تدریس ریاضی با آموزشهای غیرخطی، هدف انجمن ریاضیدانان است
به گزارش خبرگزاری آنا به نقل از روابط عمومی انجمن علمی ریاضیدانان جوان، دکتر داوود مولوی، دبیر انجمن ریاضیدانان جوان که از کشور کانادا دکتری هوش مصنوعی دارد، در این همایش ضمن ارائه خلاصهای از فعالیتهای انجمن طی سالهای گذشته به تشریح طرحهای جدید این انجمن پرداخت و درباره آموزش غیرخطی ریاضیات گفت: «انجمن ریاضیدانان جوان در ماههای اخیر در زمینه آموزش غیرخطی و آموزش نوین ریاضی تحقیقات گستردهای صورت داده که نتایج آن را در سه مقطع دبستان، راهنمایی و دبیرستان به اجرا میگذارد».
وی ادامه داد: «قصد ما این است که دانشآموز بر اساس خصوصیات ذاتی، مهارتهایی که کسب کرده و سطحش در دانش ریاضی، آموزش مخصوصی داشته باشد و این شیوه آموزشی خاص به او تعلق گیرد. در این مسیر، از عناصر زیادی استفاده کردهایم مثل طراحی آزمایشگاه ریاضی، متخصصان تکنولوژی آموزشی و بازی».
مولوی افزود: «تمام هدف در آموزش غیرخطی ریاضی آن است که محتوای درس و شیوه آموزش، به گونهای مدیریت و طراحی شود که جذابیت لازم را برای یادگیری داشته باشد. به عنوان مثال ما از علاقه دانشآموز نسبت به بازیهای مختلف کامپیوتری استفاده میکنیم و مفاهیم جدید ریاضی یا مفاهیمی را که دانشآموز در آنها مشکل دارد، به شیوهای طراحی میکنیم که همانند یک بازی کامپیوتری جذاب باشد و فرد، به این واسطه، ارتباط بهتر و عمیقتری با مفاهیم ریاضی برقرار کند».
دبیر انجمن ریاضیدانان جوان همچنین گفت: «در سیستم دیگری که طراحی کردهایم، دانشآموز با پاسخ دادن به یک
ما از علاقه دانشآموز نسبت به بازیهای مختلف کامپیوتری استفاده میکنیم و مفاهیم جدید ریاضی یا مفاهیمی را که دانشآموز در آنها مشکل دارد، به شیوهای طراحی میکنیم که همانند یک بازی کامپیوتری جذاب باشد و فرد، به این واسطه، ارتباط بهتر و عمیقتری با مفاهیم ریاضی برقرار کند |
سوال، به یک مسیر، با پاسخ ندادن به آن سوال، به مسیر دوم و با پاسخ غلط دادن، به مسیر سومی هدایت میشود یا مثلاً ما در تمرینات تعاملی، زمانی که دانشآموز اشتباه میکند، به او راهنماییهای هوشمندانه میکنیم تا هم تمرین را انجام دهد و هم تمایل و علاقهاش را به ریاضیات از دست ندهد».
وی با بیان اینکه تمام این پیشبینیها برای دادن انگیزه بیشتر به دانشآموزان در فراگیری درس ریاضی است، اظهار داشت: «آزمایشگاه ریاضی و کار کردن با لوازم و ابزارهای مربوط به دانش ریاضی و همچنین بخشی که به والدین اجازه میدهد بر تمرینات، پیشرفتها و پسرفتهای فرزندشان نظارت کنند، برای ایجاد انگیزه بیشتر است و فکر میکنم با این شیوههای جدید، دانشآموزان تمام کشور بتوانند از تازهترین و بهترین خدمات یادگیری بهره بگیرند. هرچند که ما آموزش از طریق کتاب و پیگیری روند یادگیری را به صورت تلفنی متوقف نمیکنیم و همه اینها در کنار هم اتفاق میافتد».
گفتنی است که سامانه آموزشی مجازی نخبگان جوان به آدرس www.student.ir با نظارت و طراحی کارشناسان و متخصصان انجمن علمی، تحقیقاتی، آموزشی ریاضیدانان جوان تمام این شیوهها را به دانشآموزان پیشنهاد میکند.
این انجمن از سال 1376 در دانشگاه صنعتی شریف آغاز به کار کرده است و تاکنون بیش از 300 عنوان کتاب خودآموز مکاتبهای منتشر و بیش از 15 آزمون بینالمللی را در ایران برگزار کرده است.
انتهای پیام/