دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
31 مرداد 1395 - 16:25

ربات کرمی با توانایی حمل 10 برابر وزن خودش

محققان علم رباتیک موفق به ساخت یک ربات کرمی مینیاتوری شدند که می‌تواند در نور مرئی حرکت کند و حتی باری معادل 10 برابر وزن خودش را نیز حمل کند.
کد خبر : 111723

به گزارش گروه علم و فناوری آنا به نقل از PopSci، محققان بخش فیزیک و رباتیک در دانشگاه ورشو با استفاده از LCE یا الاستومرهای کریستال مایع، توانستند رباتی بسازند که مانند کرم با حرکت موجی خود را جابه‌جا می‌کند. این ماده که در مقابل نور مرئی از خود واکنش نشان می‌دهد و می‌تواند تغییر شکل دهد، به شکلی به کارگرفته شده است که در ربات مینیاتوری، در مقابل نور حرکت موجی انجام می‌دهد و می‌تواند جابه‌جا شود.


براساس اعلام تیم تحقیق، این ربات توانایی بالا رفتن از سراشیبی یا چپیدن در فضاها و سوراخ‌های بسیار کوچک را دارد و می‌تواند همراه خود محموله‌ای 10 برابر بزرگتر و سنگین‌تر از خودش را نیز ببرد.


ربات تازه ساخته‌شده برای اهداف تحقیقاتی و کار در محیط‌هایی که تاکنون غیرقابل دسترس بودند مناسب است و اگر کسی بتواند دوربین یا میکروفونی به اندازه مناسب برای حمل با این وسیله بسازد، حتی می‌تواند یک جاسوس ذره‌بینی شود. پیش از این نیز تلاش‌هایی برای ساخت ربات‌های مینیاتوری شده بود اما تمامی آنها مبتنی بر استفاده از مواد زیستی و نیمه‌زنده است که نیازمند حرکت در محیط‌های خاص و پر از مواد غذایی هستند اما این ربات تازه نیازی به محیط خاصی ندارد و تنها با در اختیار داشتن نور، می‌تواند حرکت کند.


اگرچه ربات کرمی بسیار کوچک است و چندان کارآیی گسترده‌ای ندارد اما محققان امیدوارند با استفاده از تکنیکی که برای ساخت آن ابداع شده، بتوانند در آینده ربات‌های مفیدتری بسازند. ساخت ربات‌ها و دستگاه‌های خودکار متحرک در اندازه‌های کوچک کاری بسیار دشوار و پیچیده است و به دلیل اینکه بسیاری از بخش‌ها و قطعات با تکنولوژی موجود از یک اندازه مشخص کوچک‌تر نمی‌شوند، محققان و مهندسان به دنبال راهی برای ساخت ربات از روش‌های غیرمتداول هستند.


مترجم: محمدرضا احمدی‌نیا





انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته