دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
13 مرداد 1395 - 11:22

سورنا ستاری: آینده اقتصاد کشوربر پایه نیروی انسانی‌ است

معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری، در همایش مرکز فن‌آفرینی نوتک با اشاره به ایجاد مفاهیم جدید در اقتصاد کشور گفت آن چیزی که پایه‌های اقتصاد مقاومتی را محکم می‌کند، زیست بوم است نه پول. اگر پول در این زمینه نقش اساسی را داشت، عربستان و امارات هفته‌ای یک نفر همانند استیو جابز را پرورش می‌داد. اگر کشوری تکیه‌اش بر منابع زیرزمینی باشد، هیچ وقت موفق نمی‌شود.
کد خبر : 106981

به گزارش گروه علم و فناوری آنا به نقل از ستاد خبری نوتک، سورنا ستاری افزود: «ما در کشورمان تاریخ 5 هزار ساله در زمینه بازرگانی، فناوری، علم و غیره داشتیم. حال این پرسش ایجاد می‌شود که چرا امروزه به این حال افتاده‌ایم؟ چرا ما مانند گذشته نمی‌توانیم خالق باشیم. زیرا در گذشته دستگاه آموزشی زیست بوم حاکم بود».


گفتنی است که همایش مرکز فن‌آفرینی نوتک 12 مراد ماه با حضور حمزه قطبی نژاد، دفتر تجاری سازی فناوری دانشگاه شریف و عضو تیم راهبردی نوتک، سورنا ستاری، معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری و جمعی از کارآفرینان کشور در سالن جابربن حیان در دانشکده شیمی دانشگاه شریف برگزار شد.


معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری در این مراسم گفت: «به اعتقاد بنده این پیشرفت‌های کشور باید تبدیل به ثروت شود، ما به تصمیم‌گیران این مملکت باید بفهمانیم که سرمایه اصلی ما مغز بچه‌هایمان هستند نه نفت. ما تا فرهنگ نرم‌افزاری مملکت را تغییر ندهیم، پیشرفت نخواهیم کرد».


ستاری در پایان گفت: «نهادهای حاکمیت باید بدانند در حوزه‌های نرم‌افزاری سرمایه‌گذاری کنند. ما از هر اقدامی حمایت می‌کنیم و همگان باید بدانند آینده اقتصاد کشور بر پایه علوم انسانی‌ است».


قطبی نژاد: در کشور شرکت‌های بزرگ که صاحب فناوری باشند، نداریم


حمزه قطبی نژاد، مدیر دفتر تجاری‌سازی فناوری دانشگاه شریف و عضو تیم راهبردی نوتک، نیز در این مراسم گفت: «ما در کشور شرکت‌های بزرگ که صاحب فناوری باشند، نداریم یا کم داریم. کشور ما نیاز دارد با همکاری سازمان‌ها و شرکت‌های خبره در ارتباط باشد تا به بلوغ برسند».


قطبی نژاد، درباره فلسفه وجودی و اهداف و رسالت‌های مرکز فن آفرینی نوتک، اظهار کرد: «حدود 10 سال بر شکل‌دهی دانشگاهیان تاکید داریم و به نظر می‌آید که برای توسعه دانشگاهیان در زمینه کارآفرینی چاره‌ای جز رویارویی با محصولات پیشرفته دنیا نداریم».


وی با اشاره به ماموریت مرکز نوتک، بیان کرد: «در سال 1386 در دانشگاه صنعتی شریف، شروع به طراحی، ساخت وسایل و حمل نقل کردیم. که در همه جای دنیا، شرکت‌ها در زمینه ساخت خودرو و موتورهای برقی کار می‌کنند. به عنوان مثال رقبای فعال و نوظهور در دنیا همانند کشورهای تایوان، ژاپن، چین، آلمان و هلند در این زمینه فعالیت‌های گسترده دارند. اما باید بگویم که در ایران بازار گسترده وجود ندارد که اگر هست تسهیلات کمی دارد».



به گفته قطبی نژاد، با وجود همه تصمیم‌گیری‌ها در ایران و حمایت‌ها ورود حمل و نقل وسایل برقی برای مشتری، توجیه قابل قبولی وجود ندارد. در حالی که بازارهای کشور خلیج فارس و کشورهای قاره اروپا بازارهای بهتری برای این محصول هستند.


وی گفت: «محصولاتی، همانند یاماها، هوندا که وارد باز شدند و امروزه شکست خوردند محصول ما با نصف قیمت و با همان کیفیت توانست جایی در بازار پیدا کند، پس سوال اینجاست که چرا ما نمی‌توانیم بازار خارجی را هدف قرار دهیم؟ ما محصولی را ساخته‌ایم و تلاش می‌کنیم که در همه جای دنیا از طریق شرکت‌های بزرگ‌تر کارمان را گسترش دهیم».


مدیر دفتر تجاری‌سازی فناوری دانشگاه شریف، تصریح کرد: «ما در کشور شرکت‌های بزرگ که صاحب فناوری باشند، نداریم یا کم داریم کشور ما نیاز دارد با همکاری سازمان‌ها و شرکت‌های خبره در ارتباط باشد تا به بلوغ برسند. باید با دادن وام، تسهیلات و امکانات به دانشجویان راه را برای آنان باز کنیم تا بتوانند در بازار‌های جهانی فعالیت‌های گسترده داشته باشند».


وی افزود: «البته با دادن تنها وام و در اختیار گذاشتن تسهیلات نمی‌توان گفت همین موضوعات کافی است، خیر. بلکه باید به نوعی بازاریابی و کمک برای فروش، را برای کارآفرینان ایجاد کنیم تا آماده برای رقابت بین المللی در زنجیره‌های بزرگ جهانی باشند و خودشان را در سطح بین‌الملل مطرح کنند».


قطبی نزاد بیان کرد: «در کشور، دانشجو، مهندس و کارآفرین زیاد داریم، ما به حد زیادی مهندس تربیت می‌کنیم، نیروی انسانی و متخصص زیاد داریم خروجی دانشگاه‌ها آماده برای کارآفرینی هستند. پس باید تسهیلات هم در اختیارشان قرار دهیم، بزرگ‌ترین مزیت رقابتی در توسعه دانشگاه فناوری است».


وی افزود: «ما در مرکز کارآفرینی آموزش و پرورش می‌دهیم که بتواند نقش مربی‌گری داشته باشد تا به بلوغ بالایی برسد و با در اختیار داشتن امکانات به سطح بازار جهانی دست یابد».


وی با اشاره به موسسه دانش بنیاد برکت، گفت: «ستاد اجرایی حضرت امام(ره) با عنوان موسسه دانش بنیاد برکت تشکیل شد و ماموریت آنان محرومیت زدایی بود، یعنی در مناطق محروم و دورافتاده ماموریت‌هایی داشتند تا به کسب و کار دانشگاهی و سیاست‌های اقتصاد مقاومتی فعالیت کنند. این مجموعه حوزه‌هایی که بر زمین مانده است، را انجام می‌دهند».



انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته