دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
30 خرداد 1395 - 13:09

ناسا هواپیمای برقی می‌سازد

سازمان فضایی ناسا قصد دارد هواپیمای کوچک کاملا برقی‌ای بسازد که در آینده به یکی از وسایل حمل و نقل بسیار کارآمد تبدیل خواهد شد.
کد خبر : 95010

به گزارش گروه علم و فناوری آنا به نقل از upi، ناسا قرار است نوعی هواپیمای کوچک بسازد که کاملا با نیروی برق کار می‌کند و هیچ سوخت فسیلی در آن به کار نمی‌رود بنابراین با توجه به افزایش آلودگی هوای جهان و بالا رفتن میزان انتشار سوخت‌های فسیلی، این هواپیما می‌تواند در کاهش این امر موثر باشد.


ناسا به تازگی در کنفرانسی که در مؤسسه هوانوردی و فضانوردی آمریکا در واشنگتن دی.‌سی برگزار شده بود، از طرح نمونه X-57 رونمایی کرد. به گفته «چارلز بولدن»، مدیر فعلی ناسا، این هواپیما گام بزرگی در ایجاد تحولی عظیم در حمل و نقل هوایی خواهد بود.


هواپیمای X-57 که به Maxwell معروف است، نشانگر آن است که صنعت هوافضا در برنامه‌های خود برای ترافیک فضایی جدی است اما مقامات بر این باورند که اگرچه پیشرفت‌های بیشتری باید برای به واقعیت نزدیک شدن چنین طرح‌هایی صورت گیرد، احتمال راه‌اندازی و پرواز هواپیماهای جت‌ تجاری تمام برقی در زندگی بشر بسیار پایین است.


هواپیمای برقی X-57 بال‌های کوچک‌تری از هواپیماهای فعلی دارند. به گفته محققان ناسا، بال‌های باریک‌تر هنگام پرواز هواپیما، برای سرعت آن کارآمدتر است. قدرت این هواپیما از موتورهای برقی 60 کیلووات تأمین می‌شود که در نوک بال‌ها تعبیه شده‌اند و ملخ‌های 152 سانتی‌متری را می‌چرخانند.



چند موتور کوچک‌تر هم در نظر گرفته شده است که هنگام صعود و فرود، قدرت ملخ‌های 61 سانتی‌متری هواپیما را تأمین می‌کند و جریان هوا را روی بال‌ها برقرار می‌کند تا بتواند بیشتر از زمین بلند شود. در طول پرواز، ملخ‌های کوچک‌تر جمع می‌شوند.


هواپیمای X-57 یکی از چند پروژه‌ای است که ناسا روی ساخت هواپیما کار می‌کند. پروژه دیگر نیز شامل ساخت یک جت جدید مسافری فراصوت است که شباهت زیادی به «کونکورد» دارد اما آن سر و صدای بلند در نمونه جدید این جت حذف شده است.


بوئینگ در نظر داشت در اوایل دهه 1970 یک جت مسافری فراصوت بسازد که قرار بود اسم آن را 2707 بگذارد اما هزینه‌های ساخت آن بیش‌تر از حد پیش‌بینی شد و نیز مشکلاتی که بر سر راه طراحی آن قرار گرفت، باعث تعلیق این طرح و تولید هواپیمای جمبو جت 747 شد.


مترجم: ندا اظهری


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته