دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
طباطبایی در گفت‌وگو با آنا:

در دوران اسارت یاد گرفتیم با کمترین امکانات، بهترین شرایط را مهیا کنیم/ 200 هزار دانشجوی شاهد و ایثارگر در دانشگاه آزاد اسلامی تحصیل می‌کنند

مدیرکل امور شاهد و ایثارگران دانشگاه آزاد اسلامی از دیدار اعضای هیات‌علمی و آزادگان این دانشگاه با آیت‌الله هاشمی رفسنجانی به مناسبت سالروز ورود آزادگان به میهن اسلامی خبر داد.
کد خبر : 110065

دکتر سیدمحمدتقی طباطبایی به مناسبت سالروز ورود آزادگان به میهن اسلامی به گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری آنا نشست که حاصل آن در پی می‌آید:


امام(ره) یک نسل سلحشور تربیت کرد که ذخیره‌ای برای دفع تجاوز دشمنان و بقای انقلاب بود و این همان نسلی بود که امام (ره) خرداد 42 وعده‌اش را داده بود. از امام سوال کرده بودند که سربازان شما کجا هستند تا با رژیم ستم‌شاهی مبارزه کنند، گفته بودند که "سربازان من در گهواره‌ها هستند". این نسل همان نسلی بود که امام به آن چشم امید داشت و آن را تربیت کرد و همین بچه‌هایی بودند که پای منبرها و در هیئت‌ها بزرگ شده بودند و در پیروزی انقلاب نقش تعیین‌کننده را داشتند و وقتی تجاوز رژیم بعثی شروع شد، به فرمان حضرت امام(ره) داوطلبانه و عاشقانه راهی جبهه‌ها شدند.


جنگ ما واقعا جنگ سختی بود، ما در سال 59 شرایط سختی را سپری می‌کردیم، ارتش ما سازمان‌دهی مناسبی نداشت، سپاه هم هنوز پا نگرفته بود و بیشتر تکیه امام بر نیروهای مردمی بود، بچه‌ها داوطلبانه راهی مناطق جنگی شدند و توانستند جلوی تجاوز دشمن را تا حدی بگیرند، این افراد با دست خالی نه سلاحی در برابر ماشین جنگی عراق داشتند و نه آموزشی دیده بودند و نه فرماندهان خیلی زبده و با تجربه‌ای داشتند، ولی با توکل به خدا و عشق به شهادت و دفاع از میهن‌شان پای جبهه‌های جنگ رفتند. این نسل تربیت شد و توانست هشت سال جنگ را با سرافرازی ادامه دهد و در نهایت نیز با پیروزی از جنگ بیرون بیاید.


روز 26 مرداد در تاریخ ایران یک عید ملی است


در این میان ما بیش از 200 هزار شهید داشتیم که مقامشان از همه بالاتر است و جانبازانی نیز داشتیم که اجرشان پیش خدا محفوظ است و به گفته مقام معظم رهبری بعضی از این‌ها اجرشان هم از شهدا بالاتر است. جانبازانی که در آسایشگاه‌ها و بیمارستان‌ها هستند، شیمیایی هستند و ... اینها مدام در حال زجرکشیدن هستند و با مشقت زندگی می‌کنند. اما از خیل رزمندگان عده‌ای هم به اسارت دشمن درآمدند و همانطور که امام(ره) فرمودند این دسته توانستند در اسارت علی‌رغم محیط وحشتناکی که در اسارت بود، با مقاومت و ایستادگی در مقابل فزون‌خواهی‌های دشمن بعثی، اعتقاداتشان را حفظ کنند و هم توانستند آبروی ملت ایران را پاسداری کنند و سرانجام با عزت و افتخار از اردوگاه‌ها بازگشتند و مردم هم به استقبال آنها رفتند و روز 26 مرداد یک عید ملی برای ملت ایران شد و در تاریخ ملت ایران جاودانه شد.


آزادگان، آزادیشان را مدیون آیت‌الله هاشمی رفسنجانی می‌دانند


زمانی که ما در اردوگاه‌ها بودیم واقعا دو تصور بیشتر درباره آزادی خود نداشتیم، یا می‌گفتیم باید درگیر شویم و تعدادی شهید بدهیم و نهایتا خود را از اردوگاه‌ها نجات دهیم یا اینکه به این خیال بودیم که رزمندگان ما بالاخره می‌آیند و ما را آزاد می‌کنند، ولی بالاخره همانگونه که خدا می‌خواست این آزادی رقم خورد و ما آزادی خود را اولا مرهون لطف و عنایت خداوند و بعد فرماندهی حضرت امام(ره) در دفاع مقدس و تدابیر هوشمندانه حضرت آیت‌الله هاشمی به عنوان فرمانده دفاع مقدس و رئیس‌جمهور وقت هستیم؛ ایشان توانستند با هوشیاری و با سیاست و تدبیر آن‌چنان صدام خون‌آشام و سنگدل را راضی کنند که از خواسته‌های خود دست بردارد و به آزادی اسرا تن بدهد. بنابراین آزادگان، آزادیشان را مدیون آیت‌الله هاشمی می‌دانند و خود آیت‌الله هاشمی هم بارها اظهار کرده‌اند که روز 26 مرداد یکی از شیرین‌ترین روزهای زندگی من است، که اسرا بعد از سال‌ها مشقت و سختی در اردوگاه‌های رژیم بعثی توانستند به آغوش خانواده‌هایشان برگردند.


این رابطه عاطفی و این پیوند بین آزادگان و آیت‌الله هاشمی همیشه بوده است، ما هم سعی می‌کنیم که هر سال به همراه تعدادی از آزادگان این خاطره را زنده نگه داریم و خود آیت‌الله هاشمی هم بارها اظهار کرده‌اند که این جلسه با آزادگان از بهترین و شیرین‌ترین جلسات من است. ایشان دوست دارند که آزادگان از دوران اسارت بگویند و از خاطرات بگویند، و اتفاقا برای خود ایشان هم تداعی می‌شود، آیت‌الله هاشمی بعضی از خاطراتی را که آزادگان نقل می‌کردند با رفتار دژخیمان ساواک و رژیم ستم‌شاهی مقایسه می‌کرد و برای آزادگان هم خیلی جالب و شنیدنی بود.»


امسال هم روز سه‌شنبه 26 مرداد سالروز بازگشت پیروزمندانه آزادگان به میهن اسلامی، همراه با تعدادی از آزادگان دانشگاه آزاد اسلامی، اعضای هیات علمی و کارکنان و تعدادی از دانشجویان آزاده که در دانشگاه آزاد اسلامی مشغول به تحصیل هستند، به حضور آیت‌الله هاشمی می‌رسیم تا ما از خاطراتمان بگوییم و مانند همیشه از سخنان ایشان هم بهره‌مند شویم.


درک چگونگی مقابله با سختی‌های اسارت دشوار است


یقینا انسان در کوره حوادث آبدیده می‌شود، در سختی‌ها می‌تواند مقاومت را یاد بگیرد و در برابر مشکلات زندگی مقابله کند. در تارخ هم مردان بزرگی که تحول‌آفرین شدند، اکثرا کسانی بودند که با سختی بزرگ شدند برای مثال حضرت امام(ره) از بچگی با سختی بزرگ شدند، از همان ابتدا پدرشان را از دست دادند و با یتیمی بزرگ شدند، انسان وقتی با سختی بزرگ شود روحش هم بزرگ می‌شود و ظرفیت بسیاری برای تحمل مشکلات و پذیرش مسائل پیدا می‌کند و بنابراین می‌تواند تحول‌آفرین هم باشد. دوران اسارت این درس را به ما داد که اولا در برابر سختی‌ها انسان باید تحمل داشته باشد و مقابله کند و بعد هم بتوانیم در محیطی که کمترین امکانات در اختیار ما بود، نیازهایمان را برآورده کنیم. برای نسلی که جنگ را ندیده است، درک کردن اینکه ما بیش از ده سال در زندان‌های رژیم بعثی که به اعتراف صلیب سرخ بین‌المللی از کمترین امکانات اولیه زندگی انسانی محروم بودند، چگونه توانسته‌ایم نیازهایمان را برآورده کنیم و آنجا زندگی کنیم و اتفاقا آبرومندانه هم زندگی کنیم و سرافراز هم برگردیم دشوار است.



آزادگان در زمان اسارت تحصیل می‌کردند


نیاز باعث می‌شود تا انسان دست به اختراع بزند و از راه‌های گوناگون نیازهایش را برآورده کند و ما این را در اسارت یاد گرفتیم تا از کمترین امکانات بتوانیم بهترین شرایط را برای خودمان مهیا کنیم. در هنگام بازگشت همه آزادگان این آمادگی را داشتند که با آن روح مقاوم و ظرفیت بزرگی که در آنها ایجاد شده بود و به قول معظم رهبری به عنوان ذخایر انقلاب معرفی شدند و مرحوم ابوترابی، سید آزادگان نیز مدام در اسارت تاکید می‌کردند که ما در هنگام بازگشت به ایران نباید طلبکار ملت ایران باشیم بلکه باید خودمان را بدهکار بدانیم، این مدتی را که نبودیم تا به ملت خدمت کنیم را باید تلافی کنیم. بنابراین با این آمادگی وارد کشور شدند تا در مسئولیت‌های مختلف بتوانند نقش‌آفرین باشند و بتوانند به ملت خود خدمت کنند. البته از 4 هزار نفر آزاده، 5 هزار نفر دارای تحصیلات عالیه هستند. در اسارت هم ما بیکار نبودیم، علی‌رغم امکانات خیلی محدودی که آنجا بود، آزادگان دست از تلاش برنداشتند و برخی از آنها 3 تا 4 زبان خارجی در دوران اسارت یاد گرفتند و به راحتی می‌توانستند با زبان‌های مختلفی آلمانی، انگلیسی، روسی، فرانسه و عربی صحبت کنند.


در دانشگاه آزاد اسلامی 200 هزار دانشجوی شاهد و ایثارگر تحصیل می‌کنند


ما حدود 200هزار نفر دانشجوی شاهد و ایثارگر در دانشگاه آزاد اسلامی داریم که به دو دسته جامعه هدف الف و جامعه هدف ب تقسیم می‌شوند. جامعه هدف الف مشمولان قانون جامع و کسانی هستند که تحت پوشش بنیاد شهید و امور ایثارگران هستند و حدود 100هزار نفر هم دانشجویانی هستند که مشمول قانون جامع نمی‌شوند شامل رزمندگان، خواهران و برادران شهدا و جانبازان زیر 25 درصد و ... که دانشگاه آزاد اسلامی برای همه این افراد مقررات و آئین‌نامه‌هایی دارد که تسهیلات آموزشی و دانشجویی در اختیار آنها قرار می‌دهد.


دانشگاه آزاد اسلامی اولین اجرا کننده ماده 62 قانون جامع در کشور بود


اولین دانشگاهی که ماده 62 قانون جامع را در کشور اجرا کرد دانشگاه آزاد اسلامی بود که برای انتقال و تغییر رشته‌ این دسته از دانشجویان اقدام کرد و از دوران ریاست دکتر میرزاده این قانون در دانشگاه آزاد اجرا می‌شود. دانشجویان شاهد و ایثارگر در دانشگاه آزاد اسلامی مشکلی برای انتقالی و تغییر رشته ندارند. غیر از این‌ها به کسانی که مشمول قانون جامع نمی‌شوند تسهیلاتی از قبیل تقویت بنیه علمی آنها، تخفیف شهریه از 15 تا 25 درصد، میهمانی و ... در اختیار آنها قرار می‌گیرد.


*گفت‌وگو از پرویز پیکری


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته