دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
03 مرداد 1395 - 09:58

اندام‌های مناسب گراهام زشت در برابر تصادفات

مجسمه‌ساز استرالیایی، تندیسی از اندام انسانی مدرن ساخته که قادر است در تصادفات رانندگی زنده بماند.
کد خبر : 104230

به گزارش گروه علم و فناوری خبرگزاری آنا به نقل از GizMag، در طی قرن‌ها، انسان‌ برای رویایی با هرگونه چالش در طول زندگی‌اش تکامل یافته و با شرایط سازگار شده است؛ اما جان سالم به در بردن از یک تصادف خودرو در این چالش‌های جان فرسا جای نمی‌گیرد. به صورت فرضی، نسخه‌ای از انسان مدرن می‌تواند در یک حادثه رانندگی سالم بماند اما این انسان مدرن قطعا ظاهر زیبایی نخواهد داشت. حالا نمونه بشر امروزی را معرفی می‌کنیم: گراهام.


بسیار خوب، گراهام بسیار زشت و کریه است اما این نازیبایی هم دلیلی دارد. او به عنوان یک ابزار آموزشی برای ابلاغ پیام‌های ضدسرعت فرماندهی رزم آرایی هوایی ویکتوریایی(TAC) به دانش آموزان طراحی شده است.



جو کالافیوری، مدیر اجرایی TAC، در این باره می‌گوید: «اغلب، افراد می‌توانند از حادثه برخورد به یک دیوار با سرعت بالا جان سالم به در ببرند اما وقتی صحبت از تصادم با وسایل نقلیه می‌شود، قضیه فرق می‌کند و شانس زنده ماندن بسیار کم‌تر می‌شود چرا که سرعت بالاتر و نیروها قوی‌تر هستند. خودروها بسیار سریع‌تر از انسان‌ها تکامل یافتند و گراهام به ما کمک می‌کند تا درک کنیم که چرا نیاز داریم تمامی جوانب سیستم جاده‌ای خود را بهبود بخشیم تا از ما در برابر اشتباهات خودمان محافظت کند».


محصول نهایی توسط پاتریشیا پیچینینی، مجسمه‌ساز استرالیایی، ساخته شد؛ وی سابقه کار در کنار جراحان تروما و محققان تصادفات را دارد. وی به جای این که گراهام را با افزودن سپر و زره به بدنش سخت‌تر کند، بر روی بهبود بخشیدن به ویژگی اتلاف نیروی گراهام تمرکز کرد.


برای مثال، دنده‌های گراهام با کیسه‌های هوا آمیخته شده تا نیروی حاصل از اصابت سخت را جذب کند. استخوان‌های ظریفی که صورت وی را ساخته‌اند توسط توده‌هایی از بافت‌های چربی محافظت می‌شود. گراهام فاقد گردن است بنابراین واخوردگی گردن دیگر در فهرست نگرانی‌‌ها قرار نمی‌گیرد. حتی جمجمه وی دارای یک ناحیه ضربه‌گیر است.



هدف از طراحی گراهام تنها برای جان سالم به در بردن در یک تصادف رانندگی به عنوان سرنشین نیست؛ او طراحی شده است تا به عنوان یک عابرپیاده در صحنه تصادف نیز جان سالم به در ببرد. گراهام با زانوان چند جهته، پوست مقاوم در برابر سایش و جمجمه‌ای با نواحی ضربه‌گیر تعبیه شده داخلی آمادگی بیشتری دارد تا در برابر ضربه کاپوت واردشده از یک اتومبیل مقاومت کند و زنده بماند؛ حداقل به نسبت یک انسان معمولی.


این مجسمه در گالری ملی ویکتوریا در ملبورن، استرالیا به نمایش عموم درخواهد آمد. دانش آموزان همچنین قادر خواهند بود با کمک «گوگل تانگو AR» زیر پوست گراهام را نیز تماشا کنند.


مترجم: هانا حیدری


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته