دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
مسعود نجابتی در گفت‌گو با آنا؛

گرافیک ایران در عرصه جهانی استاندارد است/ نیاز به شناسایی جوانان هنرمند دنیا داریم

گرافیک ایران در عرصه جهانی استاندارد است  نیاز به شناسایی جوانان هنرمند دنیا داریم
چهره هنر انقلاب اسلامی عنوان کرد: ما در عرصه گرافیک حداقل در رشته‌هایی مثل تصویرسازی، تایپوگرافی و فوتومونتاژ جایگاه خوبی در عرصه جهانی داریم و سطح استانداردهایمان خوب است.
کد خبر : 935101

مسعود نجابتی چهره هنر سال انقلاب اسلامی در سال ۱۴۰۲ در گفت‌وگو با خبرنگار آنا درباره جایگاه گرافیک ایران در سطح جهانی عنوان کرد: اگر ما گرافیک را یک قلمرو بزرگ فرض کنیم مشتقات و شاخه‌های زیاد تجاری، فرهنگی، سیاسی، مذهبی و دیگر شئون زندگی را دربر می‌گیرد. ما در بخشی از اینها در دنیا حرفی برای گفتن داریم و حتی به عنوان یک مکتب گرافیکی شناخته شدیم.

وی در ادامه افزود: مثلا در فضای طراحی جلد، کتاب ایران واقعا جایگاه ممتازی در سطح دنیا دارد، حتی در خیلی نمایشگاه‌های بزرگ دنیا مورد تحسین و تمجید قرار گرفتیم و از سوی محافل حرفه‌ای رصد می‌شویم و در بسیاری آوردگاه‌ها حضور موثر داشتیم، البته در بخش‌هایی از گرافیک ضعف داریم، مثلا هنوز در گرافیک تجاری فاصله زیادی با دنیا داریم.

نجابتی با بیان اینکه این روز‌ها به خاطر مسائل روز سیاسی، اجتماعی و فرهنگی بخش عمده‌ای از انرژی طراحان گرافیک صرف این بخش شده، گفت: برپایی رویداد‌هایی مثل هولوساید قطعا اثرگذار است، اما در مجموع ما در گرافیک حداقل در برخی مشخصا رشته‌هایی مثل تصویرسازی، تایپوگرافی و فوتومنتاژ و ... جایگاه خوبی داریم و هیچ فاصله‌ای من با سطح دنیا نمی‌بینم منتها برخی ژانر‌ها را کمتر تجربه کردیم و آن هم ضعف ما نیست به خاطر این است که این توان باید نسبت و تناسبی با فضای مورد نیاز ما داشته باشد، شاید اگر ما در بحث کالا، تجارت و اقتصاد به قوت مسائل دیگر برسیم، این بخش‌ها هم در گرافیک رشد کند.

وی همچنین یادآور شد: در کارتن و کاریکاتور ما سابقه خوبی با حضور افراد نامدار و شناخته شده با کرسی‌های دانشگاهی داشتیم، منتها در گرافیک اولین بار است که خودمان را محک می‌زنیم. در رویداد فلسطین تنها نیست خود مسعود شجاعی طباطبایی تجربه کسب کرد و تعداد بیست کشور هم در آن رویداد شرکت کردند و سطح آثار را هم که دیدیم، طبیعتا افرادی که ما انتظار داشتیم هنوز حضور پیدا نکردند. محدودیت‌هایی در این عرصه هست مثلا اینکه با برخی از این افراد هنوز نتوانستیم ارتباط بگیریم و نمی‌دانیم فراخوان به دستشان رسیده یا خیر. اینها باید در طول زمان بررسی شود.

وی در پایان گفت: برای رویداد هولوساید ما هدفمان مشخص است، حتی اگر افراد نامدار هم شرکت نکنند، ما دنبال جوانانی هستیم که دراین عرصه فعالند، چه بسا در فضای گرافیک هم باشند اینها را باید پیدا کنیم.

انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب