دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
22 شهريور 1395 - 11:00
صدیقی در گفت‌و گو با آنا:

راه‌اندازی دفاتر کنسولی برای دانشجویان غیرایرانی/ سفارتخانه‌ها دانشگاه‌های کشور را بیشتر معرفی کنند

رئیس سازمان امور دانشجویان کوتاه کردن مسیر اداری و روان‌تر کردن خدمات به دانشجویان غیر ایرانی را یکی از مهمترین برنامه‌های وزارت علوم برای جذب دانشجویان غیر ایرانی معرفی کرد.
کد خبر : 117036

دکتر مجتبی صدیقی رئیس سازمان امور دانشجویان، در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، درباره اجرا شدن هر چه بهتر آئین‌نامه پذیرش دانشجویان خارجی گفت: «وظیفه وزارت علوم روان‌سازی پذیرش دانشجویان خارجی است. با توجه به اینکه ظرفیت‌های مناسب و خوبی در دانشگاه‌های کشور وجود دارد، می‌توان دانشجویان خارجی، به‌ویژه دانشجویانی از کشورهای منطقه و کشورهایی که با ایران قرابت‌های فرهنگی بیشتری دارند را جذب کرد.»


او افزود: «در سال‌های اخیر نیز این مسیر رو به رشد بود، البته باید کاری کرد تا مسیر اداری کوتاه‌تر و مدت پاسخگویی کمتر شود. از طرفی باید خدمات به دانشجویان غیرایرانی را راحت‌تر و روان‌تر کرد.»


صدیقی ادامه داد: «قبلا فقط یک دفتر در وزارتخانه داشتیم که همه دانشجویان غیر ایرانی برای حل مشکلاتی مثل ویزا، رفت‌وآمد، تمدید اقامتشان و... مجبور بودند به این دفتر مراجعه کنند، اما شرایطی فراهم شد تا همه دانشگاه‌هایی که تعداد دانشجویان غیر ایرانی آن‌ها از یک عددی بیشتر شود بتوانند برای تأسیس دفاتر کنسولی در دانشگاه‌ها برای ارائه خدمات به دانشجویان غیرایرانی درخواست دهند.»


او افزود: «علاوه بر این، بحث بورس دانشجویان غیرایرانی‌ مطرح می‌شود. ما به دانشگاه‌ها اعلام کردیم به ازای هر تعداد دانشجویان غیرایرانی که بورسیه می‌کنند، می‌توانند تعدادی از آن‌ها را با حمایت وزارت علوم بورس کنند.»


رئیس سازمان امور دانشجویان درباره نسبت دانشجویان دانشجویان غیرایرانی بورسیه به دانشجویان غیربورسیه گفت: «در ابتدای کار این نسبت یک به یک است، یعنی می‌توانند یکی از 2 دانشجوی غیرایرانی را بورس کنند، ولی به تدریج وقتی که این روند تسهیل شد می‌توان تعداد دانشجویان خارجی بورسیه را افزایش داد.»


او درباره معرفی آموزش عالی در سطوح بین‌المللی گفت: «راه‌های مختلفی برای این امر وجود دارد. به عنوان مثال فارغ‌التحصیلان، استادان و دانشجویانی که خارج از کشور مشغول به تحصیل یا کار هستند می‌توانند مبلّغ خوبی برای آموزش عالی کشور در سطوح بین‌المللی باشند. در عین حال دانشگاه‌های ما نیز تشویق شدند که دستاوردهای خود را در نمایشگاه‌ها و رویدادهایی در خارج از کشور برای معرفی آموزش عالی کشورهای مختلف وجود دارد، معرفی کنند. ما به اندازه کافی توانایی‌های علمی و فناوری خوبی داریم که خود را بیشتر به دانشگاه‌های دنیا معرفی کنیم و محلی برای جذب دانشجویان غیرایرانی شویم.»


صدیقی ادامه داد: «ما از همه کشورهایی که مورد تأیید وزارت امور خارجه هستند امکان جذب دانشجوی غیرایرانی داریم. البته تعدادی از رشته‌ها مانند رشته‌های زبان فارسی، ایران‌شناسی و... برای دانشجویان کشورهای اروپایی و غربی جاذبه بیشتری دارد.»


او افزود: «وزارت علوم به سفارتخانه‌های ایران در کشورهای مختلف اعلام کرد که دانشگاه‌های ایرانی را بیشتر معرفی کنند؛ زیرا این ظرفیت در کشور وجود دارد که دانشگاه‌های کشور از کشورهای مختلف دنیا دانشجو جذب کنند.»



انتهای پیام/

برچسب ها: مجتبی صدیقی
ارسال نظر
هلدینگ شایسته