دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
06 تير 1395 - 13:03

برای خودروی بدون راننده جان عابران پیاده مهم‌تر است یا جان سرنشینانش؟

خودروهای بدون راننده که هم‌اکنون در مرحله آزمایش قرار دارند، هر روز با یک چالش جدید مواجهند. به تازگی نیز دانشمندان روی مفهوم جدیدی در این خودروها کار می‌کنند که بسیار چالش‌برانگیز است زیرا در این مفهوم، خودرو باید در شرایطی که تصادف اجتناب ناپذیر است، بین جان راننده و سلامت عابران، یکی را انتخاب کند.
کد خبر : 97037

به گزارش گروه علم و فناوری آنا به نقل از Engadget، یکی از مسائلی که مدتی است برای الون ماسک، مدیرعامل شرکت‌های تسلا موتورز و اسپیس‌ایکس به کابوس روزانه‌اش تبدیل شده است، مساله پیشرفت بیش از حد هوش مصنوعی و ربات‌هاست تا حدی که می‌توانند روی انسان‌ها تسلط پیدا کنند. یا اینکه انسان‌ها به واسطه حضور و پیشرفت ربات‌ها بر سر بزرگ‌ترین دو راهی انسانی قرار گیرند.


یکی از این مسائل که به تازگی نمود پیدا کرده است، مساله خودروی بدون راننده است که باید در بحرانی‌ترین و بغرنج‌ترین شرایط تصادف بهترین تصمیم را بگیرد و انتخاب کند که در این شرایط جان سرنشیانش مهم‌تر است یا عابران.


از آنجا که تسلا موتورز نیز مدتی است که به ساخت خودروی بدون راننده روی آورده است، می‌توان گفت که نگرانی‌های ماسک هم‌اکنون گریبانگیرش را خواهد گرفت. البته به غیر تسلا موتورز، گوگل و اپل هم شرکت‌هایی هستند که به عنوان سازندگان این خوردوها، با این چالش جدید روبه‌رو هستند.


اما مساله اخلاقی در مورد این مفهوم جدید اینجاست که مطمئنا اگر از دید یک عابر پیاده به این مساله نگاه کنیم، قطعا حق تقدم با عابر پیاده خواهد بود. اما این یک طرف سکه است و طرف دیگر سکه آن است که سرنشینان خودرو از خودرویی که بابت آن پول پرداخت کرده‌اند، توقع دارند که از امنیت و جان‌شان حفاظت کند.


مترجم: نسترن صائبی



انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته