دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
06 آبان 1403 - 14:43
حقایق علمی ۶۵؛

بدن انسان از 60 درصد آب تشکیل شده است!

بدن انسان از 60 درصد آب تشکیل شده است!
آب بلوک سازنده حیات برای موجودات زنده است. بدن انسان صرفاً از حدود شصت درصد آب تشکیل شده و ما تقریباً برای هر کاری که انجام می‌دهیم به آب متکی هستیم!
کد خبر : 937851

به گزارش خبرگزاری آنا، حیات انسان به طرز شگفت‌انگیزی وابسته به آب است. بدن ما از حدود 60 درصد آب تشکیل شده است! البته محتوای آب درون بدن در بین افراد متفاوت است و بر اساس سن، جنسیت و ترکیب بدن فرق می‌کند. به عنوان مثال، بدن نوزاد از حدود 75٪ آب تشکیل شده است، این در حالی است که این رقم در بزرگسالان پایین می‌آید. هیدراته ماندن کلید سلامتی ماست و باعث می‌شود عملکرد شناختی و عملکرد فیزیکی ما تنظیم بماند.

آب مانند یک روان‌کننده برای مفاصل عمل می‌کند و باعث می‌شود راحت‌تر حرکت کنیم. بدون حرکت نرم مفاصل برای مثال بازی بسکتبال ممکن نیست. آب همچنین به تنظیم دمای بدن کمک می‌کند. وقتی گرم می‌شویم عرق می‌کنیم. این عرق عمدتاً آب است و وقتی تبخیر می‌شود ما را خنک می‌کند. هیدراته ماندن کلید کنترل دمای بدن ما است.

آب همچنین برای هضم غذا ضروری است. وقتی غذا می‌خوریم به آب نیاز داریم تا به تجزیه غذا کمک کند. این کار باعث می‌شود بدن مواد مغذی را جذب کند تا بتوانیم انرژی دریافت کنیم. بدون آب کافی، ممکن است احساس تنبلی کنیم یا در مدرسه مشکل تمرکز داشته باشیم.

حدود 90 درصد خون از آب تشکیل شده است. این بدان معناست که آب به انتقال اکسیژن و مواد مغذی به قسمت‌های مختلف بدن ما کمک می‌کند. اگر به اندازه کافی آب ننوشیم، خون ما غلیظ می‌شود و قلب ما باید بیشتر کار کند.

پوست ما برای سالم ماندن به آب نیاز دارد! هنگامی کم آب می‌نوشیم، پوست ما خشک می‌شود و درخشش خود را از دست می‌دهد. نوشیدن آب کافی کمک می‌کند تا پوست شاداب و سرزنده به نظر برسد. آب برای کلیه‌های ما نیز کلیدی است. این اندام‌ها به غربال کردن مواد زائد بدن کمک می‌کنند.

اما چگونه بفهمیم که به اندازه کافی آب خورده ایم یا نه!  یک راه ساده اما عجیب رنگ ادرار است. اگر رنگ ادرار شما می‌زرد روشن است، احتمالاً هیدراته شده اید. در مقابل ادرار تیره تر می‌تواند به این معنی باشد که زمان نوشیدن آب بیشتر فرا رسیده است.

در نتیجه ما یک بطری آب معدنی غول پیکر هستیم که در میانش چیزهای دیگری نیز وجود دارد. شاید کنار آمدن با این تصویر آسان نباشد اما به یاد داشته باشید که همین آب برای عملکرد صحیح بدن ضروری است و به ما کمک می‌کند حرکت کنیم، غذا را هضم کنیم، خنک بمانیم و حتی خوش قیافه به نظر برسیم.

انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب