یک شرکت دارویی از محل اعتبار مالیاتی، داروی سرطان با ۱۰ درصد قیمت نمونۀ جهانی تولید کرد
اسفندیار اختیاری، معاون سیاستگذاری و توسعۀ معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانشبنیان ریاست جمهوری امشب با حضور در یک برنامۀ تلویزیونی در خصوص استفاده از ظرفیتهای قانونی برای توسعۀ زیستبوم دانشبنیان صحبت کرد.
وی در ابتدای صحبتهای خود بیان کرد که پیش از این، فعالان این عرصه ممکن است احساس میکردند در برخی مواقع نیازمند کنشهایی هستند که شاید ضعف قوانین، ضعف زیرساخت یا بیتوجهی در حکمرانی باعث میشده نتوانند به طور مؤثر عمل کنند.
باور به جوانان؛ راه برونرفت و پیشرفت ایران
معاون سیاستگذاری و توسعۀ معاونت علمی در ادامه تصریح کرد که برای کسانی که در زیستبوم دانشبنیان فعال هستند، مهمترین باور این است که راه برونرفت و پیشرفت ایران، احترام به جوانان خوشفکر و فناور است.
این مدیر ارشد معاونت علمی گفت که ما از بس دربارۀ اقتصاد فیزیکی فکر کردهایم، وقتی از اقتصاد دانشبنیان صحبت میکنیم، گویی دربارۀ یک امر لوکس یا چیزی که وجود خارجی ندارد صحبت میکنیم.
وی در ادامه تأکید کرد: زمانی که دربارۀ اقتصاد دانشبنیان صحبت میکنیم، در واقع دربارۀ عرصهای صحبت میکنیم که اقتصاد «فکر» است. این اقتصادی است که نیازمند یک زیستبوم است و مجلس در ایجاد این زیستبوم پیشرو بود. اختیاری به زمانی اشاره کرد که کمتر کسی با واژۀ «دانشبنیان» آشنا بود و عدهای معدود در بهترین حالت زمانی که دربارۀ زیستبوم دانشبنیان صحبت میشد با مفهوم پارکها آشنا بودند.
از قانون اولیه تا تغییر با بازیگران متعدد
معاون سیاستگذاری معاونت علمی ادامه داد: قبلتر وقتی از شرکتهای دانشبنیان بیرون از پارک صحبت میکردیم، افراد کمتری با موضوع آشنایی داشتند. ما با همراهی گروهی از فعالان و تصمیمگیران در سال ۱۳۸۹ قانونی طراحی کردیم که در آن شرکت دانشبنیان و مدیریت بر آن شرکتها تعریف شد، همچنین صندوق نوآوری و شکوفایی را در آن مقطع به عنوان تأمین کنندۀ مالی این زیستبوم دیدیم.
اختیاری در ادامه بیان کرد بعد از یک دهه مشخص شد که قانون اولیه کافی نیست و بازیگران زیستبوم باید توسعه پیدا کنند، تعداد شرکتهای دانشبنیان بیشتر شود و وضعیت نمیتواند به همان شکل باقی بماند؛ بنابراین نسخۀ جدید «قانون جهش تولید دانشبنیان» طراحی و به تصویب مجلس رسید.
وی توضیح داد این قانونی ۲۰ مادهای است که در آن بازیگران مختلفی مانند بورس، بانک مرکزی، اعتبار مالیاتی و سازوکارهایی مانند واگذاری زمین و ساختمان به فعالان این حوزه وجود دارد.
محوریت اقلام راهبردی در قانون جهش تولید دانشبنیان
اسفندیار اختیاری به اولویتهای کشور در قانون جهش تولید دانشبنیان اشاره کرد و گفت که اقلام راهبردی در آن تعریف شده است. وی به ماده یک این قانون پرداخت که به گفتۀ او کمتر مورد توجه قرار میگیرد. در این ماده گفته شده شرکتهای دانشبنیان، مجموعههایی هستند که اقلام و مسائل راهبردی کشور را حل میکنند. بر این اساس، به وزارتخانهها مأموریت داده شده که هر کدام حداقل ۳۰ قلم راهبردی را در حوزۀ کاری خود مانند پزشکی و صنعت تعریف کنند.
معاون سیاستگذاری معاونت علمی اعلام کرد که پنج وزارتخانه تاکنون اقلام راهبردی خود را آورده و مصوب کردهاند. بر اساس قانون جهش تولید دانشبنیان، هر شرکتی که وارد حوزۀ تولید این اقلام راهبردی شود، بلافاصله به عنوان شرکت دانشبنیان شناخته میشود و امکانات تأمین مالی به آن داده میشود. همچنین به چنین شرکتهایی اعتبار مالیاتی داده میشود، چالشهای تعرفهای آنها در گمرک تسهیل میشود و حمایتهای دیگری نیز شامل حال شرکتهای مورد اشاره خواهد شد.
تولید داروی سرطان بومی یکی از دستاوردهای اعتبار مالیاتی بود
اسفندیار اختیاری برای تبیین اثر مطلوب طرح اعتبار مالیاتی در کشور بیان کرد که ۴۰ شرکت دانشبنیان از جمله مجموعههایی بودند که بر اساس مادۀ ۱۱ قانون مذکور، ۵۰۰ میلیارد تومان «اعتبار مالیاتی» دریافت کردند.
معاون سیاستگذاری معاونت علمی گفت: این ۴۰ شرکت، بعد از دریافت اعتبار مالیاتی کار روی ۴۰ طرح مسئله محور ملی را شروع کردند. این ۵۰۰ میلیارد تومان منجر به میلیونها دلار صرفهجویی ارزی برای کشور شد. اگر سیاستگذار کلان کشور باشد، چرا نباید به چنین اقداماتی کمک کند؟! برای نمونه به یک شرکت دارویی اعتبار مالیاتی داده شد و این شرکت توانستد داروی سرطان بومی مورد تأیید پزشکان تولید کند.
اختیاری قیمت این دارو را ۱۰ درصد نمونه خارجی عنوان کرد و افزود: این دستاورد علاوه بر صرفهجویی ارزی، امنیت روانی برای بیماران ایجاد میکند. چنین دستاوردی همان چیزی است که از اقتصاد دانشبنیان انتظار میرود و شاید در اقتصاد فیزیکی و سنتی به خوبی لمس نشود.
نمایشگاه فرایران ویترین زیستبوم دانشبنیان ایران
اسفندیار اختیاری در ادامه با اشاره به تجربۀ ۲۵ سالۀ خود در زیستبوم دانشبنیان، مهمترین تجربه را «اعتماد به جوانان» دانست و بیان کرد: اگر به جوانان اطمینان کنیم، قطعاً پاسخ درست خواهیم گرفت.
وی در پایان «نمایشگاه فر ایران» که هر ساله در ماههای آبان یا آذر برگزار میشود را محلی برای بروز و ظهور نخبگانی که برای اولین بار محصولات بسیار خاصی ارائه دادهاند دانست و اضافه کرد: طی دورۀ اخیر نمایشگاه، نزدیک به ۱۰۰ محصول از این دست در نمایشگاه بینالمللی تهران رونمایی شد.
انتهای پیام/


