دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
04 مهر 1395 - 11:43

بزرگ‌ترین گونه‌های حیوانات دریایی توسط انسان‌ها در حال انقراضند

مطالعات دانشمندان نشان می‌دهد که بزرگ‌ترین گونه‌های حیوانات دریایی توسط انسان‌ها در حال انقراض هستند.
کد خبر : 120603

به گزارش گروه علم و فناوری آنا به نقل از UPI، تحقیقات جدید نشان می‌دهد گونه‌های بزرگ دریایی، بیش‌تر در معرض خطر انقراض است و الگوهای منقرض‌شده بزرگ‌ترین گونه‌های اقیانوسی نشان می‌دهد که به احتمال زیاد انقراض توسط انسان‌ها صورت گرفته است و میزان تهدید انقراض در اقیانوس‌ها به شدت با اندازه بدن جانوران در ارتباط است.


جاناتان پین، دیرین‌شناس دانشگاه استنفورد، در این مورد گفت: «به احتمال زیاد علت این است که مردم گونه‌های بزرگ‌تر را برای مصرف اولیه خود بیش‌تر مورد شکار قرار داده‌اند».


پین و همکارانش به رابطه بین خطر انقراض و اندازه بدن در میان نرم‌تنان و مهره‌داران در 500 سال گذشته نگاهی انداختند و سپس الگوهای جدید گونه‌های منقرض‌شده را با الگوهای منقرض ماقبل تاریخ مقایسه کردند. این مطالعه نشان داد که فسیل‌های نگهداری‌شده اغلب به 445 میلیون سال قبل برمی‌گردد اما تمرکز بیش‌تر روی 66 میلیون سال اخیر است.


نوئل ‌هایم، محقق فوق دکترا در آزمایشگاه تحقیقات پین، می‌گوید: «با استناد به فسیل‌های باقی‌مانده در ساروج شنی نشان دادیم اتفاقاتی که جدیدا در اقیانوس‌ها در حال رخ دادن است کاملا متفاوت با اتفاقاتی است که در گذشته افتاده است».


به طور مشخص، گونه‌های بزرگ جانداران اقیانوس‌های امروزی احتمال بیش‌تری برای انقراض دارند. دانشمندان محاسبه کرده‌اند که در طول 500 سال گذشته، افزایش 10 برابری اندازه بدن این جانداران با افزایش 13 برابری تهدید آنها برای انقراض همراه بوده است.


گفتنی است که بر اساس مطالعات قبلی، جانداران بزرگ دریایی نقش مهم و برجسته‌ای در بازیافت مواد مغذی در اکوسیستم‌های دریایی دارند. بنابراین دانشمندان بر این گمان هستند که نابودی این جانداران نقش مخربی بر زنجیره غذایی و اکوسیستم‌های دریایی خواهد داشت.


هایم می‌گوید: «ما دوباره و دوباره شاهد آن خواهیم بود که انسان‌ها به اکوسیستم‌های جدید وارد می‌شوند و بزرگ‌ترین حیوانات توسط آنها کشته می‌شوند. اکوسیستم‌های دریایی تاکنون در امان مانده بودند چراکه دسترسی انسان‌ها تا به امروز تنها به سواحل محدود می‌شد و تکنولوژی ماهیگیری صنعتی در دریاهای عمیق را نداشتند. اما از این به بعد مشخص نیست که چه اتفاقی برای این اکوسیستم عظیم خواهد افتاد».


محققان امیدوارند یافته‌های جدیدشان ضرورت تلاش برای حمایت و مدیریت در مقابل گونه‌های بزرگ جانوران دریایی از خطر انقراض را به خوبی نشان دهد.


مترجم: مهدیه طاهری


انتهای پیام/

برچسب ها: فسیل
ارسال نظر
هلدینگ شایسته