قبادی: استادان نباید پایاننامههای تکراری به دانشجویان پیشنهاد کنند
به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری آنا به نقل از روابط عمومی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، دکتر حسینعلی قبادی، رئیس پژوهشگاه در ابتدای این مراسم با تبریک آغاز سال تحصیلی جدید و گرامیداشت هفته دفاع مقدس گفت: «دفاع مقدس بخشی از تاریخ ایران است، اما آنچه بیشتر در خور بازکاویست این است که ایران کشوری است با تاریخ و تمدن دیرینه و لایههای پنهانی که میتواند به بازآفرینی قدرت خویش بپردازد. کشورهای متمدن این ویژگی را دارند که به رغم هجوم ددمنشان و دشمنان بتوانند خود را بازیابی کنند و خوشبختانه کشور ما این سرمایه عظیم میراثی و تمدنی را داراست. قطعا دفاع مقدس میتواند فرصتی برای محققان و اندیشمندان بیافریند. چرا که یک ملت تقریبا با دست خالی توانست مقابل اتحاد بیشتر کشورهای جهان و پشتیبانی آنها از یک رژیم متجاوز به سرکردگی یکی از خشنترین دیکتاتورهای جهان مقاومت کند و سرافراز بیرون بیاید. بنابراین بسیار شایسته است درود بفرستیم به پاکبازانی که این افتخار را آفریدند، شهیدان سرافراز دفاع مقدس و جانبازان که از جان خود گذشتند.»
قبادی در ادامه خطاب به دانشجویان ورودی جدید پژوهشگاه گفت: «به دانشجویان جدید که به حریم یکی از درخشانترین نمادهای تمدنی ایران معاصر یعنی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی قدم گذاشتهاند خیرمقدم عرض میکنم. علاقهمندم به اجمال به وجه تمایز محیطهای دانشی علوم انسانی با سایر محیطهای دانشگاهی اشاره کنم. بیشک همه محیطهای دانشگاهی و پژوهشی محترم هستند اما، علوم انسانی از آنجا که وظیفه ویژهای نسبت به سرنوشت کشور دارد باید بیشتر محترم شمرده شود، چرا که در نهایت علوم انسانی سرنوشت ملتها را رقم میزند. این سعدی است که سرنوشت زبان فارسی، ادب و فرهنگ ایرانی را تا امروز رقم زد. این فردوسی بود که هویت یکپارچه به ملت ما بخشید. این مولوی بود که بر تارک فرهنگ، ادبیات و معرفت جهان میدرخشد و خواهد درخشید.»
استاد دانشگاه تربیت مدرس به فرمایش امام خمینی (ره) در صحیفه نور اشاره کرد و افزود: «به قول امام (ره) علوم انسانی در نظام مسائل جهان بینی اسلامی، در رأس مسائل قرار دارند. مقام معظم رهبری هم میفرمایند؛ علوم انسانی برای جوامع جهتدهنده و فکرساز است و حرکت، مسیر و مقصد یک جامعه را مشخص میکند. بنابراین دانشجویان علوم انسانی که قرار است اجزای سرنوشتساز و عناصر تعیین سرنوشت جامعه قرار گیرند، باید با احترام ویژهای از سوی مسئولان پژوهشگاه روبهرو باشند. اگر چه این سخن نافی وظایف و تکلیف متقابل دانشجو- پژوهشگاه، استاد- دانشجو و دانشجو و نظام اداری پژوهشگاه نیست.»
او گفت: «ما دانشجویان رشتههای علوم انسانی را نمادهای فرهیختگی و فرهنگ متعالی اسلامی-ایرانی میشناسیم، بنابراین باید به همین اندازه به آنها احترام قائل شویم و یکی از نشانههای احترام به این عزیزان اختصاص وقت و حضور در جمع آنها و گفتوگو و تعامل صمیمی با آنهاست. پژوهشگاه باید خانه امن و آسایش دانشجویان باشد و دستکم باید احساس کنند، پژوهشگاه خانه دوم آنهاست.»
قبادی ادامه داد: «از استادان با فضیلت و دانشمند پژوهشگاه تقاضا دارم که دانشجویان را مسئلهشناس پرورش دهند و پایاننامههای تکراری با همپوشانی زیاد و دور از مرزهای دانش به دانشجویان پیشنهاد نکنند. قطعا چنین نیست و بسیار بهتر و روزآمدتر شدهایم اما مستلزم آن است که ما برنامه توسعه پژوهشگاه را سرلوحه کار خودمان قرار دهیم. خواهش من از استادان این است که دانشجویان پژوهشگاه را یک سروگردن بالاتر و دانشمندتر از سایر دانشگاههای معمولی پرورش دهند، چرا که اگر قرار بود پژوهشگاه هم مثل دانشگاههای معمولی باشد، برای چه ما دانشجو میگیریم؟ دانشجوهای پژوهشگاه باید در مراحل بالاتر مانند یک برند مورد توجه سایر مراکز قرار گیرند. یکی از راهکارهای نیل به این هدف نیز این است که استادان بزرگوار باید آموزش را با پژوهش پیوند بزنند. باید دانشجو را پرسشگر پرورش دهیم. متأسفانه هنوز هم شکاف زیادی بین بخش پژوهش و آموزش وجود دارد که باید ترمیم شود. نظام تصویب پایاننامهها باید از دل پژوهشهای جاری پژوهشگاه و نظام پژوهشی استادان که به برنامه توسعه گره میخورد، استخراج شود. متقابلا دانشجویان هم باید تشنگی خود را به کسب علم نشان دهند تا جامعه ضرر نکند.»
او گفت: «دانشجویان باید در پایاننامههای خود جهتگیری کاربردی را هم لحاظ کنند تا قبل از انتخاب رساله خود مجموعهای از مسائل و مشکلات را تجربه کنند. عنوان پایاننامهها هم باید با مرزهای دانش جهان همراه باشند. ما نباید دچار تأخر علمی شویم بلکه پیشتاز عرصه علم باشیم. در این زمینه کتابخانه باید از مفهوم سنتی خود خارج شود و با فناوری اطلاعات علوم جدید را در اختیار دانشجویان قرار دهیم. همچنین تقاضا میکنم استادان برای برقراری ارتباط با طرح اعتلا از ظرفیتهای دانشجویی نهایت استفاده را ببرند که تشویقهایی نیز برای کاربردیشدن طرحها در نظر میگیریم.»
رئیس پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی در پایان گفت: «به لطف الهی پژوهشگاه موفق شده است در سراسر منطقه مکران یعنی از میناب تا نزدیک مرز پاکستان مسئله حاشیهنشینان را با سازمان برنامه به توافق برسد که مصوبه نهایی آن نیز به مرحله اجرا درآمده و دانشجویان علاقهمند میتوانند در این طرح شرکت کنند. همچنین طرح بومیسازی امنیت در ایران با نگاه مغزافزاری و نرمافزاری پروژه بعدی ماست تا برخورد سخت افزاری با پدیده امنیت کمتر شود.»
انتهای پیام/