دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
18 آبان 1395 - 15:15

آلودگی‌های زمین سر از مریخ در می‌آورد

 دانشمندان از آن نگرانند که با راه یافتن مولکول‌های زمینی به مریخ به اشتباه تصور کنند چیزی به نام حیات در این سیاره وجود دارد.
کد خبر : 132753

به گزارش گروه علم و فناوری آنا به نقل از مهر، مأموریت بزرگ دیگری از ناسا در راه است. این مأموریت با نام Mars ۲۰۲۰ چیزی جز یک مریخ‌نورد دیگر نیست. البته این ربات جدید از حیث فناور‌ی‌های به کار گرفته شده در آن تفاوت‌های زیادی با مریخ‌نورد «کنجکاوی» دارد و دانشمندان ناسا امیدوارند از طریق آن به بهترین شیوه ممکن وجود حیات احتمالی در سیاره مرموز را مورد بررسی قرار دهند.


بر اساس برنامه‌ریزی‌های کلانی که از مدت‌ها پیش انجام شده است، مریخ‌نورد Mars ۲۰۲۰نه تنها به جست‌وجو برای کشف حیات احتمالی در مریخ مشغول می‌شود بلکه اقدام به نمونه‌برداری از این سیاره و انتقال آنها به زمین نیز خواهد کرد.


ترس دانشمندان دقیقا از همین جا آغاز می‌شود. آنها از آن بیم دارند که این ربات شش چرخ در حالی مهمان مریخ می‌شود که شاید ریز ارگانیسم‌هایی را با خود به این سیاره ببرد. در این صورت کشف حیات احتمالی در مریخ کاملا زیر سؤال خواهد رفت زیرا مشخص نیست که آیا واقعا به این سیاره تعلق دارد یا این که مربوط به زمین است.


این مریخ‌نورد همچون کنجکاوی به فناوری پیشرفته‌ای مجهز است که به آن امکان آنالیز دقیق مواد شیمیایی مختلف را می‌دهد. از این طریق مریخ‌نورد Mars ۲۰۲۰ به راحتی می‌تواند نمونه‌برداری‌های صورت گرفته از سطوح صخره‌ای مریخ را در همان جا مورد بررسی دقیق قرار دهد. اما هنوز نگرانی‌ها درخصوص راه یافتن ریز ارگانیسم‌ها از زمین به مریخ و آلوده شدن این سیاره وجود دارد.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته