دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
11 آبان 1395 - 11:46
در مراسم اختتامیه جشنواره شیخ طبرسی

آیت‌الله هاشمی:‌"تفسیر راهنما" و "فرهنگ قرآن" را به همه واحدها اهدا می‌کنم/ دانشجویان و استادان از فرصتی که دانشگاه برای آشنایی با قرآن فراهم کرده استفاده کنند

برگزاری اختتامیه بیست‌و‌یکمین دوره مسابقات قرآن و عترت و نخستین جشنواره شیخ طبرسی دانشگاه آزاد اسلامی با حضور آیت‌‌الله هاشمی‌ رفسنجانی رئیس هیات‌ موسس و هیات امنای دانشگاه آزاد اسلامی، دکتر حمید میرزاده رئیس دانشگاه آزاد اسلامی، دکتر سید طه هاشمی معاون دانشجویی و فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی و معاونان و مسئولان این دانشگاه ادامه دارد.
کد خبر : 130715

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، در این مراسم آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی، رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام ضمن ابراز خرسندی از حضور در جمع گروهی قرآنی و پیروان عترت در پاسخ به سوالات قرآنی حمید میرزاده، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی که پیش از آن برگزار شده بود گفت: «انسان قرآن را به هر شکلی که استفاده کند ثواب می‌برد. قرآن انسان را به خدا نزدیک می‌کند؛ اما آنچه کار اساسی رسالت قرآن را نشان می‌دهد این است که ما از محتوای قرآن عالمانه و متناسب با زمان به مردم یاد دهیم، زیرا فلسفه نزول قرآن نیز همین بوده است.»


رئیس هیات امنای دانشگاه آزاد اسلامی به معجزات دیگر پیامبران اشاره کرد و گفت: «معجزه اصلی پیامبر ما قرآن است. با گذشت زمان انسان‌ها باشعورتر می‌شوند و این کتاب برای هر زمانی قابل‌فهم است. از زمان نزول قرآن چیزهای زیادی در آن کشف شده است، اما همچنان بسیاری از مضامین آن روشن نشده است.»


رئیس هیات موسس دانشگاه آزاد اسلامی به دانشگاهیان توصیه کرد در بحث قرآن و عترت جدی باشند.


او ادامه داد: «شما باید حالا که دانشگاه آزاد اسلامی این فرصت را فراهم کرده است، در این موضوع جدی باشید. ما اسم این


من 5 بار به زندان افتادم که طولانی‌ترین آن سه سال بود، اما زندان با عشق به قرآن برایم شیرین بود. در آن سه سال زندان، تفسیر راهنما و فرهنگ قرآن را نوشتم. البته بسیاری از آثار قبل از انقلابم مصادره شد، اما خوشبختانه این اثرها با همکاری همسرم به بیرون از زندان منتقل شد

دانشگاه را از دو کلمه آزاد و اسلامی انتخاب کرده‌ایم. آزاد برای اینکه استاد و دانشجو محدودیتی نداشته باشند. از ابتدا در نظر داشتیم هرکسی بدون کنکور برای درس خواندن به این دانشگاه بیاید. امام‌(ره) هم این موضوع را تایید کردند، اما بعد از سنجیدن شرایط دیدیم به این شکل نمی‌شود دانشجو پذیرش کرد. کلمه اسلامی هم دقیقا برای انس با قرآن و اسلام انتخاب شده است که دانشجویان و استادان باید از آن استفاده کنند.»


هاشمی رفسنجانی افزود: «بنده با توجه به بضاعتم سعی کردم وسیله شناخت قرآن را در 20 جلد تفسیر راهنمای فارسی به شکل شماره‌دار به دانشگاه اهدا کنم. البته هدف بالاتر و اصلی من در تدوین فرهنگ قرآن بود که در زندان آن را نوشتم. من فکر کردم خواندن همه قرآن برای پیدا کردن یک سوال بسیار سخت است. بنابراین هر موضوعی در قرآن مطرح شده بود، آیاتش را جمع‌آوری کرده و در یک جا آوردم. به طور مثال، اگر کسی به دنبال موضوع ابر باشد، همه آیات مربوط به آن در یک‌جا جمع شده است.»


رئیس تشخیص مصلحت نظام گفت: «من در زندگی خود از قرآن بسیار استفاده کردم. از کودکی با صدای عبادت پدرم بیدار می‌شدم و از همان زمان با قرآن انس پیدا کردم. شما نیز خانه‌هایتان باید طوری باشد که فرزندان‌تان با عشق به قرآن آشنا شوند. تمام افکار من، چه افکار پیش از انقلاب و چه افکار بعد از انقلاب و چه افکار امروز همگی از قرآن گرفته شده و هیچ تغییری نکرده است. من 5 بار به زندان افتادم که طولانی‌ترین آن سه سال بود، اما زندان با عشق به قرآن برایم شیرین بود. در آن سه سال زندان، تفسیر راهنما و فرهنگ قرآن را نوشتم. البته بسیاری از آثار قبل از انقلابم مصادره شد، اما خوشبختانه این اثرها با همکاری همسرم به بیرون از زندان منتقل شد.»


او افزود: «ما مسائل خوبی در تفسیر قرآن داریم. خوشبختانه دنیا به تدریج با این آثار آشنا می‌شود. کتاب‌های تفسیر راهنمای فرهنگ قرآن نیز در کشورهایی مانند پاکستان، لبنان و انگلستان به زبان عربی و انگلیسی ترجمه شده است. این اثر برای همه آزاد است و من می‌خواهم همه از آن استفاده کنند. نوشتن این اثر زندان را برای من آسان کرد.»


رئیس هیات امنای دانشگاه آزاد اسلامی گفت: «33 جلد فرهنگ قرآن و 20 جلد تفسیر قرآن با زبان فارسی در آن شرایط سخت و در شب‌هایی که تا صبح شکنجه‌ام می‌دادند، سختی‌ها را برای من آسان می‌کرد. قرآن در همه حالات مرا نجات داده است، بنابراین توصیه می‌کنم سعی کنید فرزندان‌تان را با قرآن آشنا کنید.»


هاشمی‌رفسنجانی به تفسیر قرآن شیخ طبرسی اشاره کرد و گفت: «او فرد بزرگی در تفسیر قرآن بود و تفسیرش نیز بسیار قابل‌استناد و خوب است.»


33 جلد فرهنگ قرآن و 20 جلد تفسیر قرآن با زبان فارسی در آن شرایط سخت و در شب‌هایی که تا صبح شکنجه‌ام می‌دادند، سختی‌ها را برای من آسان می‌کرد. قرآن در همه حالات مرا نجات داده است، بنابراین توصیه می‌کنم سعی کنید فرزندان‌تان را با قرآن آشنا کنید

رئیس تشخیص مصلحت نظام یک بار دیگر به سوالات رئیس دانشگاه آزاد اسلامی اشاره کرد و افزود: «خداوند به ملائک گفت من می‌خواهم سرپرستی روی زمین خلق کنم و همه اسما را به او آموزش دادم. بنابراین ملائک به آدم احترام گذاشتند. خداوند موجودی مانند خودش را خلق کرده که انسان نام دارد. او از ما نخواسته و به ما اجازه نداده خودمان را حقیر کنیم. انسان در برابر خدا تکلیف دارد زیرا دارای علم و عقل است و همه موجودات باید در مقابل انسان احترام کنند.»


هاشمی رفسنجانی تاکید کرد استادان و دانشجویان باید فهم و آموزش قرآن را دنبال کنند.


او به انتشار کتاب تفسیر راهنما و فرهنگ قرآن در دفتر تبلیغات اسلامی قم اشاره کرد و گفت: «دفتر تبلیغات اسلامی قم این کتاب‌ها را جمع‌آوری کرده؛ من نیز این دو کتاب را که در 53 جلد است به همه واحدها و دانشکده‌های دانشگاه آزاد اسلامی هدیه می‌کنم.»


رئیس هیات موسس دانشگاه آزاد اسلامی گفت: «بنده عزت و رسالتی عظیم برای این دانشگاه قائل هستم و عاشق آنم که شما با قرآن بیشتر آشنا شوید. دانشجویان و استادان می‌توانند به خوبی از این آثار استفاده کنند و من می‌خواهم یک دوره کامل از آنها در همه کتابخانه‌های دانشکده‌های دانشگاه آزاد اسلامی وجود داشته باشد.»


در این مراسم، از برگزیدگان جشنواره شیخ طبرسی و مسابقه قرآن و عترت دانشگاه آزاد اسلامی با اهدای لوح تقدیر شد.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته