن نیز گفت: در مورد روغن از سال 92 افزایش قیمت نداشتیم، در حالی که واحدهای تولیدی درخواست افزایش قیمت داده بودند.


وی بیان داشت: با درخواست انجمن روغن به کارگروه تنظیم بازار موضوع افزایش قیمت مورد بررسی قرار گرفت و کارگروه تنظیم بازار که زیر مجموعه ستاد هدفمندی یارانه‌ها است، با افزایش حداکثر 9 درصدی آن موافقت کرد.


مدیرعامل سازمان حمایت از مصرف کنندگان و تولیدکنندگان همچنین در مورد افزایش قیمت خرید شیر خام از دامداران گفت: متاسفانه واحدهای لبنی به تعهدی که داده بودند، مبنی بر اینکه قیمت شیر خام را هر کیلو صد تومان افزایش دهند و سپس 6 درصد کالای تولیدیشان را گران کنند، عمل نکردند.


وی تصریح کرد: برای 9 واحد لبنی سال گذشته به دلیل اینکه بدون افزایش قیمت خرید شیر خام از دامداران در کالای تولیدی‌شان افزایش قیمت داده بودند پرونده تشکیل شد و پرونده آنها به تعزیرات ارسال شد.


معاون وزیر صنعت ،تجارت و بازرگانی در خصوص بازرسی کالاهای قاچاق نیز گفت: بر اساس ماده 36 قانون سازمان حمایت از تولید کنندگان و مصرف کنندگان تنها یکی از سازمانهای مسئول در این بخش است و اولویت در این حوزه با بازرسی اصناف است. بر اساس آمار در 8 ماهه اول سال نسبت به دوره مشابه سال قبل، 12 درصد رشد بازرسی، 9 درصد تشکیل پرونده و 487 درصد افزایش کشف ریالی داشتیم که این نشان دهنده افزایش میزان قاچاق در کشور است.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته