وقتی استودیوهای بزرگ هالیوود هم از توبره میخورند و هم از آخور!

به گزارش خبرنگار خبرگزاری آنا، با گسترش تکنولوژی هوش مصنوعی و پس از اینکه این فناوری به آسانی در اختیار کاربران فضای مجازی قرار گرفت، حالا شاهد اتفاقات جدیدی در صنعت پرسود سینما هستیم، مسائلی مثل تریلر و تیزرهایی که هواداران آثار نمایشی با اطلاعات بعضا جعلی میسازند و با انتشار آن در یوتیوب و کسب بازدیدهای میلیونی، به درآمدهای قابل توجهی میرسند.
اخیرا گزارشاتی در رسانههای سینمایی دنیا در این خصوص منتشر شده که براساس آن به نظر میرسد استودیوهای بزرگ فیلمسازی نیز به این ماجرا ورود کردهاند، البته نه برای مقابله با این جعل فرهنگی و شکایت از صفحههای متخلف، بلکه برای پر کردن جیب خود و زد و بند مخفیانه با یوتیوب و گرفتن بخشی از سودی که این سایت اشتراک ویدئو به صفحات مربوط به این تریلرهای جعلی اختصاص میدهد.
چند وقتی میشود که آمار انتشار تریلرهای جعلی فیلمها و سریالهای مهم به شدت بالا رفته و این مسئله در یوتیوب و دیگر سایتهای مشابه تبدیل به یک پدیده مخرب رایج شده است. کاربران در این پلتفرمها کلیپهایی منتشر میکنند که اکثر آنها توسط هوش مصنوعی تولید شده و باتوجه به رنگ و لعابی که این کلیپها دارند بازدیدکنندگان زیادی را هم به سمت خود جلب میکنند، تاجایی که بسیاری از این تریلرهای جعلی توانستند بازدیدهای میلیونی به دست بیاورند و از تریلرهای اصلی فیلمها هم بیشتر دیده شوند.
کار به جایی رسیده که برای فیلمها و سریالهایی که هنوز کمپانی سازندهاش هیچ فیلم یا تیزر رسمی از آن اثر منتشر نکرده، تریلرهایی چند دقیقهای با حضور بازیگران اصلی منتشر میشود و، چون اکثر این آثار فیلمهای مورد انتظار مخاطبان هستند، این تصاویر جدید نیز با استقبال ویژهای مواجه میشوند. آخرین موارد این ماجرا به فیلمهایی همچون چهار شگفتانگیز: گامهای نخست (The Fantastic Four: First Steps) و سوپرمن (Superman) مربوط میشود که تریلرهای جعلی آنها با بازدیدهای میلیونی در فضای مجازی بسیار جلب توجه کرد. تریلرهای که غالبا توسط یوتیوبرهای مستقل و به نیت کلیک و بازدید بیشتر ساخته میشوند و تصویر جدیدی از محتوای احتمالی این فیلمها ارائه میدهند، تصاویری که هیچکدام از آنها در فیلم وجود ندارد، چون حتی در مواردی مشاهده شده تریلرهایی از فیلمهای سینمایی منتشر شده که این فیلمها هنوز در مرحله فیلمبرداری هستند و زمان زیادی تا رسیدن به پروسه پس تولید و تبلیغات دارند.
پول پرستی استودیوهای هالیوود
معادله تریلرهای جعلی زمانی پیچیدهتر شد که پای استودیوها و کمپانیهای فیلمسازی نیز به آن باز شد و در حالی که همه از استودیوها به عنوان مالکان آثار انتظار برخورد قانونی و بستن صفحات خلافکار را داشتند، مشخص شد استودیوهای بزرگ هالیوود وارد کارزار شدند و از این تریلرهای تولید شده توسط هوش مصنوعی سود خوبی به جیب میزنند. حتی شنیده شده که برخی از کمپانیهای بزرگ از یوتیوب خواستهاند تریلرهای پربازدید را حذف نکند و در عوض بخشی از درآمد حاصل از این ویدیوها را به خودشان بدهد. کمپانیهای بزرگی همچون برادران وارنر، دیزنی، مارول و پارامونت جزو استودیوهایی هستند که گویا این معامله پر سود را با یوتیوب انجام دادند و بدون اینکه کاری بکنند، به درآمد برسند.
در این میان اتحادیه بازیگران و نویسندگان (SAG-AFTRA) بزرگترین مخالف است و بارها نگرانیهای خود را در مورد پیامدهای اخلاقی و حرفهای استفاده جعلی از هوش مصنوعی در تولید محتوا بیان کرده و این عمل را “رقابت برای رسیدن به پایینترین سطح دیده شدن” معرفی کرده است. مسئلهای که ارزش خلاقیت انسانی را به نفع منافع کوتاهمدت تضعیف میکند.
با وجود انتقادات و اعتراضاتی از این دست، همچنان تریلرهای جعلی با سرعت بیشتری تولید میشوند و کمپانیهای بزرگ فیلمسازی هم هیچ تلاشی برای متوقف کردن این روند انجام نمیدهند. حتی در برخی از موارد تریلرهای ساخته شده توسط هوش مصنوعی در بسیاری از موارد، تریلرهای ساخته شده توسط هوش مصنوعی حقوق مالکیت معنوی هنرمندان را هم زیر پا میگذارند و کاری میکنند که مخاطبان به اشتباه تصور کنند این کلیپها رسمی و مربوط به سازندگان آثار است و همین موضوع سردرگمی عجیبی بین دوستداران هنر هفتم به وجود آورده است. در چنین شرایطی واکنش نشان ندادن استودیوها پیچیدگیهای بیشتری به وجود آورده و مشخص نیست این وضعیت تا کجا ادامه خواهد داشت.
انتهای پیام/