دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

همایش «مهدویت» در فرهنگسرای امام (ره) برگزار شد

همایش «مهدویت» روز چهارشنبه 6 مردادماه و با حضور حجت‌الاسلام مردانی در فرهنگسرای امام(ره) برگزار شد.
کد خبر : 105647

به گزارش گروه فرهنگی آنا و به نقل از روابط عمومی فرهنگسرای امام(ره)،حجت‌الاسلام مردانی با توجه به ضرورت فهم و درک مسائل مهدویت برای عامه مردم و متخصصان امور دینی،عنوان کرد: مهدویت دو بعد دینی عام و خاص دارد که باید آن را در زمینه منابع و نحوه طرح و بررسی آن‌ها در نظر داشت و بر اساس نوع مخاطب مباحث را پیش برد.


وی با اشاره به منابع فهم مهدویت برای عامه مردم،بیان کرد: معرفت به امام زمان(عج) و شناخت امام غائب و ائمه یکی از راه‌های ورود به مسائل مهدویت است.علاوه بر آن سیره امام زمان(عج) در دوران امامت و غیبت و بعد از ظهور راه دومی است که مردم می‌توانند به شناخت امام غایب و صاحب الزمان پی‌ببرند.


وی با اشاره به سومین راه شناخت امام زمان(عج)،گفت: علائم ظهور در منابع دینی ما ذکر شده است و دانستن و آشنایی با آن برای مردم و گسترش فهم دینی افراد لازم و ضروری است.شناخت مباحث مهدویت با توجه به شُبهاتی که در این زمینه و از سوی افرادی پیش آورده شده است ضرورت بیشتری دارد.


مردانی در توضیح انواع شبهات در مسئله مهدویت،تصریح کرد: در این مورد دو دسته شبه مطرح می شود.از یک سو کسانی هستند که نسبت به شخص امام زمان و نحوه ظهور و مسائل آن شبه ایجاد کرده‌اند،جلوه امروزه این گروه را می ‌وان در فرقه وهابیت سراغ گرفت.لازم به ذکر است که اهل سنت در مسئله مهدویت با شیعیان اختلاف نظر دارند و آن‌ها قائل به «مهدویت نوعیه» هستند.


وی با شاره به جوامع سکولار و بی‌دین تاکید کرد: از طرف دیگر جوامع بی‌اعتقاد به مسائل دینی نفس مقدسات و از جمله مهدویت را زیرسوال می‌برند.در این شرایط اگر مردم جوامع مسلمان نسبت به موضوعات دینی و مهدویت اطلاعات کافی نداشته باشند چه بسا که تحت‌الشعاع این افکار مسموم قرار بگیرند.


وی در ادامه افزود: باتوجه به مصائب و شبهاتی که امروزه در فضای مجازی مطرح می‌شود لزوم شناخت درست و دقیق از مسائل مذهبی وظیفه‌ای است که بر عهده تک تک آحاد جامعه اسلامی است.


این پژوهشگر معارف دینی با اشاره به اهمیت و نقش منجی در ادیان و مذاهب مختلف،گفت: بحث منجی به شکلی که در فرهنگ اسلامی و در شخص امام زمان(عج)متجلی شده است در همه ادیان وجود دارد و نقطه پایانی بر سیر تحولات و تاریخ بشر است.اما مهدی موعود(عج)از نظر جایگاه و معرفت باید مورد توجه و تاکید خواص و محققان ادیان قرار بگیرد.


وی رشد مباحث مهدویت پس انقلاب اسلامی را شایان توجه دانست و عنوان کرد: شک نداریم که که از ابتدای انقلاب تا به امروز مباحث مربوط به مهدویت در کشور اسلامی ما جاری و ساری بوده است.این موضوع در سال های اویل پیروزی انقلاب در نوشته‌ها و آثار شهید مطهری،علامه شهرآینی و... بروز و ظهور داشته است.در حال حاضر نیز پیشرفت ما در این مبحث بسیار زیاد بوده است.در سال‌های پیروزی انقلاب اسلامی در جهت تبیین ین مهدویت همایش‌ها و کنگره‌های بسیاری برگزار شده است و رشد خوبی در پرداختن به مسئله مهدویت داشته‌ایم،با این وجود اما تا رسیدن به نقطه مطلوب فاصله زیادی داریم.


حجت‌الاسلام مردانی با اشاره اهمیت تعلیم و پرورش نوجوانان در موضوعات مذهبی،گفت: امام خمینی(ره) در جایی فرموده‌اند که باید از مدارس به فکر تعیلم و پرورش افراد باشیم چرا که آموزش مباحث دینی در دانشگاه ها دیر است.برهمین مبنا افراد جامعه اعم از مربی،پدر و مادر و...باید کلیت اجتماع را نسبت به مهدویت بیمه کنند و با مطالعه درک و فهم خود را از مسائل بالا ببرند..توضیح دان و جا انداختن موضوع مهدویت مسئله‌ای پیچیده است چرا که در آن باید یک موضوع غیرمحسوس را محسوس و عملی بیان کرد..بنابراین شروع مباحث دینی از اطفال است و راز آن بالا بردن بینش افراد جامعه خواهد بود.


وی درپایان با اشاره به کمبودها و کاستی‌ها در مسائل مربوط به مهدویت بیان کرد: ما در تببین امام زمان(عج) به زبان ساده و قابل فهم برای کودکان و نوجوانان مشکل داریم و امیدواریم که در آینده‌ای نه چندان دور این مشکلات هم مرتفع شودپ و همایش «مهدویت»با پخش چند کلیپ مذهبی با موضوع امام زمان(عج) در فرهنگسرای امام(ره) به پایان رسید.



انتهای پیام/

برچسب ها: فرهنگسرای امام
ارسال نظر
هلدینگ شایسته