دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
عضو هیئت علمی سازمان تات در گفت‌وگو با آنا تاکید کرد؛

بهره‌گیری از فناوری‌ و تکنیک‌های نوین/دانش هوشمند اقلیم به کشاورزی رسید

بهره‌گیری از فناوری‌ و تکنیک‌های نوین دانش هوشمند اقلیم به کشاورزی رسید
عضو هیئت علمی سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی، گفت: برای مقابله با اثرات سوء تغییرات اقلیمی بر صنعت کشاورزی از شیوه نو و دانش پایه «هوشمند اقلیم» در کشاورزی بهره‌گیری خواهد شد.
کد خبر : 937197

به گزارش خبرنگاراقتصادی خبرگزاری آنا، این روزها با یک گردش کوچک در اینترنت می توان اخبار متنوع و گسترده ای از وقوع طوفان های وحشتناک و تخریب گسترده مزارع و کارخانه‌جات و منازل را در سطح جهان یافت؛ سیل در کشور های همسایه جمهوری اسلامی ایران تلفات جانی وسیعی  داشت و حتی باوجود خشکسالی ، کشور ما نیز شاهد چندین سیل ویرانگر بود که این اتفاقات را به وقوع تغییرات اقلیمی نسبت می دهند.

همچنین اخبار گسترده ای از فرونشست زمین در نقاط مختلف کشور بر اثر تحلیل رفتن سفره های آب زیر زمینی به گوش می رسد. تمامی موارد ذکر شده اثرات سوء گسترده ای بر صنعت کشاورزی دارد. از طرف دیگر افزایش جمعیت کشور و همچنین بیشتر شدن محدودیت در منابع موجب می شود که برای تهیه غذای بیشتر با وجود کاهش منابع تحت فشار باشیم . با این اوصاف چاره چیست؟

دراین رابطه جهانفر دانشیان استاد دانشگاه و عضو هیئت علمی سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی در گفت‌وگو با آنا گفت: کشاورزی دانش بنیان شیوه‌ای از کشاورزی است که از فناوری، دانش و خرد فنی برای حل مشکلات این حوزه بهره می‌گیرد. شایان ذکر است که مشکلات در زمینه کشاورزی به دو دسته عمده تقسیم می‌شود.

وی ادامه داد: دسته اول مشکلات حوزه کشاورزی دربرگیری جهانی داشته و عمدتا به دلایل عمده‌ای پدید می‌آید و حوزه اثر آن به جمهوری اسلامی ایران محدود نمی‌شود. دسته دوم نیز مشکلاتی است که در کشور ما بر سر راه توسعه صنعت کشاورزی وجود دارد. شایان ذکر است که مشکلات جهانی این صنعت به موضوعاتی مانند تغییر اقلیم، کاهش منابع آبی و فرسایش خاک مربوط می‌شود که این موارد از عمده‌ترین و مهمترین مشکلات جهانی در حوزه کشاورزی هستند.

این استاد دانشگاه تصریح کرد: بخش دوم مشکلات صنعت کشاورزی خاص کشور ما است. در همین راستا متاسفانه بهره برداری بی رویه از برخی منابع باعث شده است که صنعت کشاورزی و همچنین جمعیت ساکن از این منظر به شدت تحت فشار قرار بگیرد.

تنش در منابع آبی و فرونشست‌های وحشتناک

این استاد دانشگاه اظهار کرد: چند دهه‌ای است که برداشت بی رویه از منابع آبی زیر زمینی سبب شده است که دشت‌های بخش عمده‌ای از کشور خشک و بی آب شود. این موضوع سبب تغییر شرایط خاک و به وجود آمدن فرونشست‌های عمیق در مناطق تحت تاثیر شده است.

وی ادامه داد: بدیهی‌ترین راه چاره برای مقابله با پدیده فرونشست، غنی سازی و تغذیه مجدد سفره‌های آب زیر زمینی است که برای تحقق این موضوع بایستی از شیوه‌های نوین آبخوان داری و آبخیز داری بهره گیری کنیم. پیش از این در برخی کشور‌های جهان یز از این شیوه‌ها برای ترمیم سفره‌های آب زیرزمینی بهره گیری شده است و نتیجه کار نیز مطلوب بوده است.

دانشیان افزود: در خصوص به کار گیری شیوه‌های آبخیزداری و آبخوان داری در کشور ما نیز تجربیات و دانش قابل اتکایی وجود دارد.

شیوه نوین هوشمند اقلیم، پاسخی برای معضلات صنعت کشاورزی

تغییرات اقلیمی و کشاورزی هوشمند اقلیم

عضو هیئت علمی سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی در خصوص مقابله با اثرات سوء تغییرات اقلیمی گفت: انتشار گاز‌های گلخانه در جهان موجب شده است که با احتباس انرژی خورشیدی در جو زمین دمای هوا به صورت قابل توجهی افزایش یابد. این افزایش دما هرچند که شاید در حد چند درجه باشد، اما تاثیرات قابل توجهی بر الگو‌های آب و هوایی دارد.

وی ادامه داد: اما تغییر الگو‌های شناخته شده آب و هوایی موجب می‌شود که صنعت کشاورزی در کشور ما و همچنین جهان با چالش‌های گسترده‌ای از جمله بارندگی‌های بی موقع و یا خشکسالی‌های طولانی روبرو شود. برای مقابله با این موضوع نیز راه حل‌های متناسبی با بهره گیری از فناوری‌ها و تکنیک‌های نوین تعریف شده است.

این استاد دانشگاه تصریح کرد: برای مقابله با تغییرات اقلیمی شیوه از کشاورزی هوشمند اقلیم توسعه یافته است که این شیوه با تکیه بر شیوه‌های هوشمندسازی می‌تواند در مقابله با اثرات تغییرات اقلیمی در کشاورزی موثر بوده و صنعت کشاورزی را در مقابل این مشکل مصون نماید.

وی اظهار کرد: به عبارتی دیگر اگر ما بتوانیم دانش و تکنولوژی روز برای حفاظت از منابع طبیعی و پایه و همچنین حفظ و ترمیم اقلیم به کار بگیریم، طبیعتا شرایط بهتری برای توسعه صنعت کشاورزی پدید خواهد آمد.

انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب