دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
28 مهر 1403 - 10:27
در نشست خبری با اصحاب رسانه؛

طحان‌نظیف: پیروزی جبهه مقاومت نزدیک است/ لوایح سی‌اف‌تی و پالرمو به مجمع ارسال شدند

طحان‌نظیف: پیروزی جبهه مقاومت نزدیک است  لوایح سی‌اف‌تی و پالرمو به مجمع ارسال شدند
سخنگوی شورای نگهبان گفت: شهادت مجاهدانی چون سید حسن نصرالله به بشریت و همه کسانی که ذلت را بر عزت ترجیح دادند یادآوری کرد که مرگ سرخ بهتر از زندگی با ذلت و خواریست و البته خون بر شمشیر پیروز است.
کد خبر : 936575

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری آنا، هادی طحان‌نظیف، سخنگوی شورای نگهبان (امروز شنبه) در نشست خبری با حضور اصحاب رسانه با اشاره به شهادت یحیی السنوار رئیس دفتر سیاسی حماس و دیگر مجاهدان جبهه مقاومت به دست رژیم اشغالگر صهیونیستی اظهارکرد:یاد همه شهدای اخیر مقاومت را گرامی می‌دارم به‌خصوص یاد مجاهد خستگی‌ناپذیر شهید سنوار را گرامی می دارم که در مقابل ظلم و اشغالگری رژیم صهیونیستی مقاومت کرد و صحنه‌های به‌یادماندنی از مبارزات خود و هم‌رزمان خود را به یادگار گذاشت. این فرمانده اجر عمری رشادت و مجاهدت خود را دریافت کرد.

وی افزود: این فرماندهان می‌روند اما راه و مکتب این عزیزان زنده است و همان‌گونه که رهبر معظم انقلاب فرمودند؛ حماس زنده است و زنده خواهد ماند. 

طحان‌نظیف ادامه داد: این روزها شاهد حملات سبعانه و ددمنشانه به مردم بی‌دفاع، کودکان مظلوم غزه و لبنان هستیم و این جنایات و فجایعی که این روزها شاهد آن هستیم نتیجه بی‌توجهی دولت‌ها و مجامع بین‌المللی است البته باید عرض کنم که در این‌ میان حضور و پشتیبانی مردم از مقاومت هم درس آموز است و به‌عنوان نمونه تشییع باشکوه شهید نیلفروشان یک‌بار دیگر عمق باور مردم و مقاومت را نشان داد که ان‌شاءالله این مسیر تا پیروزی نهایی ادامه خواهد داشت.

سخنگوی شورای نگهبان گفت: در نشست خبری امروز نتیجه بررسی ۱۱ طرح‌ و لایحه مجلس شورای اسلامی و ۶ اساسنامه که از طرف دولت دریافت و بررسی کردیم و همچنین ۲۲ استعلام صورت‌گرفته از دیوان عدالت اداری را ان‌شاءالله از طریق شما به سمع و نظر ملت شریف ایران برسانم.

طحان نظیف درباره زمان برگزاری انتخابات میان‌دوره‌ای مجلس خبرگان رهبری گفت: براساس قانون، انتخابات میان دوره‌ای مجلس خبرگان با انتخابات‌ میان‌دوره‌ای مجلس شورای اسلامی باید با اولین انتخابات سراسری برگزار شود، لذا ان‌شاءالله سال بعد هم‌زمان با انتخابات شوراهای شهر و روستا انتخابات میان‌دوره‌ای مجلس خبرگان در استان خراسان جنوبی و آذربایجان شرقی و البته انتخابات میان دوره‌ای مجلس شورای اسلامی در شهر تبریز برگزار خواهد شد.

وی ادامه داد: هماهنگی‌های اولیه بین وزارت کشور و شورای نگهبان به‌عنوان مجری انتخابات و ناظر انتخابات در حال انجام است و جلساتی برگزار شده و تقویم انتخابات و موضوعات مختلف در حال صحبت است و ان‌شاءالله مثل ادوار گذشته، انتخابات رقابتی خواهیم داشت.

سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به سوالی مبنی‌ بر اینکه آقای پزشکیان چندبار به رد صلاحیت خودشان اشاره کردند، پاسخ شورای نگهبان به این انتقاد چیست؟ گفت: رئیس جمهور کشورمان آقای دکتر پزشکیان تاکنون ۵ بار نماینده مجلس بوده‌اند؛ از سال ۸۷ تاکنون به‌صورت مستمر و بدون وقفه و پس از آن هم که به ریاست‌جمهوری رفتند و نماینده ادوار هشتم، نهم، دهم، یازدهم و دوازدهم مردم محترم تبریز در مجلس شورای اسلامی بودند و آخرین بار هم در همین انتخابات مجلس سیزدهم مجدداً انتخاب شدند که معنای این سابقه این هست که ایشان تاکنون ۵ بار در انتخابات مجلس ثبت‌نام و هر پنج‌بار تأیید صلاحیت شده‌اند.

طحان‌نظیف تصریح کرد: در انتخابات ریاست‌جمهوری اخیر هم که ایشان احراز صلاحیت شدند و الان رئیس جمهوره همه ما هستند لذا به‌نظر من همه‌چیز گویا است و طرح این مباحث از طرف رسانه‌ها وجه خاصی و موضوعیت خاصی ندارد.

سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به سئوال خبرنگار آنا که پرسید شورای نگهبان چقدر به کاربست و استفاده از فناوری‌های روز دنیا از جمله هوش مصنوعی در فراینده‌های قانون‌گذاری و نظارتی در رویدادهایی مثل انتخابات برای شفافیت و افزایش اعتماد عمومی اهتمام دارد و آیا شورای نگهبان برنامه‌ای برای آموزش کارکنان خود در زمینه استفاده از هوش مصنوعی دارد؟ اظهارکرد: استفاده از فرصت‌ها و ظرفیت‌های هوش مصنوعی در موضوعات مختلف در سال‌های اخیر مورد اقبال همه مردم و دستگا‌ه‌ها است. اخیراً ما در پژوهشکده شورای نگهبان نشست‌های تخصصی را در این خصوص برگزار کردیم.

طحان‌نظیف بیان کرد: در حوزه مصوبات و رویه‌هایی که شورا داشته است، نشست های تخصصی چندین بار برگزار شده است. فعلاً موضوع در حد همین نشست‌های تخصصی است که در پژوهشکده شورای نگهبان است که اگر به موضوع مطلوبی برسیم اعلام خواهیم کرد.

وی در رابطه با رفع فیلترینگ گفت: مسئلۀ فیلترینگ در چارچوب و صلاحیت‌های شورای نگهبان نیست. در حیطه وظایف دستگاه‌های دیگر است.

طحان‌نظیف درخصوص لوایح مربوط به اف ای تی اف گفت: شورای نگهبان سال‌های گذشته نسبت‌ به این لوایح اظهارنظر کرده‌است و الان نسبت‌به این موارد فارغ است. نسبت‌ به پالرمو که شورا ایرادی نداشت و هیئت عالی نظارت بر حسن اجرای سیاست‌های کلی نظام ایراداتی داشت که در آن مقطع با اصرار مجلس موضوع به مجمع ارسال شد اما نسبت‌به سی اف تی شورا ایراداتی داشت که در همان مقطع با اصرار مجلس به مجمع ارجاع شد لذا باید عرض کنم این ۲ لایحه در اختیار مجمع تشخیص مصلحت نظام است.

طحان‌نظیف در مورد لایحه تجارت گفت: این لایحه لایحه مفصلی است بیش‌از ۱۳۴۰ ماده دارد و بررسی‌های مفصلی را می‌طلبد.

وی تصریح کرد: از کارشناسان نخبگان و فرهیختگان مجموعه‌ها و اندیشکده‌ها دعوت می‌کنم با توجه به ابعاد مهمی که این موضوع در اقتصاد، بازرگانی و تجارت دارد اگر نکاتی درباره لایحه دارند می‌توانند آن‌ها را برای ما ارسال کنند. البته این نکته را هم متذکر بشوم که ما فقط از جهت مغایرت شرعی و قانون اساسی می‌توانیم به موضوعات ورود کنیم. پس‌از اتمام بررسی‌ها چه ایراد شکلی و چه ایراد ماهوی داشته باشد اعلام نظر خواهیم کرد.

سخنگوی شورای نگهبان در خصوص طرح استعفای معاون رئیس‌جمهور در مجلس گفت: در این‌ رابطه تا الان از شورای نگهبان استعلامی صورت نگرفته است؛ لذا باید بگویم ما نظری نداریم اگر از شورا رسماً پرسیده شود و البته سوال در حیطه صلاحیت‌های شورا باشد ما آن را بررسی می‌کنیم و نظر خودمان را اعلام می‌کنیم.

طحان‌نظیف ادامه داد: این چیزی که گفته می‌شود شورای نگهبان در سال ۶۰ تفسیر کرده‌است، خیر، این تفسیر شورای نگهبان نبوده بلکه پاسخ به استعلام یک شخص بوده‌است و این موضوع ازجهت حقوقی خیلی متفاوت است، تفسیر، رأی بالای سه چهارم اعضا را می‌خواهد و اعتبار بالایی در نظام حقوقی ما دارد حتی بر نظرات بعدی شورا نسبت‌به مصوبات هم حاکم است.

وی گفت: آیین‌نامه داخلی مجلس هم که دراین‌باره حکم متفاوتی دارد در سال‌های بعد آن تصویب شد و با مغایرت از سوی شورای نگهبان مواجه نشده است و براساس آن رویه‌ای شکل‌گرفته است لذا چنین نکاتی وجود دارد ولی همان‌طورکه عرض کردم ما فعلاً نظری نداریم اگر از شورا استعلام شود و در حیطه وظایف شورا باشد آن را بررسی می‌کنیم و جمع‌بندی اعضای شورا هر چه باشد آن را اعلام خواهیم کرد.

 

در حال بروزرسانی...

 

انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب